Samsungs förklaringar har luckor
avI dag offentliggjorde Samsung sin undersökning av vad som gick snett med Note 7-mobilerna som överhettades och började brinna.
I princip lägger Samsung skulden på de två underleverantörer som tillverkat de två batterityper som fanns i Note 7 så länge serien var ute på marknaden. Kom Dong-jin som leder Samsungs mobildivision utesluter andra felkällor än just batterierna.
Samsung hävdar att bolaget inte detaljspecificerat hur batterierna skulle konstrueras, utan bara uttryckt mål för vad batterierna skulle klara.
Men man måste fråga sig om det räcker som förklaring. Flera branschanalytiker uttrycker skepsis och menar att sannolikheten för att två underleverantörer som var för sig utvecklat två olika batterier skulle ha gjort precis samma konstruktionsfel är mycket liten.
De menar också att även om svagheter i batterierna ökade risken för att Note 7-mobilerna skulle överhettas och börja brinna så förklarar det inte varför detta faktiskt hände och är kritiska till att Samsung så kategoriskt uteslutit andra felkällor.
Note 7 lanserades i början av augusti och stoppades för byte av batterier i början av september. Flygbolag runt om i världen förbjöd passagerare att ta med mobilerna ombord på grund av brandrisken. Mobilserien drogs in helt i oktober sedan även ersättningsbatterier börjat brinna.
3,06 miljoner Note 7 hann säljas innan produkten drogs in. Av dem är det fortfarande drygt 100 000 enheter som inte lämnats tillbaka till Samsung. Hittills beräknas floppen med Note 7 har kostat Samsung motsvarande cirka 50 miljarder kronor.