Spotify: Hög börskurs och vinst långt ifrån samma sak
avSom svensk förväntas man tycka om Volvo, IKEA, Ericsson, H&M och numera också Spotify. Det är företag som på något sätt är ”heliga graalar” som inte ska ifrågasättas. I vart fall inte på allvar. För de är ju svenska. Att Volvo personvagnar numera ägs av kineser och att IKEA sedan 1982 ägs av Ingka Holding BV i Nederländerna, vilket i sin tur ägs av den nederländska stiftelsen Stichting Ingka Foundation, spelar inte så stor roll.
Så när nu Spotify gick in på New York-börsen, har det varit mest hyllningar i svenska medier. Och prognoser om en aktiekurs som kommer stiga med 30 procent. Det är fullt möjligt. För aktiekurser behöver inte alls ha med verkligheten att göra. På 1600-talet drev förväntningar på priset på tulpanlökar fram en hysteri som slutade med en jättekrasch. På 1990-talet kunde internetbolaget America Online, vars aktiekurs drevs upp av förväntningar på hur internetmarknaden skulle utvecklas, köpa mediekoncernen Time-Warner, fast man egentligen inte hade vinster som motsvarade vad Time-Warner kostade.
Nu ges Spotify ett värde på cirka 250 miljarder kronor. Men utan att svara på nyckelfrågan för bolagets framtid: Hur många betalar på riktigt för Spotify?
Media brukar köpa Spotifys version att 70 miljoner betalar. Men om så vore skulle Spotify tjäna 70 miljoner x 99 kronor i månaden. Nästan sju miljarder i månaden eller drygt 80 miljarder om året. Och, det gör man inte.
Den enda förklaringen till det är att Spotify också räknar sådana som får abonnemang ”på köpet” av sin mobiloperatör som betalande. Även om intäkter för sådana kunder bara är 10-30 kronor i månaden.
OK, är det ett problem? Spotify får ju trots allt in pengar från de kunderna.
Ja, det är det, eftersom skivbolagen kräver lika mycket betalt för musik som spelas på Spotify oavsett om Spotifys kund betalar 10 eller 99 kronor i månaden.
Förra året gick Spotify med tolv miljarder i förlust. Och har gått med förlust sedan starten. En starkt bidragande orsak till det är att skulderna till skivbolagen suger ut mer pengar än bolaget lyckas dra in.
Även om det gör ont i svenska nationalistsjälar är det mycket som talar för att enda vägen mot vinst är att Spotify lyckas övertala alla användare att betala fullt pris. Och det är inte särskilt troligt…
Men för Daniel Ek och Martin Lorentzon spelar det ingen roll. De är nu ekonomiskt oberoende för resten av sina liv.