Startsida / Inlägg

Hjärnsläpp från linjär-tv lär inte hjälpa mot streamingtjänster

av Peter Pettersson

Streamingtjänsterna ökar hela tiden. I Sverige har nästan vartannat hushåll minst ett streamingabonnemang i dag.

Det borde få ansvariga på linjär-tv att tänka till om hur de ska kunna motivera sin existens när streamingstjänsterna fortsätter växa. Och vad de kan göra med sitt programutbud för att locka tittarna att stanna kvar hos linjär-tv och inte lägga pengar och tittartid på streaming.

Men, vad gör tv-bolagen då? De sänder CSI. Nu är det inte så att jag inte gillar CSI. Men när TV4, TV5 och TV9 sänder gamla repriser av ur-CSI mer eller mindre samtidigt mellan 22 och 01 på kvällen, måste man fråga sig om det gått varmt i huvudet på programansvariga?

Möjligen är det bara en fortsättning av det tittarförakt som tycks prägla de flesta kommersiella tv-kanalerna i dag.

Fler kanaler framstod för oss som upplevt ett tv-utbud bestående av två kanaler som något att sträva efter. Men vad fick vi? Bättre tv? Knappast. Istället känns det som att Bruce Springsteens låttitel från 1992 passar allt bättre på det svenska tv-utbudet på linjär-tv: ””57 Channels (And Nothin’ On)”…

Det lär inte bromsa tillväxten för Netflix, HBO, Amazon Prime Video eller Viaplay.

 

  • Tjänstgörande redaktör: Mikael Hedmark, Jenny Åsell, Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB