CES i Asien växer
avCES är världens största businessevent.
Men systermässan i Shanghai växer på alla ledder.
I år väntas över 40 000 besökare och själva utställningen har vuxit 25 procent från i fjol.
SHANGHAI
CES-mässan i Las Vegas är fortfarande en närmast ointaglig storebror till CES Asia i Shanghai. Den är det största årliga businesseventet årligen och det största eventet som arrangeras i party-, spel-, kongress- och evenstaden Las Vegas varje år.
Men i år är det fjärde gången CES Asia arrangeras i Shanghai och den har blivit etablerad på den asiatiska marknaden.
– I tider där stora björnar hotar med handelskrig ser jag CES Asia som ett praktiskt exempel på hur samarbete gör saker bättre. För det finns inga vinnare i handelskrig, säger Gary Shapiro, VD för Consumer Technology Association, CTA, som står bakom både CES i Las Vegas och CES Asia.
Över 500 utställare, mest från Asien, finns på plats. Men europeiska länder som Frankrike, Nederländerna och Norge finns också representerade.
CES i Vegas är större, men det finns stor skillnad mellan Vegas och Shanghai. Mässan i Shanghai är kurerad. Det vill säga arrangörerna väljer ut utställare bland de företag som anmäler sitt intresse.
– I Las Vegas räcker det med att du bokar en monteryta och betalar för dig. Då får du ställa ut. Men här har vi valt ut de intressantaste företagen och då blir det inte ett gäng tillverkare av mobilskal om man säger så, säger Gary Shapiro.
I år lyfter mässan fram AI, AR, självkörande bilar och 5G som teman. Och robotiseringen. Robotar i alla storlekar finns på plats. Allt från hembiträden till aktiv, pedagogisk barnpassning.