Startsida / Inlägg

Kina kan mycket väl ta över på IT-sidan

av Peter Pettersson

SHANGAI
CES i Shanghai visade på en styrka hos inte minst kinesiska företag.
Visst, ett antal av de internationella aktörerna var där, men påfallande många företag som helt eller delvis finansieras av olika regioner i Kina och som är en del i landets satsning på att utveckla konkurrenskraftiga tekniska lösningar.
För europeiska företag, som till exempel Postnord, som envisas med att leverera varor köpta på Nätet, har mycket att lära av kinesiska Alibaba, som nu utökar sin ”hemleverans inom en timma” från de 40 platser i Kina som redan har tjänsten.

IMG_3564

För många i väst kan det vara svårt att förstå den kinesiska planekonomin. Men hittills har man visat att landet i stort följer planerna. Och med en massiv satsning på IT-utveckling är det mycket som talar för att Kinas roll som billig underleverantör till amerikanska IT-jättar bara är en parentes på väg mot något större.

IMG_3445

Forskarsamhället kallar det sätt vi ser på till exempel Kina för orientalism i den meningen att vi använder vår västerländska samhällssyn som norm och kritiserat det som avviker från den. Det kan vara ett av det stora problemen för oss i väst att förstå den utveckling som pågår i Kina. Och kanske också svårigheten att förstå ett samhälle som kallar sig kommunistiskt och som helt styrs av kommunistpartiet. Men genom att kunna diktera vad som ska hända och se till att olika regioner satsar ekonomiskt får man saker att hända.

– Jag som amerikan hyllar givetvis demokrati och individuell frihet, men man måste samtidigt respektera och beundra den snabba utveckling som sker i Kina, säger Gary Shapiro, VD för den nordamerikanska branschorganisationen CTA, som arrangerar CES.

Det internationella samfundet har en tendens att fortfarande se Kina som ett u-land. Det är skälet till att den internationella postunionen, UPU, rabatterar porto från Kina, vilket leder till billiga Kinapaket som konsumenterna gillar, men samtidigt hårdare konkurrens och utslagning bland svenska handlare.

IMG_3469

Kina ligger långt framme i utvecklingen av elfordon och AI för fordon. Shanghai, Kinas näst största stad med cirka 24 miljoner invånare, ser man inga vanliga mopeder eller motorcyklar. Alla är eldrivna, även äldre modeller som används för transportera av hantverkare och andra. Kina är världens största marknad för elbilar. Och på Shanghais gator såg jag betydligt fler Teslor än man brukar göra i San Francisco och i Silicon Valley. För att inte tala om italienska sportbilar och 12-cylindriga Mercedesmodeller.

På CES Asia fanns en mängd företag som visade upp intressanta AI-lösningar för fordon. Och för elbilsskeptikerna, som brukar säga: – Nä, jag väntar tills dess finns bränslecellsbilar, det tror jag är framtiden, visade åtminstone Hyundai upp sin SUV Nexo, som väntas komma ut på marknaden i början av nästa år till ett pris runt 700 000 kronor.

IMG_3538

Marknaden för 3D-skrivare växer, men priset har varit en tillbakahållande faktor. Kinesiska Ono visade upp en intressant lösning. En 3D-printer som styrs med mobilen som kommer att kosta runt 99 amerikanska dollar.

IMG_3547

 

 

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson och Kristina Jeppsson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB