Startsida / Inlägg

Nätcasinon håller publikföraktande tv-bolag under armarna

av Peter Pettersson

Det har gått en lite drygt en månad sedan jag senast uppmärksammade de svenska traditionella tv-aktörernas brist på respekt för sin publik.

Sedan dess har Mediavision kommit med sin årliga rapport om den svenska tv-marknaden. Där slår man fast att SVOD (Streaming or Subscription Video on demand) är den enda formen av tv-tittande som ökar.

Det vill säga, fler och fler väljer streamad tv från Netflix, Viaplay, HBO Nordic och andra streamingtjänster.

De traditionella tv-bolagen möter hotet från streamingtjänsterna genom att fortsätta förakta sina tittare och utan någon som helst koll på vad de sänder, fylla sändningstiden med i princip vad som helst för att kunna fortsätta sälja reklam för nätcasinon.

Häromkvällen sänkte TV6 sin ”hyfsat höga lägstanivå” ytterligare och dammade till med två julavsnitt av Family Guy efter varandra. Just det, julavsnitt. Den 18 juni.

Då sänder man inte tv med någon som helst respekt för sin publik utan för att fylla mellanrummet mellan reklaminslagen med i princip vad som helst.

Enligt Mediavision kommer tittandet på traditionell tv minska med ytterligare cirka sju procent i år. Trots stora evenemang som fotbolls-vm och tidigare olympiska vinterspelen i Pyeongchang.

Är det någon som förvånas över det?

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson och Kristina Jeppsson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB