Startsida / Inlägg

Nej, varken Apples eller de andra teknikjättarnas innovationsförmåga är borta

av Peter Pettersson

Häromdagen publicerade Svenska Dagbladet en krönika signerad Mikael Törnwall, med rubriken ”Hur länge ska vi låta oss luras av Apple?.

I krönikan ifrågasätter Törnwall Apples förmåga till innovation och menar att man efter lanseringen av Iphone 2007 egentligen bara kommit med en ny produkt, Ipad. Sedan dess handlar det om stegvisa förbättringar och inte mycket mer, men han.

När det gäller Iphone så är det nog inte så konstigt. En produkt som så totalt förändrar en marknad är det knappast sannolikt att de flesta av oss får uppleva mer än en gång under en livstid.

Första Iphone var tekniskt sett närmast en dinosaur jämfört med årets modeller
Första Iphone var tekniskt sett närmast en dinosaur jämfört med årets modeller

För mig och andra teknikjournalister som följt utvecklingen på mobilmarknaden sedan tidigt 1990-tal, var lanseringen av Iphone en sorts ”heurekahändelse”. Vi hade suttit med olika försök till smarta mobiler i en fyra, fem år och kunnat konstatera att ingen knäckt nöten ännu. Compaq Ipaq, Palm V och vad nu Nokia och Sony Ericsson hade av N95 och P910:or, var på rätt väg, men ingen hade lyckats gå i mål.

Vad som hände sedan vet vi. Alla andra tillverkare började kopiera Apple och använda Iphone som referensprodukt för sina egna prestationer. Google skrev om sitt operativsystem Android och kopierade Apples IOS-gränssnitt mer eller mindre rakt av.

På de elva år som gått har den tekniska utvecklingen knappast stått stilla. Inte för Apples Iphone heller. 

Iphone XS Max har nästan dubbelt så stor skärm som den första Iphonen
Iphone XS Max har nästan dubbelt så stor skärm som den första Iphonen

Första generationens Iphone (som inte såldes i Sverige), hade en 3,5  tumsskärm med 163 ppi, 412 MHz-processor och 128 MB arbetsminne (RAM). 4-12 GB lagring, 2 Megapixels kamera, Mobildata över EDGE (max 236,8 kbit/s) och åtta timmars batteritid.

Iphone XS Max, som presenterades i onsdags, har en 6,5 tumsskärm med 458 ppi, 2,49 GHz-processor och 4 GB arbetsminne (RAM), 64-512 gigabyte lagring, Dubbla 12 Megapixels kameror, en vidvinkel, en tele med 2 x optisk zoom, mobildata över 4G (max 100 Mb/s) och 25 timmars batteritid.

Visst handlar det om vidareutveckling av en produkt, men i denna utveckling ligger också en hög grad av innovation.

De som förväntar sig något så revolutionerande som Iphone var år 2007 en gång om året, eller ens vart tionde år, är i bästa fall obotliga optimister, eller kanske mera dåligt insatta i hur den tekniska utvecklingen bedrivs.

Törnwall menar också att Apples efter introduktionen av Ipads år 2010 inte kommit med något riktigt nytt. Hm, där måste man lyfta fram Apple Watch. Den lanserades för fyra år sedan, i september år 2014. Första exemplaren började säljas i USA den 24 april år 2015 och sedan dess har Apple blivit världens största klocktillverkare och Apple Watch världens mest sålda klocka.

Varken Apples, Samsungs, Huaweis eller de andra teknikföretagens utveckling står stilla. Men så stora steg som från vanliga mobiltelefoner till smarta mobiler som förändrat hela vårt sätt att kommunicera, dela information, konsumera musik, poddar och video i olika former och som skapat sociala medier, de lär vi få vänta på. Hur många år? Det, vet ingen. Det är dock inte samma sak som att innovationen inte finns längre.

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson och Kristina Jeppsson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB