Startsida / Inlägg

Tio år med prioriterad tillväxt = förlust

av Peter Pettersson

Spotify fyller tio år. Tio år utan vinst. Förra året en förlust på tolv miljarder.

Ganska imponerande, eller hur? Att man kan bli störst på strömmad musik genom att i princip skänka bort den och låta de allt för små prenumerationsintäkter man får in gå till att betala royalties till skivbolagen.

Riskkapitalister och numera även aktieägare får stå för notan.

För kunderna är det bra så länge Spotify fortfarande finns. Att i princip slippa betala och ändå få tillgång till hur mycket musik som helst är ju ett bra deal.

Så länge Spotify finns alltså.

Jag bara älskar ursäkten att bolaget inte går med vinst därför att man prioriterar tillväxt.

Sanningen är att Spotify kan börja gå med vinst den dagen man fått majoriteten av alla användare att betala fullt pris för sina abonnemang.

Hur det ska gå till vet nog ingen.

Nu byter vi kommentarsystem!

Vi bryr oss om våra användares datasäkerhet och byter därför nu kommentarssystem. Det betyder att du behöver skapa ett konto och logga in. Du kan enkelt göra det via knappen nedan. Aftonbladet är en del av Schibsted och du loggar in på Aftonbladet med ditt Schibsted-konto. Läs mer här.

  • Tjänstgörande redaktör: Ellinor Brenning & Erik Melin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB