Startsida / Inlägg

Tio år med prioriterad tillväxt = förlust

av Peter Pettersson

Spotify fyller tio år. Tio år utan vinst. Förra året en förlust på tolv miljarder.

Ganska imponerande, eller hur? Att man kan bli störst på strömmad musik genom att i princip skänka bort den och låta de allt för små prenumerationsintäkter man får in gå till att betala royalties till skivbolagen.

Riskkapitalister och numera även aktieägare får stå för notan.

För kunderna är det bra så länge Spotify fortfarande finns. Att i princip slippa betala och ändå få tillgång till hur mycket musik som helst är ju ett bra deal.

Så länge Spotify finns alltså.

Jag bara älskar ursäkten att bolaget inte går med vinst därför att man prioriterar tillväxt.

Sanningen är att Spotify kan börja gå med vinst den dagen man fått majoriteten av alla användare att betala fullt pris för sina abonnemang.

Hur det ska gå till vet nog ingen.

  • Tjänstgörande redaktör: Hans Österman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB