Startsida / Inlägg

Apples tv-satsning förutsägbar men räcker den

av Peter Pettersson

Som väntat lanserade Apple i dag både en egen ”Readly-tjänst”(som faktiskt erbjuder tillgång till 3000 tidningar) som ger abonnenterna tillgång till innehåll från 300 tidskrifter. Knappast nydanande, men visst kan Apple få ett antal kunder som väljer att betala för en sådan tjänst. Till en början är det USA och Kanada som får tillgång till Apple News+ som tjänsten ska heta. Men om och när den kommer i svensk version återstår att se.

Till det lanserade man en speltjänst, Apple Arcade, där man ska kunna abonnera på bra spel. Apple Arcade startar i höst och kommer sannolikt även att omfatta Sverige.

Den kanske mest emotsedda nyheten är Apples så kallade ”Netflixdödare”. Det där med dödare blir lite märkligt. Iphonedödare har använts sedan 2007 utan att någon produkt lyckats döda Iphone. Risken är stor att Apple bara kan göra mindre skada på jätten Netflix. Till Apple TV+, som tjänsten ska heta, har Apple lyckats rekrytera rätt många ledande Hollywoodpersonligheter: Oprah Winfrey, Steven Spielberg, Jennifer Aniston, Reese Witherspoon, Octavia Spencer, J.J. Abrams, Jason Momoa, M. Night Shyamalan, Jon M. Chu, med flera. De kan säkert producera material som tittare vill betala för. Men vad återstår att se.

Utöver det kommer Apple att börja leverera eget innehåll till Apple TV+ under våren och blanda med material från HBO och Showtime med flera. Showtime har väl inte direkt det mest eftertraktade innehållet i tv-branschen.

Betal-versionen kommer till hösten. Men gratisversionen, som samlar innehåll från en rad innehållsleverantörer, kommer redan i maj.

Apple lever till stor del på Iphone. Och det mesta talar för att Iphone kan vara på väg att passera sitt zenith som produkt och att intäkterna från mobilerna kommer att avta. Då är nya intäktskällor något Apple måste komma upp med. Nyheter, magasin, spel, tv och film är sådana. Men det är inte områden där det saknas konkurrenter. Tvärtom.

Det gjorde det inte på mobilområdet när Apple lanserade Iphone heller. Men då lanserade man en produkt som var så nytänkande att den inte bara förändrade mobilbranschen utan också hur vi lever, kommunicerar och umgås. Inget av det som Apple visade upp i kväll når sådana höjder.

  • Tjänstgörande redaktör: Elin Wieslander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB