Startsida / Inlägg

Konsumenterna vinnare på streamingkriget

av Peter Pettersson

Streamad tv bara växer. I Sverige finns Viaplay som lokal aktör av storlek, vilket leder till att Netflix och Amazon Prime har en mindre marknadsandel här än i Europa i stort.

Men just nu ser det ut som alla känner sig kallade att kasta sig in i streamingracet och försöka komma i fatt Netflix. Apple och Disney är de senaste att hoppa in i racet.

Alla producerar eget material, men är också beroende av material från olika produktionsbolag. När nu fler produktionsbolag börjar erbjuda egna streamingtjänster kommer det med all sannolikhet leda till komplikationer. Som att man till exempel inte låter andra bolag få tillgång till egna produktioner förrän långt efter man själv sänt dem.

Det kommer säkert många tittar inte att tycka om.

Men med fler aktörer på marknaden är det mycket troligt att priserna för streaming kommer att minska eller i vart fall öka långsammare. Utbudet kommer också att öka. Fast för att kunna ta del av alla godbitar kommer det att kräva ännu fler abonnemang för dem som vill se de senaste serierna och inte vänta till andra streamingtjänster får möjlighet att visa dem.

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB