Färre Iphones men ökade tjänsteintäkter för Apple
avInte helt oväntat minskar Apple försäljning av Iphones. Även om Apple, i likhet med många andra stora mobiltillverkare, inte längre offentliggör antalet sålda mobiler, minskade intäkterna för Iphones under Apples senaste fiskala kvartal till 31 miljarder dollar. Ner från förra året samma period då Apple sålde Iphones för 37,6 miljarder dollar.
Enligt analysföretaget IDC minskade Iphoneförsäljningen januari till mars med 30 procent. Apple är nu, enligt IDC, tillbaka på tredjeplats bland mobiltillverkarna bakom uppstickaren Huawei. Samsung toppar fortfarande, trots minskad mobilförsäljning.
På den viktiga kinesiska marknaden var tappet lika stort. Enligt analytikerna på Canalys minskade Iphoneförsäljningen med 30 procent även i Kina, där Apple nu är på femte plats bland mobilleverantörerna efter Huawei, Oppo, Vivo och Xiaomi.
Totalt redovisade Apple intäkter på 58 miljarder för kvartalet, Fem procent lägre än samma period förra året. Men ändå något bättre än Wall Streets analytiker hade räknat med.
Det mest positiva i kvartalsrapporten var att tjänsteförsäljningen ökade. Apple har enligt VD Tim Cook nu en installerad bas på 1,4 miljarder användare. Den siktar man nu på att utnyttja för att sälja streaming av video och musik, spel, kreditkort och andra tjänster. Apple sålde också fler Ipad än man gjort under ett kvartal de senaste sex åren. Försäljningen steg med 22 procent. Wearables, som Apple Watch och Airpods, ökade med nästa 50 procent.
Apple satsar allt mer för att bredda sitt tjänsteutbud. Nyligen lanserade företaget ett antal nya tjänster: Streaming, Nyhets-/tidningsprenumerationer och speltjänster. Men de är så nya att de inte kommit igång ännu i någon omfattning som kan synas i resultaträkningen.
Apple aktie steg runt fem procent sedan rapporten offentliggjorts.