Startsida / Inlägg

Sårbart samhälle utan ansvar

av Peter Pettersson

Sedan igår har Tele2 stora problem med sin telefoni framför allt. Men även med sms och datatrafik. Den här gången är det Tele 2 som drabbats, med cirka 30 procent av mobilabonnemangen, men det kunde sannolikt ha varit vilken som helst av de stora operatörerna av mobilnät.

Inte minst sedan Iphone kom 2007 och Google lyckosamt kopierade den tekniken till Android, har samhället förändrats dramatiskt.

Vi är nästan framme vid den vision som japanska Docomos dåvarande vd hade i slutet av 1990-talet: Att det är viktigare att ta med sig mobilen än plånboken och dörrnyckeln när vi går hemifrån.

Idag gör vi nästa allt i mobilen: Bank i mobilen, betallösningar som Google Pay, Apple Pay, Samsung Pay och Swish, Mobilt Bank-ID, Paypal, parkeringsappar, appar för kollektivtrafiken, tåg- och flygbiljetter, sociala medier, sms, e-post, listan kan göras ännu längre.

Men kraven på hur de olika mobiloperatörerna ska garantera att deras system är redundanta och inte går ned och om de gör det att det finns backup, är inte hårdare än att de ska ha en rimlig säkerhet.

Istället för ett helhetsgrepp från samhällets sida är det många kockar inblandade. Post- och telestyrelsen, pts, delar ut (mot betalning numera) licenser för olika frekvenser i mobilnäten, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, msb, har ansvar för hur samhället ska hantera krislägen. Mobiloperatörerna har ett ansvar att deras system fungerar rimligt.

Men till exempel Tele2:s tolkning av rimligt innebär att deras mobilmast som ligger närmast där jag bor inte har batteribackup, utan går ned när strömmen går.

Det finns cirka 15 miljoner mobilabonnemang i Sverige i dag och till det kommer ungefär lika många så kallade m2m- (maskin-till-maskin) abonnemang som används för att styra olika typer av maskiner och för sakernas Internet, IoT.

Som medborgare måste vi kräva att det tas helhetsgrepp för att den mobila kommunikationen ska fungera. Det krävs även mycket bättre information till allmänheten. Det är utmärkt att man nu går ut och informerar om att det går att ringa till 112 från en mobil med Tele2 även när deras nät strejkar, bara man tar ut sim-kortet.

Men hur får de som inte har tillgång till Internet på grund av Tele2:s haveri reda på det? Brevduva? Ytpost?

Msb har ett stort ansvar där. Nästa krig kanske inte alls blir ett kärnvapenkrig eller krig med soldater på marken och flygplan i luften, utan ett cyberkrig. Ett cyberkrig där mobilnät, internetuppkopplingar, elnät, trafikledningssystem för flyg och tåg, trafikljus och liknande slås ut. Och då är det inte närmaste vägen till ett skyddsrum vi som medborgare behöver veta.

  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson , Jenny Åsell och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB