Startsida / Inlägg

Vätgas kan vara framtiden men den ligger långt fram

av Peter Pettersson

Vattenånga ur avgasröret gör ingen skada.
Hyundais nya bränslecellsbil Nexo visar att den nya tekniken både fungerar och kan bli ett bra alternativ till elbilar framöver.
Men då måste det finnas möjligheter att ”tanka” vätgas på mer än fem ställen i Sverige.

En vecka med Hyundai Nexo har varit en intressant upplevelse. Nexo, som döpts efter den danska staden Nexø på ön Bornholm, är en uppföljare till Hyundais ix35 Fuel Cell, som tillsammans med Toyotas Mirai är de enda bränslecellsbilarna på den svenska marknaden.
Jag såg Nexo första gången på CES i Shanghai förra sommaren och redan då såg den ut som ett intressant alternativ. Inte minst med tanke på att den närmast kan ses som en fullstor SUV. Den Kona Electric jag kör till vardags är betydligt mera kompakt och krympt för kombinationen räckvidd och utrymme.

 

Hyundai Nexo i genomskärning på CES i Shanghai förra sommaren.
Kupén är rymlig och klart ”jänkarinspirerad”. Fast bara med en ”cupholder”…

Lite förvånande är kanske att Hyundai valt att inte ge elmotorn (som som får el av vätgasgeneratorn) mer än 163 hk. Kona Electric 64 kWh har hela 204 hk. Motorn ger Nexo en acceleration på 9,2 sekunder till 100 km/t. Inte supersnabbt, men fullt tillräckligt för vettiga omkörningar. Det Sportläge som finns på Konan saknas i Nexon. Du kan välja mellan Normal, Eco eller Eco Plus.

I Premiumversionen får du konstläder och eljusterbara baksäten med elvärme.

Nexo är dyr. Premiumversionen som jag testat kostar 879 000 kronor. Då är man nästan uppe på nivåer med Tesla och i paritet med Audi E-tron. OK, du får med sådant som man rimligen kan begära av en större lite lyxigare SUV. Men egentligen inte mer heller. Ventilerade konstlädersäten (inklusive eluppvärmda och eljusterbara baksäten), en bra ljudanläggning från Krell med åtta högtalare och en 12,3-tums pekskärm med navigation och stöd för Apple Carplay och sollucka i glas. Lastutrymmet är inte jättestort, men med en kapacitet på 461 liter (VDA) klarar det åtminstone fyra resväskor. Inredningen är gjord av UL-certifierade biomaterial, med innertak i bambu. Men trots att inredningen är ganska jänkarinspirerad finns det vara en ”cupholder” i mittkonsolen. I hela bilen. Under konsolen finns också en QI-laddare för trådlös laddning av mobil och andra produkter med stöd för QI-laddning.

Den stora 12,3-tumsdisplayen ger bra översikt och fungerar med Apple Carplay.

Det är skönt att åka i Nexo. Den är relativt tyst i kupén. Inte lika tyst som Audi E-tron, men man behöver inte höja rösten för att samtala. Elvärmen i sätena kommer snabbt, liksom rattvärmen.
Fjädringen och åkkänslan är ganska ”amerikansk”. Påminner om en Chevrolet Tahoe eller Dodge Durango. De elektroniska varningssystemen har en del finesser. Fordon i döda vinkeln visas också på en skärm i skärmen på hastighetsdisplayen. Där ser du också samma bild som den som visas i backspegeln åt det håll du ska svänga när du fällt ut körriktningsvisaren.
Och precis som Konan puffar filhållningssystemet till dig lite fint när du är för nära att gå utanför din fil och du får också ljudvarningar.

Automatisk parkering är en finess i Nexon, kul, men kanske inte helt nödvändig.

En annan finess är den fjärrstyrd parkeringen (RSPA). När du passerar en parkering trycker du in en knapp på panelen och bilens kameror skannar då efter en ledig plats. När den hittats kan du kliva ur bilen, trycka in en knapp på fjärrkontrollen och bilen parkerar av sig själv. När du kommer ut från affären med matkassar i båda händerna kan du trycka på fjärren igen och bilen kör fram från parkeringsrutan.
Räckvidden är nära en fossilbils. WLTP-värdet är 66,6 mil. Men mina provkörningarna visar att den faktiska räckvidden vid blandad körning snarare ligger på cirka 58-59 mil. Fast det är bra det också.

I hastighetsmätaren visas samma bild som backspegeln ger när du fällt ut körriktningsvisaren för att svänga.

Så långt allt väl. Bränslecellstekniken har klara fördelar jämfört med batteridrift. Miljöpåverkan från vätgas är minimal. Restprodukten blir vattenånga och det behövs ingen litium för batteritillverkning med de miljöproblem det för med sig. Nexo renar dessutom luften som den suger in. Bränslecellerna behöver ren luft för att fungera. Därför renar Nexo luften som kommer in via fronten och 99,9 procent av alla partiklar avlägsnas. Den luft som inte används i bränslecellerna släpps ut via avgasröret, renare än när den kom in. Dessutom tar det bara minuter att fylla fullt med gas. Inte 45 minuters laddning för att nå 80 procent av räckvidden som med en elbil som drivs av batteri.

Det tar bara minuter att fylla på gas. Under förutsättning att du hittat en gaspump.

Men, och just nu är det ett mycket stort men, var fyller man på vätgas? Nexons display visar var närmaste gaspump finns. Fast det hjälper föga när man i Sverige bara kan hitta vätgaspumpar i Umeå, Sandviken, vid Arlanda Flygplats, i Mariestad och i Göteborg. OK, utbyggnaden av vätgaspumpar är på gång och fler är att vänta. Men som det ser ut just nu är läget sämre än det var när jag skaffade en gasdriven Volvo V70 2004. Då fanns det i alla fall sju tankställen för fordonsgas bara i Stockholmsområdet. Och det gick att åka på bilsemester även om det innebar ett antal besök på återvinningsanläggningar och soptippar där gaspumparna stod.
Det är fullt möjligt att bränslecellsbilar är framtiden. Eller i vart fall en del av den. Om vi ska komma bort från beroendet av fossila bränslen med de negativa miljökonsekvenser de för med sig. Men än så länge ser den framtiden ut att ligga så långt bort att det inte går att motivera att lägga nära 900 000 kronor på en bil som om du bor i Stockholmsområdet bara kan tankas på Arlanda.

Hyundai Nexo
Pris: 849 000 kronor (Trend), 879 000 kronor (Premium)
Bränsletyp: Elmotor (Fuel cell)
Utsläpp CO2: 0 g/km
Växellåda: Automatisk
Max effekt (hk): 163 hk
Bränsleförbrukning (WLTP): 1 kg/100km
Drivning: Framhjulsdrift
Växellåda: Steglös automat

  • Tjänstgörande redaktör: Hans Österman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB