Startsida / Inlägg

Facebook vanligast vid nätfiske

av Peter Pettersson

En ny rapport från IT-säkerhetsföretaget Check Point pekar ut Facebook som det företag som oftast används av bedragare som försöker lura internetanvändare med nätfiske.

18 procent av nätfiskeförsöken under 2019 försökte se ut som de sänts från Facebook. Facebook följdes av Yahoo, Netflix, Paypal och Microsoft. Spotify hamnade på sjätte plats.

1. Facebook (18% av alla varumärkesfiskeförsök globalt relaterade till Facebook)

2. Yahoo (10%)

3. Netflix (5%)

4. PayPal (5%)

5. Microsoft (3%)

6. Spotify (3%)

7. Apple (2%)

8. Google (2%)

9. Chase (2%)

10. Ray-Ban (2%)

  • Tjänstgörande redaktör: Mikael Hedmark, Sebastian Laneby
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB