Startsida / Inlägg

Skattefinansierad konkurrens och över en halv miljard i presstöd

av Peter Pettersson

Ur led är tiden skulle man kunna säga. Även om faktiskt fler och fler betalar för tillgång till digitala nyhetstjänster så visade den undersökning som nyligen gjordes av Aftonbladets ägare Schibsted att nästan 40 procent av de tillfråga svenskarna anser att de inte behöver ett digitalt nyhetsabonnemang eftersom de kan gå in på svt.se och läsa nyheter.

Senast jag kollade var Sveriges Television ett tv-bolag. Att ett tv-bolag använder Internet för sin distribution, som till exempel genomSvt Play, kan man knappast invända mot.

Men när samma bolag anser att det också ingår i deras sändningsuppdrag att med skattepengar finansiera webbnyheter som direkt konkurrerar med Svd, DN, Expressen, Aftonbladet och andra, blir det minst sagt märkligt.

Numera är ju charaden med de så kallade mottagaravgifterna borta och vi har en ren tv-skatt. Vilket de egentligen alltid varit. Och i den debatt om public service som pågår för närvarande verkar den här problematiken som bortblåst.

Istället för att bidra till ökad pluralism i mediemarknaden, riskerar Svt:s webbnyheter i förlängningen att konkurrera ut kommersiella nyhetssajter. Med hjälp av skattepengar. Skattepengar från samma statskassa som år 2019 betalade ut 650 miljoner kronor i mediestöd, som det numera kallas.

Ur led är tiden…

  • Tjänstgörande redaktörer: Sandra Christensen, Alex Rodriguez och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB