Startsida / Inlägg

Apple Music knappar in på Spotify

av Peter Pettersson
Siffror från Counterpoint.com

De senaste siffrorna från analysföretaget Counterpoint Research visar att Apples andel av markanden för streamad musik ökar.

Apple hade under slutet av 2019 19 procent av marknaden och Spotify 35 procent.

Spotify, som blir tolv år, i höst har fortfarande problem att leverera vinst. Foikus har varit att öka marknadsandelarna. Men i längden blir det svårt att betala räkningar med marknadsandelar.

Apple Music fyller fem år i sommar och har sannolikt gått med vinst redan från kort efter lanseringen. Apple har inte använt sig av gratislyssning på samma sätt som Spotify, utan efter tre månader får kunderna betala. Dessutom har Apple i jämförelse med Spotify hur djupa fickor som helst och kan, om man vill, driva Apple Music i åratal och bara vänta på att Spotify faller samman om det från början svenska bolaget inte kan börja leverera acceptabla vinster.

Totalt ökade marknaden för streamat musik med 32 procent förra året, enligt Counterpoint.

  • Tjänstgörande redaktörer: Fredrik Palmqvist och Matilda Andersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB