Startsida / Inlägg

Amazon till Sverige – bra för konsumenter men inte för handeln

av Peter Pettersson

Efter att det ha ryktats om det i flera år kom i dag det officiella beskedet att Amazon startar verksamhet mot den svenska marknaden på riktigt. Hittills har svenska kunder fått handla via Amazon i Tyskland eller i Storbritannien.

För konsumenterna innebär det med all sannolikhet möjlighet att köpa produkter för lägre priser. För svenska butikskedjor och e-handlare innebär det öka konkurrens och prispress, vilket med all sannolikhet kommer att leda till att många företag slås ut.

Amazon själva lyfter gärna fram att de främst säljer via partners och att de med sitt internationella nätverk öppnar dörren för mindre exportinriktade företag att få ut sina produkter på fler marknader.

Men det lär inte hjälpa den redan pressade svenska sällansköpshandeln.

Det är långt ifrån säkert att de lägre priser som konsumenterna kan vänta sig håller i sig i längden. Amazon har muskler att köra över många svenska aktörer och något global konkurrent som på allvar kan gå en match mot Amazon finns inte på horisonten ännu i vart fall.

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Frida Westergård, Love Isakson Svensén och Nils Höglander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB