Startsida / Inlägg

Det är klart Google ska betala för nyheter

av Peter Pettersson

Som vanlig användare är det rätt smidigt med Googles sammanfattningar och nyhetstips när man går in på sökappen till exempel.

Men om man tänker ett steg till måste frågan hur har dessa nyhetsartiklar uppstått besvaras.

Google tar sig friheten att med hjälp av olika algoritmer plocka nyheter från sajter över hela världen. De nyheterna körs mot det Google lagrat om dig avseende vad du är intresserad av. Vad du läser på Nätet, vad som söker efter, vilka filmtjänste du använder, var du bor, med mera, med mera.

Men Google betalar inte kostnaderna för att producera den nyhet man återger. Det är en redaktion någonstans som gjort det och som betalat en reporter och kanske även fotograf/-er för att ta fram det materialet.

Däremot tar man gärna emot de annonsintäkter man får in när man använder nyhetsartikel i Googles tjänster.

Som vanlig användare kan man ju tycka att det där inte spelar så stor roll. Men den enkla sanningen är att om mediaföretagen som producerar det innehåll Google snyltar på inte får ersättning kommer de till slut att försvinna. Enkel marknadslogik.

Och utan värddjur kan inte olika ”fästingtjänster” överleva.

Nu vill Australien med en lag tvinga Google och även Facebook att betala ersättning till mediaföretagen.

Då väljer Google att hota med att stänga ned sina tjänster i Australien.

Hur det agerandet funkar ihop med Googles motto ”Don´t be evil” är mycket svårt att se.

  • Tjänstgörande redaktör: Hans Österman
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB