Startsida / Inlägg

Telekomjättar gör sig av med mediadelarna – men inte i Sverige

av Peter Pettersson

Om USA ligger före Sverige i utvecklingen kan både Telia och Tele 2 gå en dyster framtid till mötes.

De två stora USA-jättarna på telekomsidan, AT&T och Verizon, tänkte båda för ett antal år sedan att det fanns en uppsida i att slå samman telekom och media. Starkare utbud skulle locka fler kunder, eller åtminstone minska kundtappet, eller den så kallade churnen som branschfolket plägar säga. Men så blev det inte.

Nu gör sig båda av med mediaverksamheten för att fokusera på sin kärnverksamhet. telekom.

I Sverige har Telia köpt TV4 och Cmore, med mera, från Bonniers. Vilket paradoxalt nog gör staten till stor delägare i TV4. Och Tele2 och Comhem har nyligen slagit sina ihop sina påsar. Kommer det som inte funkade i USA att funka här? Respektive företagsledningar tycks i alla fall tro det.

Men nyckeln till framgång på mediasidan är innehållet. Att göra bra tv-satsningar är dyrt och i långa loppet har knappast några svenska aktörer råd att stå emot konkurrensen från multinationella jättar som Amazon, Netflix, Warner/Discovery och Apple. Bolag med djupa fickor som har råd att köpa de bästa manusförfattarna, regissörerna och skådisarna, Både internationellt och lokalt.

Ett inte omöjligt framtidsscenario är att de svenska tv-bolag som är tillräckligt intressanta köps upp av någon jätte och de övriga tynar bort. Då hjälper det inte om man också är telekombolag.

  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Filip Elofsson och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB