Startsida / Inlägg

En elbil även för familjen

av Peter Pettersson

Hyundai Ioniq 5, en eldriven familjebil.

Nu kommer familjebilar som elbilar.
Med större utrymmen och snabbare laddning.
Hyundais Ioniq 5 laddar snabbast bland familjebilarna.

En veckas testkörning av Hyundais nya Ioniq 5 visar att tiden är mogen även för helt eldrivna familjebilar med plats för fem personer med packning. Och med möjlighet till både taklast och en dragkrok med vilken man får dra upp till 1600 kilo. Och ändå får man ut 35-40 mil innan bilen behöver laddas.

Laddningen kan bli supersnabb om man hittar rätt laddstolpe. Ioniq 5 kan ta emot upp till 350 kW. Något som annars bara de riktigt dyra elbilarna klarar.

När man sätter sig i nya Ioniqen inser man hur stor den är inuti. För mig som är 175 centimeter lång är det nästan så att vissa delar av kupén är svåra att nå från förarplatsen. Hjulbasen är tre meter och utan kardan ger det rejält med utrymme i kupén.

Förarmiljön i sig är mycket bra. Bra översikt och heads up-displayen visar alla viktiga data i rutan framför föraren.

Framstolarna kan justeras åt alla möjliga håll, inklusive svank- och benstöd. Och passagerarstolen kan fällas bakåt ungefär som business-stolarna på flyget innan de blev möjliga att fälla helt platta.

Kameror I backspeglarna aktiveras så fort man ska byta körfält och de visar vad som eventuellt finns i döda vinkeln. De kompletterar ljudvarningarna som kommer så fort någon ligger för nära i någon riktigt runt bilen.

Testbilen hade också en 360-kamera som gör parkeringen betydligt enklare.

Baksätet går att skjuta framåt och bakåt för att ge mera benutrymme (och lite mindre lastutrymme) om man vill. När vi åkte fyra personer i bilen med maximalt benutrymme i baksätet kommenterade äldsta dottern att det var som att åka i en Limmo. Testbilen var dessutom utrustad med värme även i baksätet.

I Ioniqs lillasyskon Kona är det fullt av knappar både på instrumentpanelen och på mittkonsolen. I nya Ioniq 5 minimalistiska design finns nästan inga knappar alls. Men det leder å andra sidan till att man måste använda displayen på instrumentpanelen för att slå på och justera stol- och rattvärme, eller elrutan bak. Inte så smidigt och en ovan passagerare kan leta en längre stund efter knappen som inte finns för att få igång stolvärmen.

Ljudnivån i kupén är bra. Inga problem att tala med varandra även i 120 km/timman på motorväg. Och vill man lyssna på musik ger Bose-systemet bra ljud. Nästan bättre än hemma.

Som alla elbilar accelererar Ioniq 5 snabbt. Men det märks att den är tyngre än till exempel Hyundai Kona. Även om Ioniq 5 mätt enligt WLTP ska ha en räckvidd på 48,1 mil är det svårt att komma upp över 35 mil på motorväg. Ioniq 5 ligger på 2,3-2,5 kW per mil när man kör 120. Det kan ju jämföras med Hyundai Kona som då hamnar mellan 1,7-18 kW. Blandad körning i stadstrafik är bättre för Ioniq 5. Då når bilen 42-43 mil på en laddning. Men den kortare räckvidden i verkligheten delar Ioniq 5 även med bilar som Polestar, Volkswagens ID 4 och Skodas Enyaq. Man får helt enkelt göra en tradeoff mellan utrymme och räckvidd.

Med en laddbox hemma som levererar 7 kW laddar man från tomt till fullt på nio timmar. Och på publika laddstationer kan det gå riktigt snabbt. 80 procents laddning på under 20 minuter.

Redan nu finns ett 50-tal laddplatser för elbilar längs våra huvudvägen som klarar 150 kW eller mer. Så när vi körde bilen Stockholm-Malmö tur och retur krävdes två laddstopp på totalt 70 minuter. Inklusive väntetid vid laddarna. Ett problem är att snabbladdare som de från Ionity även locka många som har elbilar som inte klarar med än 50 kW snabbladdning. Vilket kan leda till köer. Men om de med sådana bilar vill betala även åtta kronor per kW fast de inte får något extra för det så får de väl göra det…

På landsväg och motorväg när det regnar blir en designmiss tydlig. Ioniq 5 saknar bakrutetorkare. Det gör att mycket av det den drar upp virvlar upp på bakrutan och man får stanna och torka av den eller förlita sig på de yttre backspeglarna.

Men sammantaget är Ioniq 5 en mycket bra bil. Den rymmer en familj om man vill. Man kan dra släp om det behövs och har bra acceleration.

Prismässigt hamnar testbilen på cirka 580 000 kronor. Med den enklare utrustningsnivån, Essential, ligger den runt 530 000 kronor. 

  • Tjänstgörande redaktörer: Frida Westergård, Love Isakson Svensén och Nils Höglander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB