Startsida / Inlägg

Spotify vill tjäna pengar på poddar utan att ta ansvar

av Peter Pettersson

Det är lite av ett mantra bland teknikföretag att hävda att de inte är mediaföretag eller publishers och därför inte kan ta ansvar för det innehåll som finns på deras sajter.

Så har det låtit sedan BBS:erna kom för över 30 år sedan.

Och nu väljer Spotify att ta skydd under samma meningslösa fraser.

Efter den häftiga kritiken mot att Joe Rogan sprider desinformation om Covid-19 i sin pod som är exklusiv på Spotify har till slut företaget reagerat.

Men inte genom att be om ursäkt. Och Joe Rogan har inte bett om ursäkt han heller. Och hans podavsnitt med felaktig och vilseledande information om Covid-19 har inte tagits bort.

Istället ska Spotify ha varningstexter och länkar till annan information om Covid-19.

Hur stor skillnad är det på det och att tillåta förintelseförnekare att podda på Spotify för att sedan länka till korrekt information om Förintelsen?

Med sin satsning på poddar har Spotify blivit ett mediaföretag och då måste man ta ett publicistiskt ansvar. Precis som mediaföretag har gjort i mer än 200 år.

  • Tjänstgörande redaktör: Aleksandra Wojcik, Paula Westerberg, Karl Meyer von Bremen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB