Enligt flera källor kommer Apple att visa upp en lösning för det smarta hemmet när företagets årliga utvecklarkonferens startar på måndag den 2 juni.
Om lösning i dagsläget innehåller någon ny hårdvara är fortfarande oklart.
Det ser annars ut som årets wwdc i likhet med förra årets inte kommer att innehålla några andra nya hårdvaruannonseringar än uppgraderingar av maclinjen.
I dag meddelar Spotify ut att man passerat tio miljoner betalande kunder. Fantastiskt.
Det verkar i alla fall alla medier som relativt okritiskt basunerar ut nyheten tycka.
Men det Spotify inte säger är hur många av den tio miljoner betalande kunderna som är fullbetalande.
Om Spotify hade tio miljoner fullbetalande kunder skulle bolaget ha intäkter på runt 11 880 000 000 kronor per år.
Men det har man inte.
Skälet till det kan bara vara att man även räknar sådana som får Spotify på köpet när de tecknar ett nytt mobilabonnemang. Och den mobiloperatör som betalar Spotify för det erbjudandet betalar knappast några 99 kronor i månaden.
Spotify gläds säkert åt att man har 40 miljoner användare totalt. Men borde också rädas det faktum att antalet fullbetalande kunder är för lågt för att intäkterna i slutänden ska räcka till för att betala royalties till skivbolag och upphovsrättsägarna.
Microsoft lanserade i dag senaste version av surfplattan Surface. Surface Pro 3.
Det är en surfplatta med 12-tums ClearType Full HD display, fjärde generationens Intel Core-processor och upp till 8 GB RAM med en batteritid på upp till nio timmar.
Tanken är att Surface Pro 3 ska kunna ersätta bärbara datorer rakt av. Hur kunderna ställer sig till det återstår att se. Microsoft har haft den minst sagt trögt på marknaden för surfplattor och har enligt tidningen Computer Sweden förlorat motsvarande åtta miljarder kronor så här långt i sina försök att ta sig in på surfplattemarknaden.
En annan fråga är hur de tillverkare av persondatorer som använder sig av Microsofts operativsystem Windows ser på ett Microsoft som nu öppet konkurrerar med dem och erbjuder egna, alternativa produkter?
Netflix äger den svenska marknaden för strömmande tv. Av de 825 000 hushåll som betalar för en prenumeration på strömmande tv är 600 000 kunder hos Netflix. Tvåan Viaplay och trean Hbo Nordic delar på 225 000 kunder tillsammans med övriga mindre aktörer.
Man kan fråga sig varför Netflix är störst? Är det för att de är bäst? Nja, kanske på tv-serier, men på film är det inte bäst. Och inte på sport.
Men Netflix är ett stort multinationellt bolag med goda kontakt med tv-tillverkare och inte minst, med Apple.
Netflix appar finns i Apple Tv, till Google Chromecast, inbyggda i Samsungs, Lg:s, Panasonics och de andra stora tv-tillverkarnas smarta tv-apparater. Då är det lättare att bli störst.
Apple tar god tid på sig att lägga till lokala/regionala tjänster i Apple Tv. När man väl gjorde något på den fronten i Sverige var det Tv4 Play man valde att lägga till. Min fråga är: Varför då?
Nä, det är dags för Apple att släppa in både Viaplay och Hbo Nordic i Apple Tv. Inte minst om man vill behålla marknadsandelarna i Sverige nu när Google Chromecast kommer stort på den svenska marknaden.
Det verkar som om Samsung ska visa upp nya surfplattor i New York den 12 juni.
Inbjudan kom nyss och även om den är kryptisk lutar det åt plattor.
Med tanke på att Note 3 lanserades i augusti, Galaxy S5 i slutet av februari och att de nya plattor som Samsung lanserade på CES i Las Vegas i januari var mera riktade mot företagsmarknaden är det nog läge för en serie nya surfplattor riktade till konsumentmarknaden i juni.
Om man ska döma vad olika medier och bloggare med fötterna mer eller mindre på jorden skriver så ska Apple vara på väg att köpa Beats Music. Streamingtjänsten i alla fall. Hur det det ska bli med hörlursdelen är väl något mera oklart. Som vanligt har Apple inte sagt flasklock och bortsett från något ”fylletweet” från Dr. Dre finns inga bekräftelser på att någon affär är på gång.
Men att Apple behöver göra något för att på sikt möta en nedgång på Itunes är helt klart. Åtminstone så länge streamingtjänsterna drar kunder från köpt musik.
Sedan återstår frågan hur länge streamingtjänsterna kommer att klara sig eftersom deras affärsmodell i dagsläget bygger på en ständig expansion för att man med den här månadens intäkter ska kunna betala royalties till skivbolagen för förra månadens konsumtion av musik.
Om inte streamingbolagen hunnit få tillräckligt många av sina kunder att bli fullbetalande när tillväxten mattas av riskerar de att inte längre ha råd att betala royalties för en växande kundbas konsumtion av musik. Märkligt att knappast några aktieanalytiker tar upp den frågan. Istället pratar man lyriskt om bolag som Spotify.
Men suget efter billig musik via streaming tär på Itunes och då kan Apple behöva nya grepp. Och det kanske mera är det man är ute efter. Dagens ledargarnityr i Apple har inte samma lyskraft som Steve Jobs. Och ett gäng män i 50-årsåldern – låt vara med skjortorna utanpå jeansen – är nog inte tillräckligt för att övertyga yngre kunder att välja Apples Itunes istället för mycket billiga, eller gratis lösningar från streamingtjänster alldeles oavsett hur kompetenta Applecheferna är på det de gör.
Sveriges Radio har uppdaterat sin app för Iphone och anpassat den till Ios 7. Man har också lagt in funktioner som att spelaren kommer i håg hur långt du har lyssnat på enskilda program. Dessutom har man tagit fram en ny minispelare som ska göra det enklare att styra när man spelar upp olika program.
Appen finns att ladda ned utan kostnad från Apples Appstore.
Senaste siffrorna från analysföretaget Canalys, som är det enda stora analysföretaget som riktigt anpassat sig till verkligheten och numera räknar samman leveranser av PC och surfplattor, visar att Apple leder stort.
Apples sammanlagda leveranser av Macar och surfplattor uppgick till drygt 20 miljoner första kvartalet i år. Tvåan Lenovo skeppade 15 miljoner enheter. Apples siffror backade dock från i samma kvartal i fjol då man sålde 24 miljoner enheter. Enligt Canalys analytiker är det framför allt inbromsningen av leveranser av Ipads som ligger bakom nedgången.
Ett av branschens stora ”buzzwords” just nu är ”wearables”, det vill säga bärbar elektronik. Smarta träningsband, livsstilsband och smarta klockor.
Sony och Samsung har fått ut sina klockor, Huaweis är snart här och Lg:s är på väg. Och ryktet att Apples skulle arbeta med något som Apple själva aldrig har vidgått att de skulle hålla på med har ändå lett till att alla pratar om Iwatch.
Grejen är att ingen av de produkter som hittills kommit ut är riktigt bra. Alla saknar något. Dessutom är de ganska dyra.
I stort sett alla ”wearables” som kan lite mer kräver att man kopplar dem till en smart mobil. Samsungs klockor fungerar dessutom bara mot Samsungs mobiler. En klar begränsning.
Själv köpte jag en Pebble för ett tag sedan. Den är kanske den mest lovande smarta klockan just nu om man inte vill sitta fast i en viss tillverkares tekniska plattform. Den fungerar både mot Iphone, Ipad och Androider.
Pebble är resultatet av ett crowdfunding-projekt där privatpersoner gått samman och satsat pengar i projektet. Första modellen kom ut i fjol och man har i dag två. En lite dyrare i stål och en enklare.
Stålklockan tål att bada och dyka med. Inte dumt och har en drifttid på upp till sju dygn. Det finns ett ganska stort antal appar utvecklade för Pebble som täcker från Evernote till träningsappar och appar för pulsmätning och väderprognoser. Mejl och meddelanden kommer upp på klockan från mobilen och det går att styra musikspelaren från klockan.
Det är kul. Men om man jämför hur långt smarta klockor kommit i dag med utvecklingen av smarta mobiler skulle jag säga att smarta klockor i dag är där smarta mobiler var runt 2004-2005. Det vill säga två-tre år innan Apple visade upp första Iphonen.
Apples vd, Tim Cook, sa i samband med presentationen av senaste kvartalsresultatet att ”det är bättre att göra rätt än att komma först” och kanske kommer Apple klara av att upprepa bedriften med Iphone och föda fram en smart bärbar enhet av klocktyp som sätter en ny standard. Vi får se.