Panasonic på väg att backa ut ur smartphones

av Peter Pettersson

Panasonic återkom på mobilscenen i Europe i samband med mobilmässan i Barcelona i vintras. Man lanserade en ny Androidmobil och några mobiler som riktar sig till äldre användare som behöver större text, högre ljud, större knappar och liknande.

Men de senaste dagarna har uppgifter börjat cirkulera att Panasonic ska avbryta försöket att ta sig in på smartphonemarknaden i Europa.

Den marknaden är tuff. Nokia har ramlat ned från topp-5. Samsung och Apple står enligt IDC:s siffror för tredje kvartalet för hälften av alla sålda smartphones.

Sedan kommer RIM (Blackberry), ZTE och HTC på femte plats.

Lg, Sony tar sig heller inte upp på topp-5. Så för Panasonic är det nog alldeles för dyrt att hålla på och slåss på en redan överetablerad marknad.

 

Superstormen får Google att skjuta upp mobillansering

av Peter Pettersson

Google skulle ha lanserat sin senaste Androidmobil i Nexusserien i morgon klockan 16 svensk tid (10 est). Men på grund av det extrema väderläget längs den amerikanska östkusten är lanseringen i morgon inställd.

Det betyder att Microsoft får måndagen helt för sig självt. Några timmar senare ska Microsoft officiellt lansera Windows Phone 8. Något som inte bara Microsoft väntat på, utan även Nokia.

Nokias senaste flaggskepp Lumia 920 har inte kunnat skeppas eftersom Microsoft inte lanserat den nya versionen av operativsystemet ännu.

Men än har inte orkanen Sandy nått land och med alla flyg till och från New York som redan ställts in kan det bli lite glest på Microsofts lansering.

Var det vikande försäljning som fick Apple att droppa Ipad 3?

av Peter Pettersson

Den största överraskningen vid Apples produktlansering i tisdags var ankomsten av Ipad 4. En dubbelt så snabb, vässad, version av Ipad 3 som utöver snabbare processor och förbättrad grafik också fått samma radioenhet som Iphone 5 med stöd för 4g/lte även utanför Usa.

Med normala mått mätt kom den uppgraderingen för tidigt. Apple har i princip hållit ut tolv månader mellan lanseringar av nya mobiler och Ipads.

Men att man ändå gjorde det finns det sannolikt flera orsaker till.

1. Lanseringen av Ipad 3, eller nya Ipad som Apple envisades med att kalla den, innehöll en för Apple ovanlig klantighet. Man var inte på det klara med att radiodelen i Ipad 3 bara klarade de frekvenser som används i Usa. Apples produktspecialister som var på plats och visade upp Ipad 3 efter lanseringen visste inget annat än att den hade stöd för 4g/lte. Först några dagar efteråt uppdagades missen.

2. Med ankomsten av Mini-Ipaden behövdes sannolikt en ompositionering av den stora Ipaden. En Ipad 3 utan stöd för 4g/lte utanför Usa skulle riskera att kannibaliseras av en Mini-Ipad som klarar 4g/lte även i stora delar av Europa och som känns nyare och ballare. Men genom att rätta till missen med 4g/lte och dessutom stoppa in den nya A6x-processorn med en bibehållen prisnivå blåser man nytt liv i den stora Ipaden fram till nästa uppgradering.

3. När Apple presenterade sina kvartalssiffor i kväll efter amerikanska börsens stängning, visade de att försäljningen av Ipads tappat under senaste kvartalet. Apple sålde under kvartalet 14 miljoner Ipads. De amerikanska analytikernas förväntade nivå var 15 miljoner enheter. Mycket talar för att även de siffrorna, som knappast kom som en överraskning för Apples ledning, var ytterligare en anledning att skynda på en uppgraderad större Ipad.

De modeller som Apple kommer att ha i sortimentet framöver är Ipad 4, Ipad Mini och Ipad 2.

Täcket av för Windows 8

av Peter Pettersson

I dag är det dags för den officiella kickoffen för nya versionen av Microsofts operativsystem.

Windows 8 fungerar på alla plattformar, är företagets budskap. Och även för mobiler kommer en ny version av Windows Phone. Men den släpps först på måndag.

Programvarujätten i Redmond behöver en framgång med Windows 8 och inte bara på persondatorsidan.

Det är i dag inte mycket som talar för att persondatorer kommer att ha samma dominerande roll i framtiden som de haft hittills. Istället är det olika typer av handhållna enheter som tagit över och det finns inga tecken på att det kommer att vänta.

Och när det gäller mobiler och surfplattor ligger Microsoft fortfarande efter. De senaste fem åren har istället Apple och Google lyckats ta över det området. Visserligen kommer Microsoft på måndag med en ny version av sitt operativsystem för mobiler och man lanserar den egentillverkade surfplattan Surface.

Men Windows Phone 8 har inte blivit någon succé. Inte ens med draghjälp från finska mobiljätten Nokia har Windowsmobilerna lyckats särskilt bra så här långt.

Redan i slutet av 1990-talet skrev det brittiska affärsmagasinet The Economist att Microsoft största hot i framtiden är när den dag kommer då antalet intelligenta handhållna enheter överstiger antalet persondatorer och det inte längre står Microsoft på operativsystemen i de enheterna.

Den dagen har redan passerats. Och det är Google och Apple som levererar operativsystemen till både mobiler och surfplattor.

Microsofts hopp står till företagen. De hoppas att företagens it-avdelningar ska lyckas bromsa Iphone, Ipad, Andoridmobiler och -surfplattor som redan tagit sig in i företag, myndigheter och organisationer och öppna för fler Microsoftprodukter. Det ska i sin tur få fler slutanvändare att välja Microsoft även privat.

Integration med Officepaketen och Exhange är huvudlockropet. It-avdelningarna blir nog inte så svåra att få med på det tåget. De lever på att Microsoft och företagets produkter finns kvar och skapar behov av support från användarna. Men det blir sannolikt inte lika lätt att få med företagsledningarna.

Många stora företag, myndigheter och organisationer har redan bytt till Android eller Apples Ios.

För att utmana, kanske framför allt Apple, har Microsoft tagit fram en egen hårdvaruprodukt. Surfplattan Surface. I sin första version lär den dock inte göra några stora avtryck i försäljningsstatistiken.

Microsoft är i första hand ett programvaruföretag och det är inte lätt att bara slå om och börja tillverka hårdvara. De försök man gjort tidigare visar det rätt tydligt. Satsningen på musikspelaren Zune som skulle utmana Apples Ipods blev inget annat än en kostbar flopp.

Windows 8 är ett steg framåt på en hel del områden. Fast frågan är om användare som har Windows 7 i dag känner att de verkligen måste byta upp sig. Och kanske ännu viktigare, vad kommer de stora it-avdelningarna att säga?

Inte bara Ipads när Apple visade nya produkter

av Peter Pettersson

Det var Ipad Mini och den uppgraderade versionen av 9,7-tums Ipaden som fick nästan all uppmärksamhet efter Apples produktpresentation i San José. Men både de nya Imacarna och nya Macbook Pro 13″ är värda att lyfta fram.

Nya Imac har blivit ännu tunnare och faktiskt ännu snyggare. Längs med kanterna är den 5 millimeter tunn. Sedan är den välvd mot mitten där också den svängda foten sitter. Där är den cirka tre centimeter tjock.

Den är med andra ord tunnare än de flesta skärmar i +20-tumsklassen. Men innehåller också en komplett dator.

En av de läckraste lösningarna är den nya fusionsdisken. En kombinerad flashdisk på 128 GB och traditionell hårddisk på antingen 1 eller 3 Terrabyte.  Man får snabbheten hos flashdisken genom att lägga alla program och ofta använda filer där och kan lagra övrigt material på den långsammare hårddisken. Med ett pris som startar på 12 795 kronor för den minsta 21,5 tummaren blir nya Imac klart intressant.

Nya Macbook Pro 13″ är en krympt version av 15-tummaren som kom i somras. På den är så klart retinaskärmen med en upplösning som är bättre än hd-tv som imponerar mest. Men också vikten: 1,62 kilo. Även i den billigaste konfigurationen har den en 2,5 GHz Intel i5-processor och är en riktig dator som orkar dra runt tunga program som Photoshop och Indesign samtidigt utan att blir seg. Men det är klart 16 495 kronor är mycket för en bärbar 13-tummare.

Pressuppbådet börjar samlas

av Peter Pettersson

Utöver hitresta journalister från hela världen håller nu de amerikanska tv-bolagen på att komma på plats utanför California Theathre i San José.

 

I kväll är det dags för ny Ipad

av Peter Pettersson

Här i San José är det fortfarande måndag. Klockan är snart 23 på kvällen. En lång dag. Har varit igång i drygt 27 timmar sedan jag klev upp i Stockholms i måndags morse.

Klockan 10 i morgon förmiddag (19 svensk tid) börjar Apples presentation av nya produkter.

Jag kommer att blogga direkt på Aftonbladet.se så det är bara att surfa in och följa evenemanget där. Apple kommer att lägga upp presentationen på sin webb senare under tisdagskvällen.

Stora Ipaden uppdateras på tisdag

av Peter Pettersson

Utöver den nya ”Mini-Ipaden” och andra nyheter som Apple väntas presentera på tisdag kväll svensk tid, ser det ut som om det också kommer en uppdaterad version av Nya Ipad, eller den som de flesta kallar Ipad3.

De två största skillnaderna är att den får den nya Lightningkontakten – som också sitter i Iphone 5 och den får som det verkar också samma radioenhet som Iphone 5 med utökat stöd för 4g/lte.

Enligt folk på Apple ska Lightningkontakten både snabba upp dataöverföring till en annan enhet och ge snabbare laddning av batteriet.

För svenska kunder är det dock en klen tröst eftersom inga av de tre svenska operatörer (Tele2, Telenor och Telia) som har tillgång till 1800-bandet för 4g/lte har byggt ut sina nät för det ännu.

Se upp för Telias lagbrott

av Peter Pettersson

Telia har som framgått av nyheterna senaste veckan problem med lönsamheten.

Men det är knappast OK att bryta mot lagen för att försöka lugga sina kunder på pengar.

Min slutsats är ett det är precis det Telia gör när man marknadsför sina priser för mobilsurf i utlandet.

Bolaget marknadsför numera något man kallar Surf Abroad. Där ser man om man kollar på Telias webb för privatkunder att priset per dygn för att surfa i Usa är 129 kronor.

Först när man klickar på Köp ytterligare datamängd får man upp en text där det står: ”Efter uppnådd gräns kan du köpa till mer data genom att skicka ett sms till 4466 med texten: 50MB USA eller 50 MB PuertoRico. Detta sms kostar 129 kr utan svensk moms och ger dig 50MB”.

Om jag förstått Prisinformationslagen rätt är det olagligt att marknadsföra produkter och tjänster utan moms till privatkunder. Dessutom är det närmast bondfångeri att gömma informationen om att priset i själva verket är 25 procent högre så långt ned som möjligt.

Skam i kroppen verkar inte vara ett utmärkande drag hos Telia.

Ny Ipad och nya macar på tisdag

av Peter Pettersson

På tisdag klockan 19 svensk tid startar Apples sin presentation av en rad nya produkter. Eventet hålls på California Theatre i San José i Silicon Valley.

Det är första gången sedan 2005 som Apple valt att lägga en större presentation i California Theatre som ligger relativt nära företagets huvudkontor i Cupertino.

Huvudnumret väntas bli den nya ”mini-ipaden”. En Ipad med en 7,85 tumsskärm som de flesta analytiker i Usa räknar med kommer att sätta hård press på tillverkare som satsat på mindre surfplattor som Samsung och Lg. Och inte minst kommer den nya mindre Ipaden på hemmamarknaden i Usa konkurrera med nätbokhandeln Amazons läsplatta Kindle.

Men utöver nya Ipaden ser det nu ut som Apple kommer att visa upp nya Imacs, nya Mac minis och en 13-tums version av Macbook med den nya Retinaskärmen. Den har ännu bara släppts i 15-tumsversion.

Prylbloggen kommer att rapportera live på plats från California Theatre. Livebloggen startar runt 18.30 på tisdag.

Sida 159 av 335