Apples minnesvideo över Steve Jobs
avApple har lagt upp en minnesvideo över Steve Jobs på sina sajter världen över.
Videon finns på http://www.apple.com/se/
Apple har lagt upp en minnesvideo över Steve Jobs på sina sajter världen över.
Videon finns på http://www.apple.com/se/
I dag den 5 oktober är det ett år sedan Apples grundare Steve Jobs avled i sviterna av cancer i bukspottkörteln.
Han avled på kvällen den femte svensk tid. Dagen efter lanseringen av Iphone 4S. Själv hade jag precis kommit hem från lanseringen som jag hade följt via Satellit från London när dödsbudet kablades ut av nyhetsbyråerna.
Under de dryga 17 år jag bevakat it- och telekommarknaden har jag inte mött någon annan person som betytt mer eller lyckats förändra och påverka mer än Steve Jobs.
Min sista bild av honom tog jag i San Francisco på Apples World Wide Developer Conference den 7 juni 2010 när han tydligt märkt av sin sjukdom lanserade Iphone 4.
Enligt Facebook har man nu passerat en drömgräns. Företaget säger sig ha mer än en miljard aktiva användare.
Tjänsten har varit igång i åtta år.
Med aktiva användare menar Facebook sådana som loggar in och använder tjänsten minst en gång i månaden.
Men någon riktigt bra idé hur man ska kunna tjäna pengar på alla dessa användare verkar bolaget fortfarande sakna.
Man kan tycka mycket om de personer som ligger bakom de senaste dagarnas hackerattacker mot olika svenska webbsajter.
Men oavsett hur grumliga deras motiv kan vara saknas en ordentlig diskussion om hur den svenska beredskapen för liknande händelser ser ut och bör se ut.
För problemet är att ansvaret är otydligt, resurserna otillräckliga och de är dessutom inte tillräckligt samordnade.
Exakt vilken myndighet som till exempel har ansvaret för motverka överlastningsförsök, så kallade Denial of Service-attacker, är faktiskt inte helt klart.
Och att de går att genomföra har blivit nästan pinsamt tydligt de senaste dagarna.
Innan Tim Cook blev vd på Apple gjorde han sig ett namn både inom Apple och Compaq och Ibm där han jobbade tidigare, som en person som kunde få produktförsörjning och tillverkning att flyta smidigare än kanske någon annan.
Då blir man minst sagt undrande när Apple släpper en ny telefon över hela världen med en ny typ av kontakt som kräver adaptrar för att fungera med äldre tillbehör och adaptrarna inte finns.
Inte bara i Sverige. Utan över huvudtaget. Inte ens i en amerikanska Applebutiken går det att få leverans nu. Man kan beställa för leverans under oktober. En månad som slutar om 29 dagar. Då är det en och en halv månad sedan Iphone 5 började säljas i Usa.
Är det tillfälligheter eller börjar Apple bli ett ”vanligt” företag som klantar sig från tid till annan?
Eftersom Facebook är gratis för användarna måste företagets inkomster komma från annat håll.
Den enda väg som Facebook har i dag är annonspengar. Redan nu får man anpassade annonser till exempel efter ålder, kön och liknande information som man lämnat till Facebook i sin användarprofil.
Långsiktigt är det här knappast tillräckligt för att Facebook ska tjäna pengar så att börsen i Usa blir nöjd.
Därför har Facebook nu börjat testa nya annonsmetoder. Man ger annonsörerna möjlighet till riktade annonser baserade på det telefonnummer och den e-postadress som användarna uppgivit i sin profil. Men man ger också tillgång till riktad annonsering baserad på användarnas surfmönster på andra sajter är Facebook.
Dessutom har man börjat mäta hur användarnas konsumtionsmönster ser ut i olika butiker för att kunna följa upp vilka effekter riktad annonsering på Facebook kan ge.
Fri lunch är som vanligt inte gratis…
Inte nog med att Apple valt att ta ut överpriser för de två typer av adaptrar man ska sälja för att kunna ansluta Iphone 5 till bilar, ljudanläggningar, klockradioapparater och liknande som inte har den nya 9-pins Lightningkontakten.
De finns dessutom inte ännu.
De går inte att köpa.
Enligt Applestore ska de komma under oktober. Om det är i nästa vecka eller om 30 dagar vet man inte.
Det börjar bli fullt i de svenska 3g-näten. Kanske framför allt i Telias. Då talar jag i första hand inte om att toppfarten inte når upp till tvåsiffriga tal i nät som åtminstone teoretiskt ska ge upp till 32 Mbs.
Nä, det är värre än så. Ofta när man rör sig i Stockholmsområdet får man inte ens 3g-signal, utan Telias nät slår om till Edge. En hastighet som i bästa fall ger 0,2 Mbs.
Inte ibland, utan just ofta.
Och att det suger är väl det minsta man kan säga.
Här är ett bra exempel. I dag var jag uppe i ett hus i Solna med fri sikt över en stor del av Stockholm och i mobilen får jag inte 3g, utan Edge. Då frågar jag mig:– Vad är det jag betalar för?
För Telia liksom för alla andra mobiloperatörer är den ökande datatrafiken ett stort problem. Den kostar pengar för utbyggnad av mobilnäten, men kunderna vill inte betala. Må så vara.
Men för att ens överväga att betala mer än jag gör i dag är det minsta man kan begära att näten ger rimliga nedladdningshastigheter.
Av de uppgifter jag fått fram senaste tiden tyder allt mer på att Apple planerar ytterligare en stor lansering i år.
För att den ska kunna klassas som stor krävs mer än uppfräschade Imacs eller nya Macbooks.
Då återstår två saker: En ”mini”-ipad, eller vad den nu kommer att kallas eller en ny tv-lösning.
En tv-lösning är knappast klar ännu. En sådan kräver närmast sjukt många avtal med den bransch som har fler mellanhänder än någon annan.
Om Apple ska lansera en ”mini”-ipad i år bör det ske inom två veckor. Leveranserna måste kunna inledas senast tidigt i November i Usa för att hinna med julhandeln. Annars riskerar man att kunderna senarelägger sina inköp. Något som skulle slå hårt mot Apples resultat.
Det är inte vanligt att en vd på Apple ber om ursäkt. Men nu ber Tim Cook om ursäkt för den nya kartappen som åtminstone inte ännu håller samma kvalitet som den gamla från Google.
Här följer hela Tim Cools brev:
”To our customers,
At Apple, we strive to make world-class products that deliver the best experience possible to our customers. With the launch of our new Maps last week, we fell short on this commitment. We are extremely sorry for the frustration this has caused our customers and we are doing everything we can to make Maps better.
We launched Maps initially with the first version of iOS. As time progressed, we wanted to provide our customers with even better Maps including features such as turn-by-turn directions, voice integration, Flyover and vector-based maps. In order to do this, we had to create a new version of Maps from the ground up.
There are already more than 100 million iOS devices using the new Apple Maps, with more and more joining us every day. In just over a week, iOS users with the new Maps have already searched for nearly half a billion locations. The more our customers use our Maps the better it will get and we greatly appreciate all of the feedback we have received from you.
While we’re improving Maps, you can try alternatives by downloading map apps from theApp Store like Bing, MapQuest and Waze, or use Google or Nokia maps by going to their websites and creating an icon on your home screen to their web app.
Everything we do at Apple is aimed at making our products the best in the world. We know that you expect that from us, and we will keep working non-stop until Maps lives up to the same incredibly high standard.
Tim Cook
Apple’s CEO”