Ny rättegång mot fildelare i Usa som fick rekordböter

av Peter Pettersson

Jammie Thomas-Rasset, den fildelare från norra Minnesota som dömdes till motsvarande 14 miljoner kronor i skadestånd förra året, kan antagligen se fram emot en ny rättegång.
Förra veckan reducerade en federal domare i Minnesota skadeståndet till motsvarande 350 000 kronor. Och den amerikanska skivbranschen, riaa, erbjöd Thomas-Rasset en uppgörelse där hon skulle betala motsvarande 175 000 kronor för att få fallet nedlagt. Pengarna skulle riaa sätta in i en stödfond för musik som har svårt att få jobb.
Men Thomas-Rasset vägrade gå med på en uppgörelse så nu ska riaa försöka få till stånd en ny rättegång mot henne.
Thomas-Rasset dömdes för att ha fildelat 24 låtar.

Nya sim-kort krävs för att surfa mobilt med Ipad

av Peter Pettersson

Apples Ipad som lanserades på onsdagskvällen kräver en speciell sorts sim-kort för att man ska kunna surfa mobilt med den nya surfplattan. Så kallade micro-sim är sim-kort som hittills bara använts inom telematik eller så kallade machine-to-machine(m2m)lösningar.

Det betyder att även om Ipaden inte är operatörlåst måste man få tag i ett nytt sim-kort från sin operatör för att kunna ansluta den till mobilt bredband.

Låt oss hoppas att det inte kräver ett nytt abonnemang också…

SIM-Card-On-Chip.jpg

 

Svarar Ipad mot de högt ställda förväntningarna?

av Peter Pettersson

Det ligger något i Wall Street Journals ord att senast en platta var lika upphaussad som Apples Ipad var när det stod budord på den. Media runt om världen, tv, radio, tidningar, webbsajter och inte minst bloggare har sedan flera månader spekulerat vilt kring det som blev Apples Ipad.

Som alltid när spekulationerna tar fart har de en tendens att till slut innehålla hela önskelistan till tomten. Apple, sin vara trogen, säger aldrig något annat än att man inte har några kommentarer. Och då är risken stor att högt ställda förväntningar byts i besvikelse.

Men det är uppenbarligen en risk som Apple är beredd att ta. Annars skulle man inte ha den strategi man har i sina kontakter med media. Genom att skapa en hausse av den typ vi sett runt Ipad får man betydligt bättre genomslag än vad påkostade reklamkampanjer skulle kunna ge.

Förutsatt att man lever upp till förväntningarna.

Och när jag såg Applechefen Steve Jobs – fortfarande påtagligt mager men inte fullt lika spöklik som tidigare – presentera Ipaden var jag till en början inte så imponerad. Det var i princip det som förhandsspekulationerna hävdat. Det är i och för sig inte dåligt. Men man ”bara” kan surfa, mejla, navigera och läsar e-böcker och konsumera video och ljud så är jag själv tveksam till hur många som kan tänka sig betala mellan 6-10 000 kronor för en sådan pryl.

Men det faktum att man också kan köra Apples ”office-paket” Iwork i en Ipad öppnar helt andra perspektiv. För min egen del skulle jag kunna klara det mesta jag gör på dagarna med de funktioner som en Ipad har. Så skulle jag köpa en? Absolut.

För svensk del är det dock en stympad produkt som kommer att finnas att köpa. Apple har inte fått igång hyr- eller köpfilm eller tv-serier i den svenska versionen av Itunes. Musik och e-böcker, podcasts och några få videofilmer är allt som finns. Någon prognos när det kan ändras till det bättre finns inte. Än så länge är de funktionerna bara påslagna i två europeiska länder. Sverige lär inte stå näst i tur. Inte före länder som Frankrike och Italien.

Mest intressant blir att se vem/vilka av de svenska mobiloperatörerna som väljer att satsa på Ipad och på att ta fram bra paketpriser på mobildata och en Ipad.

Ipad är här – fyller hålet mellan mobil och dator

av Peter Pettersson

Och skapar antagligen dessutom något nytt. Det som hittills visats om Ipad är klart spännande.

Mediespelare, surfplatta, e-post, spel, e-böcker med mera är klart bra på en så liten apparat.

Ännu bättre är att kunna köra Apples ”office-paket” med Pages, Numbers och Keynote som alla är kompatibla med Microsofts Officeprodukter. Kanske man man pensionera bärbara datorn med en Ipad.

Apple surfplatta – så här bra blir den

av Peter Pettersson

Vad är det Apple tänkte visa upp i kväll. En fantastisk surfplatta som kan allt? Eller bara en mini-pc utan tangenter?

Sedan snart två år tillbaka har mini-pc varit en av de hetaste produkterna på persondatorsidan. Även under värsta lågkonjunkturen sålde mini-pc bra. Och självklart har det fått folk att undra om inte Apple skulle komma med något liknande.

Men att Apple skulle nöja sig med att göra som de flesta tillverkare och ställa sig i ledet med ytterligare en mini-pc som är en förkrympt version av en bärbar persondator är inte troligt.
Det är liksom inte Apples sätt att vara. Det ligger i Apples natur att göra något annorlunda och helst skapa något som resten av branschen får försöka följa efter istället. Så har det varit sedan den 24 januari 1984 då Apple presenterade sin första Macintoshdator. Och det blev inte minst tydligt när Apple lanserade Iphone i januari 2007.

Då fanns det inte en enda mobiltelefon med stor pekskärm. Nu tävlar alla mobiltillverkare om att göra ”Iphonedödare” och Iphonen i sig själv är en storsäljare som toppar försäljningslistorna i många länder.

Säkert hoppas Apple att den nya surfplatta som man ska visa upp i kväll ska ha samma effekt på kunder och konkurrenter.

Trots att Apple officiellt inte ens bekräftat att man tänker släppa en surfplatta har läckorna från olika håll de senaste månaderna skapat en rätt tydlig bild av vad det är vi kan vänta oss i kväll. Och det är en produkt som består av två huvuddelar: en apparat – själva surfplattan med vilken man kan surfa på Nätet var man än befinner sig, mejla och använda andra datorfunktioner och ett innehåll, bestående av film, tv, e-böcker, spel med mera.

Tekniken:
• En tunn surfplatta med 10-tums tryckkänslig skärm (kanske även 7-tums)
• Trådlöst Internet
• Mobilt Internet
• Mobiltelefon
• Någon form av kamera

Innehållet:
• Prenumerationer på:
    • film och tv-serier
    • Musik
    • E-böcker
    • Spel

Med andra ord en produkt som inte har mobiltelefonens begränsningar som för liten skärm för film och tv eller för klen grafik för spel. Och som heller inte har mini-pc:s och bärbara pc:s begränsningar vad gäller storlek och vikt.

För svensk del finns det dock ett problem i sammanhanget. Innehållet är inte klart för Sverige. Apples nätbutik Itunes har inte klart med rättigheterna för att sälja eller hyra ut film och tv-program i Sverige. Det har man bara i Usa, Kanada, Storbritannien och Tyskland i dag. I Frankrike har man tv-serier men inte film.

Den produkt som släpps i dag riktar sig därför i första hand till den nordamerikanska marknaden. Samt i skede två till de länder där man i dag kan erbjuda innehåll av någon omfattning som Storbritannien och Tyskland.

Vi andra får, tyvärr, vackert vänta. Precis som vi fick när Iphone kom i Usa i slutet av juni 2007. I Sverige började Telia sälja dem i juli 2008. Och precis som med Iphone är det troligt att den nya surfplattan blir operatörslåst. Det gör att även om man får tag i en så behöver den crackas för att användas här i landet med de begränsningar det innebär.

Det är inte ofta jag hoppas att jag har fel. Men just i det här sammanhanget gör jag det. Då skulle man slippa att gå och sukta…

Onsdag kväll: Plats på scen för Apples nya surfplatta

av Peter Pettersson

Onsdag kväll svenskt tid, strax efter klockan 19, är det dags för presentationen av Apples nya surfplatta. Sedan före jul har spekulationerna på Nätet om vad Apple har i rockärmen varit många.

Och nu är det dags att låta täckelsen falla.

Det enda som dykt upp sedan jag skrev om det här förra veckan är uppgifter om att tyska Media Markt en kort tid haft pris 899 euro utan avtal med T-mobile och 499 euro med och leveransdatum 1 mars på sin hemsida för Apples Ipad. De uppgifter är inte kvar där nu.

Men Tyskland är inte Sverige. I Tyskland kan man redan hyra/köpa film och tv-program via Itunes. Och det är de marknaderna som i första hand är aktuella för den nya surfplattan.

Håll koll på bloggen onsdag kväll. Då ska vi se om ”El Jobso” har någon ”one more thing” att dra fram ur rockärmen…

 

Googles webbläsare får nya funktioner

av Peter Pettersson

Google har släppt en ny version av allt populärare webbläsare Chrome. Den här versionen finns dock ännu bara för Windowsanvändare. Den nya versionen ska ha stabilt stöd för tillägg (extensions) som kan vara allt från nyhets- och diskussionssajter till att söka nätbutiker och färdvägar. Det finns cirka 1 500 extentions att ladda ned för närvarande.

Ytterligare en ny funktion är synkning av bokmärken mellan datorer. Med den kan man lägga till ett bokmärke på till exempel datorn på jobbet eller i skolan och få det automatiskt synkat till datorn hemma eller vice versa.

Till Google Chrome för Mac finns ännu inte de nya funktionerna.

Ny smart mobil från Garmin

av Peter Pettersson

Navigationsföretaget Garmin har sedan ett år tillbaka samarbete med Asus för att bygga mobiler. En helt ny modell, M10, kommer att introduceras på Mobilmässan i Barcelona som startar om lite drygt tre veckor.

Den går redan att förbeställa i Taiwan. Till det yttre ser den i princip ut som en Iphone. Under skalet har den dock Microsofts senaste version av Windows Mobile.

5378331-2264595.JPG

Gratis navigation till Nokias smarta mobiler

av Peter Pettersson

Nokia tar nya tag i kampen om köpare av smarta mobiler och bjuder på kartor och navigering. I Ovi Maps gör man nu nedladdning av navigation och kartor tillgänglig för ett antal av Nokias mobiler.

Den nya versionen av Ovi Maps kommer att innehålla alla relevanta funktioner för bil- och gångnavigering, som till exempel röstguidad navigering (turn by turn) för mer än 74 länder på 46 olika språk samt trafikinformation för mer än tio länder och detaljerade kartor för över 180 länder.

Från mars kommer alla smarta mobiler från Nokia ha funktionen förinstallerad. Men den går att ladda ned redan nu.

Apples surfplatta till Sverige tidigast till hösten

av Peter Pettersson

Apples nya surfplatta som lanseras på onsdag i nästa vecka är i första hand tänkt bara för den amerikanska marknaden. Det kan dröja mer än en halvår innan den kan komma att laseras i Sverige. Troligen kommer den inte hit förrän till hösten. Om ens då.

Bakgrunden till det är att flera av de viktiga funktionerna i produkten inte bara finns i själva tekniken utan också i de avtal med olika innehållsleverantörer som film- och tv-bolag och förlag, som Apple kommer att presentera nästa vecka. Några sådan avtal finns inte klara för Sverige och knappast för några andra länder i Europa än Storbritannien heller. Men även i Storbritannien kommer surfplattan att dröja till försommaren.

Här i Sverige går det ju inte ens att köpa eller hyra film via Apples mediabutik Itunes. Och de funktionerna är nyckelkomponenter i den nya surfplattan.

Den här lanseringen följer samma mönster som när den första versionen av Iphone släpptes sommaren 2007. Då gjordes lanseringen uteslutande för den amerikanska marknaden och det kom att dröja ett drygt år innan vi kunde köpa Iphone i Sverige. Ville man ha en innan dess fick man köpa den utomlands och sedan kracka den för användning i svenska mobilnät.

Eftersom den nya surfplattan också innehåller en mobiltelefondel är de troligt att den blir låst till specifika operatörer. Precis som Iphone. Så de svenskar som vill komma över Apples nya surfplatta, eller Ipad som den med all sannolikhet kommer att heta, får köpa den utomlands och sedan kracka den för att kunna använda den i Sverige. Men till skillnad mot Iphone kommer Ipad att bli rätt rumphuggen utan tillgång till ett Ituneskonto med funktioner som de amerikanska kontona har.

Sida 233 av 335