Apples nya tv-app har landat

av Peter Pettersson

I den senaste uppdateringen av IOS (12.3) finns en ny version av Apples tv-app.
Den största fördelen med den nya appen är att den samlar ditt tittande på ett ställe.
Det går att se tv-serier från olika källor på en och samma gång.
Och det kan vara en fördel jämfört med att bläddra runt på ett antal appar.

Samtidigt har Samsung nu, som första tv-leverantör, släppt appen Apple TV och Airplay 2 på alla Samsungs modeller från 2019 och på ett antal av dem som släpptes förra året.

Ful restaurang vinner över Apple Store i Kungsan

av Peter Pettersson
Apple Store på Union Square i San Francisco
Foto: Peter Pettersson

Som ett resultat av miljöpartiets kappvändande i Stockholm lägger Apple ned planerna på en ny Apple Store i norra änden av Kungsträdgården i Stockholm. Där, längs Hamngatan, ligger i dag en minst sagt vanprydande restaurangbyggnad, som miljöpartisterna och de borgerliga i Stockholm tydligen tycker passar bättre in än en ny Apple Store.

Jag tror att de aldrig varit på Union Square i San Francisco och sett hur en sådan byggnad kan passa in även mitt i äldre bebyggelse.

De styrande politikerna i Stockholm väljer istället en ”billig sprit och billigt käk”-restaurang.

Den hypermoderna byggnaden smälter in i bebyggelsen runt Union Square. Foto: Peter Pettersson

Streaming tar över svenska tv-marknaden

av Peter Pettersson

I dag är streaming så etablerat att det är streamingen som driver utvecklingen på tv.-marknaden i Sverige.

Enligt analytikerna på Mediavision hade den svenska tv-marknaden den starkaste tillväxten på åtta år förra året. Totalt omsattes 25,3 miljarder SEK, en tillväxt på åtta procent mot 2017. Tjänster som Netflix och Viaplay, ökade hela 45 procent jämfört med 2017.

 

Färre Iphones men ökade tjänsteintäkter för Apple

av Peter Pettersson

Inte helt oväntat minskar Apple försäljning av Iphones. Även om Apple, i likhet med många andra stora mobiltillverkare, inte längre offentliggör antalet sålda mobiler, minskade intäkterna för Iphones under Apples senaste fiskala kvartal till 31 miljarder dollar. Ner från förra året samma period då Apple sålde Iphones för 37,6 miljarder dollar.

Enligt analysföretaget IDC minskade Iphoneförsäljningen januari till mars med 30 procent. Apple är nu, enligt IDC, tillbaka på tredjeplats bland mobiltillverkarna bakom uppstickaren Huawei. Samsung toppar fortfarande, trots minskad mobilförsäljning.

På den viktiga kinesiska marknaden var tappet lika stort. Enligt analytikerna på Canalys  minskade Iphoneförsäljningen med 30 procent även i Kina, där Apple nu är på femte plats bland mobilleverantörerna efter Huawei, Oppo, Vivo och Xiaomi.

Totalt redovisade Apple intäkter på 58 miljarder för kvartalet, Fem procent lägre än samma period förra året. Men ändå något bättre än Wall Streets analytiker hade räknat med.

Det mest positiva i kvartalsrapporten var att tjänsteförsäljningen ökade. Apple har enligt VD Tim Cook nu en installerad bas på 1,4 miljarder användare. Den siktar man nu på att utnyttja för att sälja streaming av video och musik, spel, kreditkort och andra tjänster. Apple sålde också fler Ipad än man gjort under ett kvartal de senaste sex åren. Försäljningen steg med 22 procent. Wearables, som Apple Watch och Airpods, ökade med nästa 50 procent.

Apple satsar allt mer för att bredda sitt tjänsteutbud. Nyligen lanserade företaget ett antal nya tjänster: Streaming, Nyhets-/tidningsprenumerationer och speltjänster. Men de är så nya att de inte kommit igång ännu i någon omfattning som kan synas i resultaträkningen.

Apple aktie steg runt fem procent sedan rapporten offentliggjorts.

Inget vet hur mycket Spotifys betalande prenumeranter betalar

av Peter Pettersson

Spotify gör ett nummer av att man nu har 100 miljoner betalande prenumeranter. Men talar fortfarande inte om hur mycket av detta som är riktiga fullbetalda prenumerationer och inte struntsummor som mobiloperatörer betalar för kunder som förlänger sina abonnemang.

Om Spotify skulle ha 100 miljoner fullbetalande kunder, skulle man ha 100 miljoner x 99 kronor i månaden i intäkter. Det vill säga 100 000 000 x 99 kronor=9 900 000 000 kronor.

Om då var fallet skulle inte Spotify gjort en förlust på en halv miljard kronor senaste kvartalet.

Är det inte dags för aktieanalytiker med sexsiffriga månadslöner att börja ställa frågor om det?

”Foldgate” det sista Samsung behöver

av Peter Pettersson

För en dryg vecka sedan såg det om som Samsung skulle bli först ut på marknaden med den nya typ av vikbar mobil som många inom telekombranschen hoppas ska ge mobilförsäljningen en välbehövlig knuff uppåt.

Även om folk köper mobiler fortfarande, har fler börjat använda dem länge innan de byter. Det syns i försäljningsstatistiken. I mars i år såldes 275 789 mobiler i Sverige, enligt siffror från analysföretaget GfK. En minskning med 9,95 procent jämfört med mars i fjol.

Då ska man i och för sig notera att varken Samsungs S10:or eller Huaweis P30 Pro hunnit komma med i statistiken i så hög utsträckning ännu. Galaxy S10:orna kom i butik 8 mars, medan Huawei P30 Pro lanserade först i slutet på mars.

Så en framgång för Galaxy Fold skulle inte sitta i vägen för Samsung i Sverige som tappat marknadsandelar till Huawei förra året

Svenska teknikjournalister skulle fått börja testa Galaxy Fold i dag. När det blir istället är oklart.

Lika mycket prestigeförlust som batteribränderna som Note 7-modellen drabbades av är inte problemen med skärmarna på Galaxy Fold. Åtminstone inte ännu. Men om inte Samsungs tekniker ganska snart kan presentera en lösning kan det bli värre. En mobil som kommer att kosta en bit över 20 000 kronor får inte drabbas av tekniska problem när den når slutanvändarna.

 

Galaxy Ford skjuts framåt i tiden

av Peter Pettersson

Samsungs vikbara mobil, Galaxy Fold, kommer inte att släppas i USA den här veckan som planerat. Releasen har skjutits upp sedan amerikanska teknikreportrar och bloggare rapport om problem med den. vikbara skärmen.

Har Samsung problem med skärmen på vikbara mobilen

av Peter Pettersson

Utländska media har börjat testa Samsungs vikbara modell Galaxy Fold som kommer i butik om några veckor.

Från flera testare har det kommit rapporter med problem med den utvikta skärmen. Hur allvarliga de är går inte att säga. Samsung menar att det kan ha att göra med att en del valt att ta bort den skyddsfilm som kommer som standard på den stora skärmen på Galaxy Fold.

Men vi får se hur det utvecklar sig.

I Sverige ska vi få testa först om en vecka.

Konsumenterna vinnare på streamingkriget

av Peter Pettersson

Streamad tv bara växer. I Sverige finns Viaplay som lokal aktör av storlek, vilket leder till att Netflix och Amazon Prime har en mindre marknadsandel här än i Europa i stort.

Men just nu ser det ut som alla känner sig kallade att kasta sig in i streamingracet och försöka komma i fatt Netflix. Apple och Disney är de senaste att hoppa in i racet.

Alla producerar eget material, men är också beroende av material från olika produktionsbolag. När nu fler produktionsbolag börjar erbjuda egna streamingtjänster kommer det med all sannolikhet leda till komplikationer. Som att man till exempel inte låter andra bolag få tillgång till egna produktioner förrän långt efter man själv sänt dem.

Det kommer säkert många tittar inte att tycka om.

Men med fler aktörer på marknaden är det mycket troligt att priserna för streaming kommer att minska eller i vart fall öka långsammare. Utbudet kommer också att öka. Fast för att kunna ta del av alla godbitar kommer det att kräva ännu fler abonnemang för dem som vill se de senaste serierna och inte vänta till andra streamingtjänster får möjlighet att visa dem.

Här är Sonos nya IKEA-produkter

av Peter Pettersson

De första riktiga bilderna på de nya produkter som är frukten av samarbetet mellan Sonos och IKEA har kommit. En högtalarlampa och en mera traditionell rektangulär högtalare.

Det är de  första produkterna i Symfonisk, som  Sonos och IKEAs samarbetskollektion döpts till. Säljstart i augusti 2019, produkterna kommer endast säljas på IKEA

Sida 27 av 335
  • Tjänstgörande redaktörer: Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB