Två miljarder Facebookanvändares data har delats med andra

av Peter Pettersson

Facebook har inte bara låtit obskyra analysföretag som Cambridge Analytica få del av sina användares data.

I dag medgav Facebook att de flesta av företagets över två miljarder användares personliga data har delas med så kallade partners till Facebook.

Facebook envisas med att slå blå dunster i ögonen på sina användare genom att säga att man aldrig kommer att sälja deras användaruppgifter. Men dela dem mot betalning kan man.

Det är semantiskt tjafs.

Ingen ger någon något utan att kräva något i utbyte. Inte heller Facebook som säger sig vara ”gratis”

Apple Music passerar 40 miljoner betalande kunder

av Peter Pettersson

Nästan samtidigt som Spotify gick in på börsen hävdande att man har 70 miljoner premiumanvändare passerar Apple Music nu 40 miljoner.

En intressant skillnad är att Apple Music fyller tre år i sommar. Spotify fyller tio i oktober.

På mindre än tre år har Apple nått 40 miljoner betalande kunder.

Något som borde oroa både Spotifys ledning och numera även aktieägare.

Spotify: Hög börskurs och vinst långt ifrån samma sak

av Peter Pettersson

Som svensk förväntas man tycka om Volvo, IKEA, Ericsson, H&M och numera också Spotify. Det är företag som på något sätt är ”heliga graalar” som inte ska ifrågasättas. I vart fall inte på allvar. För de är ju svenska. Att Volvo personvagnar numera ägs av kineser och att IKEA sedan 1982 ägs av Ingka Holding BV i Nederländerna, vilket i sin tur ägs av den nederländska stiftelsen Stichting Ingka Foundation, spelar inte så stor roll.

Så när nu Spotify gick in på New York-börsen, har det varit mest hyllningar i svenska medier. Och prognoser om en aktiekurs som kommer stiga med 30 procent. Det är fullt möjligt. För aktiekurser behöver inte alls ha med verkligheten att göra. På 1600-talet drev förväntningar på priset på tulpanlökar fram en hysteri som slutade med en jättekrasch. På 1990-talet kunde internetbolaget America Online, vars aktiekurs drevs upp av förväntningar på hur internetmarknaden skulle utvecklas, köpa mediekoncernen Time-Warner, fast man egentligen inte hade vinster som motsvarade vad Time-Warner kostade.

Nu ges Spotify ett värde på cirka 250 miljarder kronor. Men utan att svara på nyckelfrågan för bolagets framtid: Hur många betalar på riktigt för Spotify?

Media brukar köpa Spotifys version att 70 miljoner betalar. Men om så vore skulle Spotify tjäna 70 miljoner x 99 kronor i månaden. Nästan sju miljarder i månaden eller drygt 80 miljarder om året. Och, det gör man inte.

Den enda förklaringen till det är att Spotify också räknar sådana som får abonnemang ”på köpet” av sin mobiloperatör som betalande. Även om intäkter för sådana kunder bara är 10-30 kronor i månaden.

OK, är det ett problem? Spotify får ju trots allt in pengar från de kunderna.

Ja, det är det, eftersom skivbolagen kräver lika mycket betalt för musik som spelas på Spotify oavsett om Spotifys kund betalar 10 eller 99 kronor i månaden.

Förra året gick Spotify med tolv miljarder i förlust. Och har gått med förlust sedan starten. En starkt bidragande orsak till det är att skulderna till skivbolagen suger ut mer pengar än bolaget lyckas dra in.

Även om det gör ont i svenska nationalistsjälar är det mycket som talar för att enda vägen mot vinst är att Spotify lyckas övertala alla användare att betala fullt pris. Och det är inte särskilt troligt…

Men för Daniel Ek och Martin Lorentzon spelar det ingen roll. De är nu ekonomiskt oberoende för resten av sina liv.

Ny 9,7-tums Ipad med stöd för Apple Pencil

av Peter Pettersson

Vid eventet i Chicago lanserade Apple en ny 9,7-tums Ipad med stöd för Apple Pencil.

 

Pris till konsumenter 399 dollar. I Sverige 3 795 koronor.

Priset till skolor i USA blir 299 dollar.

Dessutom utökar Apple gratis lagring i molnet för skolelever från 5 till 200 GB

Eventet igång

av Peter Pettersson

Tim Cook öppnade och flera Apple representanter berättade om framgångar med iPad i utbildning. I Chicago utbildas över 370 000 elever i programmering med Apples verktyg.

Greg Joswiak presenterar ny Ipad med stöd för Apple Pencil

 

Live från Apples event i Chicago

av Peter Pettersson

IMG_2211

Om en stund, klockan 17 svensk tid, startar Apples vårevent i Chicago. Temat är utbildning och platsen är Lane Tech College Prep High School.

Utbildningsmarknaden har i många år varit viktig för Apple och bolaget har haft en stor marknadsandel. Men på senare år har billiga Chromebooks blivit vanligare i skolor som måste vända på slantarna och inte har råd att köpa Macar och Ipads.

Dessutom planerar Google nu Chromebookbaserade surfplattor.

Det ökar trycket på Apple att kunna erbjuda billigare Ipads och kanske även billigare Macar.

Vi får se vad Apple väljer att lansera närmaste timman.

Dags att sätta ett pris på din information

av Peter Pettersson

Över två miljarder människor har frivilligt lämnat ut sitt liv till Facebook. 800 miljoner har gjort samma sak på Instagram och drygt 300 miljoner har gjort det till Twitter. Utan att ta betalt.

De flesta av dem tillhör gruppen som inte tycker att man ska betala något för nyheter och artiklar på Nätet.

Men de har inga problem med att ge till exempel Facebook mängder med information om deras förhållanden, utbildning, barn, bostadsort, vänner, intressen och aktiviteter. Information som Facebook tjänar miljarder på genom att sälja möjligheter till riktad annonsering bland annat.

Det finns stora likheter med att ha ett Ica-kort. Använder du det får handlaren information om dina köpmönster och kan anpassa sin marknadsföring och sin lagerhållning. För det betalar Ica en hel procent av det du handlar för. Det vill säga en krona per hundralapp.

Facebook betalar inte ens det. Du får absolut ingenting tillbaka.

Gratis är gott. Men det slitna amerikanska uttrycket ”there is no such thing as a free lunch” är lika giltigt i dag som när det myntades.

Apple håller nytt event nästa tisdag

av Peter Pettersson

appleinvite

Senaste veckorna har många sajter spekulerat i ett kommande Apple event för lansering av en uppföljare till Iphone SE, nya Ipads och även ny, billigare Macbooks. Dessutom bör ju det nya etuiet till Apples trådlösa hörlurar, Airpods, vara på gång.

Om något av det kommer med nästa vecka när Apple håller ett event i Chicago får vi se. Inbjudan är som vanligt lagom kryptisk. Men helt klart är att utbildning står i centrum. Nya kreativa idéer för lärare och studenter utlovas. Och eventet hålls på en collegeförberedande High school i Chicago.

Årets WWDC startar 4 juni

av Peter Pettersson

Den 29:e upplagan av Apples utvecklarkonferens, WWDC, går i år, som i fjol, i San José som är den största staden i Silicon Valley.

Som vanligt kan vi vänta oss presentationer av nya versioner av operativsystemen IOS, Mac OS ochtvOS och watchOS.

Hur det blir med ny hårdvara är dock mera oklart. Det har ett tag ryktats om att Apple både planerar en ny Ipad med stöd för Face ID och Animojis och en billigare version av MacBook Air. Men några konkreta uppgifter om det finns inte ännu.

Iphone X uppföljare får ny design

av Peter Pettersson

Mycket tyder på att Apple tagit till sig av kritiken mot placeringen av frontkameran och ir-sensorerna för Face Id på Iphone X.

Den nuvarande designen gör att det är en svart bumpa högst upp på skärmen. Det har i sin tur lett till att symbolerna som visar mobiloperatör, batteriprocent och Bluetoothanslutning inte syns med mindre än att man drar i skärmen nedåt för att se till exempel hur batteri som är kvar.

Enligt flera Sydkoreanska källor är de OLED-skärmar som Apple beställt för de som kommer ut 2019 utan någon svart bumpa högst upp.

Men hur det blir med de versioner som väntas lanseras i mitten av september är oklart.

Sida 41 av 335