Ingen prestation att Spotify ger bort musik gratis

av Peter Pettersson

Spotify fortsätter att gå med förlust. Men det är inte det bolaget vill visa upp. Istället fokuserar man på att musiktjänsten har 140 miljoner användare.

Men det inte det som är viktigt. Det är inte svårt att bli uppskattad om man ger bort något gratis.

Problemet är att vinstdrivande företag måste gå med vinst vid någon tidpunkt. Annars är det bara att släcka och stänga.

Spotify, precis som vilket annat företag som helst, måste tjäna mer pengar än man gör av med.

Det har man inte lyckats med någon gång sedan bolaget startades. Och inget, absolut inget, talar för att man kommer att göra det heller.

Det Spotify tjänar på de annonser som gratislyssnare får stå ut med, täcker inte royaltykostnaderna för gratismusiken.

Den enda lösningen är att bolaget kan övertyga gratiskunderna att börja betala för sig. Men, som en mycket klok kvinna som jag arbetade med när jag gav ut tidningar som chefredaktör sade: ”Det är en enorm skillnad på noll och en krona”. Med andra ord, det är närmast omöjligt att få kunder som fått något gratis att börja betala för sig.

En börsintroduktion hägrar nu för grundarna och andra ägare av Spotify. Men det förändrar inte det faktum att bolaget måste tjäna mer pengar än det gör av med. Det kan däremot istället göra nya aktieägare till den Svarte Petter de nuvarande redan borde inse att de är. Eller kanske är det just det man är ute efter? Att casha hem innan korthuset rasar.

Uber kan flytta VD åt sidan

av Peter Pettersson

Enligt uppgifter i amerikanska media diskuterar taxitjänsten Ubers styrelse att stänga av företagets VD Travis Kalanick.

Uber har under våren anklagats för att ha en företagskultur som inte agerar mot sexuella trakasserier, översitteri och mobbning. Företaget har anlitat externa advokatföretag för att utreda anklagelserna.

I förra veckan sparkades 20 personer från Uber som en direkt följd av utredningarna.

Av de 215 anmälningar som gjorts återstår knappt 60 där utredningarna fortfarande pågår.

Travis Kalanick har tidigare i år gått ut och sagt att han behöver utveckla sin ledarstil och ”växa upp” som han uttryckte det.

Apples största nyheter kommer till jul

av Peter Pettersson

mac-sierra-storage

På måndagskvällen svensk tid presenterade Apple sina nyheter som start på företagets utvecklarkonferens WWDC i San José. Det mesta hade dock läckt ut i förväg. Och för svensk del var de nya versioner av operativsystemet IOS för Iphone och Ipad samt nya versionen av Watch OS som var mest intressanta. Liksom att Apple kom med en uppgradering av ett stort antal Macmodeller.

Den kanske mest förvånande nyheten var att Apple uppgraderar även sin Imac och Macbook Air. Det har en längre tid spekulerats i att framför allt Macbook Air var på väg ut ur sortimentet.

ipad-pro-draw-colors

Den ny drygt två år gamla Macbook 12-tummodellen får också en kraftfullare processor. Även Macbook Pro 13 tum får en uppfräschning. De nya Macarna kommer att finnas att köpa redan om en vecka. Uppgraderingen av Macarna är intressant men Macförsäljningen är en försvinnande liten del av Apples omsättning i dag. Den bygger nästan helt på hur det går för företagets Iphones.

I övrigt får svenska användare vänta på nyheterna.

Ipad Pro-serien får en ny 10,5-tumsversion och den stora 12,9-tummaren får en uppgradering.

Apple visade upp den kommande versionen av IOS, operativsystemet för Iphone och Ipad. Version 11 kommer med en hel del nyheter. Framför allt ska möjligheten till Augmented Reality, (Förstärkt verklighet) bli bättre, med en ny plattform för utvecklare. Med den plattformen kan utvecklarna bygga appar som användare kan använda till att placera virtuellt innehåll i verkliga miljöer på ett enklare sätt.

 

IOS 11 ska också få stöd för Apple Pay Cash, en funktion motsvarande Swish, i Apple Pay. Men Apple Pay finns inte för svenska användare och tills dess är funktionen ganska ointressant för den svenska marknaden.

Apples smarta röststöd Siri ska bli bättre i IOS 11 hävdar Apple. Något som är på tiden, minst sagt. Siri har inte utvecklats så det stör direkt sedan funktionen lanserades 2011.

Men även om man utlovar stöd för fler språk återstår frågan om Siri kommer att kunna blanda språk på ett smart sätt? I dag få ju Siri spel om man ber funktionen spela upp en låt med engelsk titel. Något som faktiskt fungerade bättre med röststyrningen som fanns före Siri. Eftersom mitt eget musikbibliotek till största delen består av låtar med engelska titlar är Siri inte användbart för att att spela upp musik med mindre än att jag ställer om språket Siri ska stödja till engelska.

Mac OS kommer i den nya versionen High Sierra Dessutom kommer ny version av Watch OS för Apple Watch . Men de nya operativsystemen dröjer till hösten för vanliga användare.

homepod-white-shelf

Den kanske största nyheten som Apple presenterade var den Siristödda högtalaren Homepod. Med den hoppas Apple ta upp kampen med företag som Sonos, Bose och Amazon.  Den ska kunna spela upp musik direkt från Apple Music. Priset lär hamna strax under 4 000 kronor. Men, den svenska marknaden lär inte få se produkten under 2017. Enligt planen ska Homepod börja säljas i USA, Storbritannien och Australien först  i december.

Årets stora Applehändelse blir istället lanseringen av nya Iphones i slutet av september.

 

 

Mest programvara och Macar på årets WWDC

av Peter Pettersson

På måndag startar Apples årliga utvecklarkonferens WWDC i San José i Kalifornien. Några riktigt stora produktlanseringar är dock inte att vänta. Apples MacBooks kommer att få en uppfräschning och sannolikt kommer också en ny Ipad Pro att visas upp. Men annars är det, som numera blivit tradition, mest fokus på operativsystemen. Nya versionen av IOS, en uppdaterad version av Mac OS och även en ny version av Watch OS kommer att visas upp. Troligen också ny version av operativet för Apple tv.

Men de skarpa av versionerna av dem kommer först i samband med releasen av årets nya mobiler som väntas ske tredje veckan i september.

Telia använder kunderna som slagträ för att pressa Discovery

av Peter Pettersson

Prisdiskussionerna mellan Telia och Discovery för att behålla Discoverys innehåll i Telias tv-tjänster går tydligen trögt. Så trögt att Telia tar till utspelet ”skräm kunderna med att Discoverys utbud försvinner” för att sätta press på Discovery.

I ett pressmeddelande som skickades ut i går skriver Telia:

”Från och med den 8 juni finns det risk för att Telia inte kan erbjuda Discoverys kanaler till Telias tv-kunder. Anledningen är att den pågående förhandlingen mellan Telia och Discovery riskerar att inte komma i mål på grund av de försämringar som ett nytt avtal skulle innebära för Telias kunder.”

Slutet på sista meningen är det mest intressanta: ”på grund av de försämringar som ett nytt avtal skulle innebära för Telias kunder”. Med andra ord Telia vill inte betala vad Discovery vill ha och kan inte höja priset för sina kunder på grund av konkurrensen och får då försöka få det hela se ut som något annat.

För att sänka sina egna marginaler för att ge kunderna ett bra tv-utbud kan Telia sannolikt inte tänka sig.

Apple och Nokia vänner igen

av Peter Pettersson

Apple och Nokia har gjort upp efter en ny rond i de patentstrider som inleddes när Apple, enligt Nokia. använde Nokiapatent i sina Iphones. 2011 nåddes en uppgörelse som dock gick ut i fjol. Då stämde parterna varandra på nytt och i samband med det försvann digitala vågar och andra produkter från numera Nokiaägda Withings från Apples butiker. Uppgörelsen innebär att Nokia kommer att få större royalties från Apple. Något som kan kompensera Nokias minskande intäkter från mobilsystem. Nokias mobiler tillverkas i dag av HMD Global som på licens använder Nokias varumärke.. Nokias aktier ökade med sju procent sedan uppgörelsen blev känd. Apple betalar Nokia en klumpsumma plus royalties för varje enhet som säljer med Nokias teknik. Dessutom ska Withings produkter komma tillbaka på hyllorna i Apples butiker.

Samsung tar till kraftiga rabatter för Galaxy S8-serien

av Peter Pettersson

Det kommer flera signaler som tyder på att Samsung inte fått riktig fart på försäljningen av de nya mobilerna i S8-serien.

De siffror som Samsung själva gått ut med visar att årets toppmodeller i Galaxyserien inte sålt lika bra som förra årets.

I USA gör Samsung en rätt dramatisk satsning. De kunder som köper en Galaxy S8 för ytterligare en på köpet. Det är en kraftig rabatt som Samsung knappast skulle behöva ta till om efterfrågan på de nya modellerna kändes stabil.

 

Ökat intresse för Ipads

av Peter Pettersson

Efterfrågan på Apples stora 10,5-tums Ipad Pro ser ut att öka. Enligt analytikerna på GfK, väntas de nå 600 000 enheter per månad i juli, upp från nuvarande nivåer på cirka 500 000 per månad. För innevarande år räknar GfK att Apples leveranser når 5-6 miljoner enheter. Efterfrågan på den nyligen lanserade 9,7-tums Ipaden väntas öka kraftigt i slutet av andra kvartalet, till mer än  4m enheter per månad i juni och juli.

Nya Samsungmobilerna får svårt att toppa förra årets

av Peter Pettersson

Enligt uppgifter från Samsung ska Galaxy S8 och S8+ så här långt ha sålts i fem miljoner exemplar, Det är en vecka kvar till modellerna varit ute en månad. Men det krävs en rejäl ökning för att man ska komma ifatt förra årets försäljning av S7-serien. Då sålde Samsung enligt analysföretaget Counterpoint tio miljoner enheter.

Vid månadsskiftet ska S8-serien vara ute till försäljning på 120 marknader globalt, inklusive den kinesiska. Så än så länge är det svårt att bedöma hur populära de nya S8-modellerna är.

Samsungs beslut att skjuta lanseringen av S8:orna en månad slog mot mobilmarknaden i Sverige första kvartalet. Värdet på sålda mobiler backade. Rätt förklarligt när en så pass dyr mobil som S8 inte hann komma med det kvartalet. Analytikerna på GfK räknar dock med att mobilförsäljningen återhämtar sig i den delen under innevarande kvartal.

 

Sida 51 av 335