Världen största medieföretag saknar ansvarig utgivare

av Peter Pettersson

I kölvattnet av det amerikanska presidentvalet har debatten om Facebooks påverkan på val på nytt blossat upp.

I vilken utsträckning den falska information inför valet som spridits på Facebook påverkat valutgången är givetvis omöjligt att säga i dag. Det kan möjligen framtida forskning klarlägga.

Men det mest intressanta, eller snarare skrämmande i sammanhanget, är att Facebook vägrar att ta sitt publicistiska ansvar.

Medier runt om i världen har ansvariga utgivare som får stå till svars om de via sina kanaler sprider felaktig, lögnaktig eller annan information som bryter mot gällande lagstiftning.

Det leder till att ansvariga utgivare ser till att deras organisationer kollar upp materialet innan det publiceras och tar bort sådant som visar sig vara fel om det upptäcks först efter publicering.

Facebook är ett amerikanskt företag som tar bort bilder på nakna kroppsdelar snabbt som blixten. Men i övrigt tar man i stort sett inte bort någonting.

Det finns de som hävdar att Facebook lika lite som posten kan ansvara för innehållet i den information som skickas där. Jag menar att det är ett felaktigt resonemang. Posten kan jämföras med en internetleverantör. Och får, på grund av posthemligheten, inte förhandsläsa det som sänds via dem.

För Facebook är situationen annorlunda. Oavsett hur bolagets ledning ser sitt bolag är det ett mediaföretag. Åtminstone ett mediaföretag också.

En undersökning av Mediavision av väljarnas beteende inför valet i Sverige 2014 visar att  Facebook var den viktigaste källan för politisk information för förstagångsväljarna. 60 procent i åldersgruppen 18-25 uppgav att de fick huvuddelen av den politiska information som bidrog till hur de valde att rösta från Facebook.

Då kan man inte som Facebooks grundare Mark Zuckerberg säga att bolaget inte vill vara sanningens väktare, eller som Zuckerberg själv skriver på Facebook: ” jag tror att vi måste vara extremt försiktiga med att bli domare av sanningen”.

Men det är precis det ett medieföretag måste vara. Det håller inte att bara ta in pengarna man tjänar på att användare konsumerar ett innehåll Facebook inte betalat någonting för. Som det största medieföretaget i världen måste Facebook också ta ett publicistiskt ansvar.




    

Thunderbolt funkar med nya Macbooks

av Peter Pettersson

När Apple kom med den första Macbook 12-tum förra våren var det den första datorn från Apple med USB-C istället för traditionell USB och andra anslutningsportar. Den som inbitna Macanvändare saknade med var möjligheten att ansluta Apples egna Thunderbolt-baserade bildskärmar.

Men det var inte möjligt att hitta adaptrar som från Thunderbolt till USB-C. En tysk startup försökte via crowdfunding ta fram en. Men projektet lades ned.

Apple hade ingen och hade inga bra förklaringar till varför man inte hade det. Åtminstone inte då. Inte heller när version två av 12-tummaren kom i våras.

När nu de nya Macbook Pro-modellerna alla har USB-C kommer en adapter till Thunderbolt. Och en förklaring. Det chipset som sitter i 12-tummaren klarar inte att driva en Thunderbolt-skärm. För det krävs ett chipset på 15 Watt. 12-tummarens är på fem watt. Mest för att inte dra ur batteriet för snabbt.

Huawei är på hugget

av Peter Pettersson

Huawei ökar snabbast av alla mobilleverantörer på den så kallade EMEA-marknaden. Det vill säga Europa. Mellan Östern och Afrika.

Enligt analytikerna på Canalys ökade Huawei sina leveranser med 70 procent i EMEA-regionen senaste året. Under årets tredje kvartal skeppade Huawei tio miljoner mobiler i regionen vilket är 14 procent av totalen. Det kan jämföras med Apples 15 och Samsung 37 procent.

Huaqweis starkaste tillväxt är i Europa där försäljningen ökade med 33 procent från andra till tredje kvartalet i år.

Apples nya driver på försäljningsökning för smarta klockor

av Peter Pettersson

graphyFörsäljningen av smarta klockor ökade under tredje kvartalet med 60 procent jämfört med samma period i fjol, visar nya siffror för analysföretaget Canalys.

Totalt såldes 6,1 miljoner smarta klockor under kvartalet. Av de stod Apples Watch Serie 1 och Serie 2 för 2,8 miljoner enheter. Vilket ger Apple en marknadsandel på drygt 45 procent.

Men Canalys analytiker påpekar att det fortfarande finns osålda Serie 1-klockor i kanalen och att Apple behöver satsa på aggressivare marknadsföring för att få den positiva trenden att hålla i sig under fjärde kvartalet.

Begagnad Mac alternativ till de nya dyra modellerna

av Peter Pettersson

Apples senaste lineup med nya bärbara Macar är tekniskt imponerande. Men priserna hamnar högt. Mycket högt.

Billigaste 13-tummaren landar på 16 995 kronor och det är utan den nya funktionen Touch Bar, som är en sorts hybrid mellan pekskärm och vanligt tangentbord.

Med Touch Bar är priset från 20 595 kronor för en 13-tummare med 2,9 GHz-processor och 256 GB flashlagring.

En 15-tummare med 2,7 GHz-processor och 512 GB flashlagring och Touch Bar ligger på hela 31 495.

Då är det tur att det finns en marknad för renoverade, begagnade Macar.

En Macbook 13-tum med Retinaskärm och en 2,8 GHz Intel med 500 GB vanlig SSD går att få tag på för strax under 9 000 i bra skick. Visserligen från 2013 men den har inga problem att köra senaste versionen av Mac OS.

På den svenska pc-marknaden är det enligt analytikerna på GfK dyrare pc som går bäst. Men det är i prisklassen runt 8 000 kronor. Inte tre till fyra gånger det där Apple lagt sig med sina nya Macbooks.

Nya Macbook Pro med touchbar

av Peter Pettersson

macbookpro2016touch

Apple släppte nya Macbook Pro-modeller på produktlanseringen på torsdagskvällen svensk tid. Men inga nya Imacs den här gången. Det är två år sedan Macbook Pro-serien uppgraderades senast.

De tre nya modellerna är två 13-tums och en 15-tums Macbook Pro. Den billigaste får ett pris i USA på 1 499 dollar. Gissningsvis mellan 13999 och 15000 svenska kronor. Men den har inte den nya Touchbar som ersätter funktionstangenterna och är en sorts hybrid mellan en tryckkänslig skärm och traditionellt tangentbord som verkar rätt spännande.

apple-macbookpro-3

13-tummaren med Touchbar kostar 1799 dollar och 15-tummaren från 2399 dollar. Även om marknaden i Sverige i högre grad efterfråga dyrare bärbara med bättre kvalitet ligger Apples priser i den högre sfären. 15-tummaren landar på väl över 20 000 kronor här i landet. Mycket pengar för en bärbar.

appletv_ipadpro10_iphone7_regalwatchnow-facebook_medium

Apple visade också upp en ny tv-app för Apple-tv, Iphone och Ipad som ska visa översikter och göra det enklare att hitta tillgängligt innehåll. Appen släpps dock inte förrän i december.

 

 

Microsoft lanserar egen Imac-variant

av Peter Pettersson

 

microsoft-imackopiaDet går nog inte att uttrycka på något annat sätt. Apple lanserade sin första Imac 1998. Imac var inte Apples första allt-i-ett-dator. Det var Macintosh SE som kom 1986. Och från 2005 har Imacs sett ut ungefär som Microsofts Surface Studio, som lanserades i New York i dag.

En 13 mm tjock 28-tummare på en smidig fot. Höj- och sänkbar. Se där, åtminstone något som Imac inte har.

Microsoft verkar dock inte välja att också gå mot privatmarknaden på det sätt Apple gjort. Även om Imac är standardutrusning på tidningar, mediaföretag, reklambyråer och andra typer av kreativa branscher, finns det också Imacs med mindre prislappar. En 21,5-tums Imac med 1 TB-agring kostar i dag cirka 12 300 kronor.

Surface Studio kommer i USA att kostar 2 999 dollar. Det är utan den amerikanska motsvarigheten till moms. Så räkna med ett pris runt 30 000 kronor i Sverige.

Bilden nedan är en Imac 27-tum.

imac27

När ingen annan ville fick ”IT-killen” i styrelsen ta jobbet

av Peter Pettersson

Börje Ekholm ska bli Ericssons nye VD. Det är förvånande om ägarnas plan är att hitta en ny strategi som ska vända trenden och göra företaget starkt och lönsamt framöver.

Det är förvånande därför att Börje Ekholm redan suttit i Ericssons styrelse i tio år. En styrelse som inte varit kapabel att tillsammans med företagsledningen staka ut den väg Ericsson bör gå.

Börje Ekholm var lite av Investors IT-guru på 1990-talet. Han tillhörde dem som tidigt insåg kraften i det paradigmskifte internetrevolutionen skulle leda till.

Men sedan dess har han inte gjort något väsen av sig som särskilt framsynt i IT-frågor. Möjligen har han knutit handen i fickan på Ericssons styrelsemöten. Men inte torgfört några alternativa idéer om bolagets framtid. Efter tio år i styrelsen är hans ansvar för den uppkomna situationen stort.

Och det oroar. Det och det faktum att den nye VD:n tänkt sitta i USA samtidigt som personal ska sparkas i Sverige och den kvarvarande personalen behöver stöd, uppmuntran och peppning. Det som behövs på Ericsson i Sverige nu är en samlande kraft som efter att tillsammans med dem som kan marknaden bäst analyserat läget och tagit fram en ny strategi kan motivera alla att satsa och dra åt samma håll. Mycket tveksamt att någon klarar det på distans från USA.

Börje Ekholm som VD känns mest som att alla andra kandidater tackat nej och då fick den i styrelsen som har ett hum om IT ta bollen.

Mest kanske för att fortsätta klä upp bruden för en kommande försäljning.

Apple spår ökad Iphoneförsäljning

av Peter Pettersson

Apple rapporterade på tisdagskvällen svensk tid ett kvartalsresultat som var sämre än samma period i fjol, men i linje med marknadens förväntningar. Resultat per aktie hamnade på 1,67 dollar för bolagets fjärde kvartal 2016, kalenderårets tredje.

Analytikernas hade väntat sig ett resultat på 1,66 dollar per aktie, enligt Bloomberg News.

Intäkterna landade på 46,9 miljarder dollar. Även det i linje med förväntningarna.

Iphoneförsäljningen uppgick till 45,4 miljoner enheter, vilket kan jämföras mot analytikernas väntade 45 miljoner.

För innevarande kvartal spår Apples ledning ett förbättrat resultat främst beroende på ökad försäljning av Iphones.

Försäljningen av Ipad och Macar har fortsatt minska under året. Men på torsdag lanseras nya modeller av bärbara Macar som väntas ge ökad efterfrågan.

SJ utvecklar appar men glömde bokningen

av Peter Pettersson

SJ har vunnit flera priser för nya appar som har med resande och tåg att göra. Det är ju i och för sig roligt.

Men fortfarande har bolaget ett bokningssystem som är sämre än de system flygbolag hade för 20 år sedan.

Om du vill boka en biljett med en specifik plats på tåget måste du fortfarande klicka på en pdf-fil för att se vilka sittplatser du kan vara intresserad av och sedan knappa in platsen i bokningssystemet för att se att den är ledig.

Och du måste på egen hand lura ut i vilken riktning din stol hamnar beroende på mot vilken destination tåget ska gå. Om du som jag helst inte åker baklänges är det ett problem.

Nya appar är säkert kul, men ett bokningssystem med samma grundläggande nivå som lågprisflyget haft i minst ett decennium är nog mera uppskattat.

Sida 59 av 335