Tre nya Iphones i september

av Peter Pettersson

Mycket talar för att Apple inte kommer att nöja sig med att släppa Iphone 6s och 6s Plus den 9 september. Man kommer också med en 6c.

För två år sedan lanserade Apple Iphone 5c som av någon anledning kommit att stämplas som en flopp. Men Apple har sålt väl över 25 miljoner 5c sedan lanseringen. Det är mindre än vad man sålt av 5s, 6 och 6 Plus, fast det gör knappast 5c till en flopp.

En 6c är egentligen ganska logisk.

Apple har haft en närmast otrolig framgång med 6:orna så här långt. De har hållit försäljningsnivåerna uppe även under våren och sommaren. Något som tidigare Iphonemodeller haft svårt att göra. Men då bör man komma ihåg att Apples framgångar i Kina utgör en stor del av den försäljningen och de tidigare Iphonemodellerna såldes inte där.

Även om 6s och 6s Plus kommer att bli bättre än sina föregångare på alla punkter har s-modellerna varit lite av mellanår för Apple. Många som köpte en Iphone 5 valde att stå över 5s för att istället köpa en Iphone 6. Så de kommande modellerna kan få svårt att nå upp i samma försäljningssiffror som 6:orna.

Att då lägga till en 6c för att bredda utbudet är logiskt. Det som dock blir avgörande för hur intressant den 6c kan bli jämfört med andra mobiler på marknaden är vilken prislapp den får. 5c fick ett pris som inte var så överdrivet mycket lägre än 5s. Vi får se hur Apple väljer att göra med 6c.

Googles grundare tar hand om de nya idéerna

av Peter Pettersson

Googles grundare skriver i ett brev till företaget aktieägare att man från och med i dag organiserar om så att Google blir en del i den nystartade koncernen Alphabet som kommer att ledas av de båda grundarna Larry Page och Sergey Brin. De kommer ägna sina krafter åt att utveckla de nya idéer, uppstarter och inköpta bolag som Google har.

Det egentliga Google kommer att drivas med tidigare Androidchefen Sundar Pichai som vd.

Förändringen görs främst för att revitalisera Google som de båda grundarna inte vill ska stelna med anställda som är för komfortabla.

Googles aktie steg cirka fem procent på den så kallade eftermarknaden sedan brevet från grundarna blivit känt.

Prince väljer Tidal exklusivt för nya albumet

av Peter Pettersson

prince_tidal

Artisten Prince har tecknat ett exklusivavtal med streamingtjänsten Tidal som innebär att Prince nya album HitnRun som kommer den 7 september bara kommer att finnas tillgängligt på Tidal.

När det nya albumet kan komma att släppas på andra streamingtjänster som Spotify, Deezer eller Apple Music är inte klart. Däremot verkar det som att albumet kommer att gå att köpa på Apples Itunes precis som tidigare.

 

Elva miljoner har valt Apple Music första månaden

av Peter Pettersson

635744137552432267-apple

Över elva miljoner användare har börjat använda Apples Spotifykonkurrent Apple Music sedan tjänsten öppnades den 30 juni.

Av dem har två miljoner valt den så kallade familjeplanen som gör det möjligt för upp till sex medlemmar att dela ett medlemsskap för en månadskostnad av 14,99 dollar (149 kronor i Sverige). Ett vanligt abonnemang för en person kostar 99 kronor i månaden (9,99 dollar).

De första tre månaderna på Apple Music är gratis. Så det blir intressant att se hur siffrorna ser ut i november.

Jeans med inbyggd Iphoneladdare

av Peter Pettersson

joes_jeans

Den amerikanska jeanstillverkaren Joe’s Jeans har tagit fram den nya jeansserien #Hello som ska hjälpa kvinnor att både ha med sig mobilen och extra batteri utan att det egentligen syns.

Jeansen har en nästan osynlig ficka på höger sida där det är meningen att Iphonen ska förvaras utan att synas.

hello-jean

På baksidan, eller kanske mera precist i svanken där många jeans har ett firmamärke av läder, finns ytterligare ett nästan osynligt fack där det extra batteriet förvaras. En kort Iphonekompatibel sladd ansluts mellan batteriet och mobilen för att starta laddning.

Jeansen finns i fyra olika modeller. Priset i USA är 189 dollar. Inte så högt för att vara lite mera ”designer jeans” , men 2-3 gånger dyrare än ”vanliga” jeans.

Minskat tryck på mobilmarknaden

av Peter Pettersson

Efterfrågan på mobiltelefoner globalt minskar. Men fortfarande såldes 16 procent fler mobiler under andra kvartalet i är jämfört med samma period i fjol. Det visar en ny rapport från analysföretaget Juniper Research.

En av anledningarna till nedgången är att ökningen på den kinesiska marknaden bromsats.

Junipers analytiker säger att Samsungs senaste toppmobiler, Galaxy S6 och S6 Edge, inte kommer att nå försäljningsmålen på 60-70 miljoner mobiler under året. Men de högre priserna har ändå gjort att Samsungs mobilidivision ökat sina intäkter totalt. Men enligt Juniper kommer Samsung att tvingas sänka priserna på de båda modellerna för att öka försäljningen innan de mobiler som kommer att lanseras den 13 augusti kommer ut på marknaden.

Lär dig nya sedlarna med gratisapp

av Peter Pettersson

IMG_1599

Riksbanken har släppt en gratisapp med information om de nya sedlar som kommer i oktober. Appen innehåller också information om vilka sedlar som blivit ogiltiga sedan den 30 juni i år och även en funktion för att med hjälp av kameran i mobilen kontrollera om en sedel är äkta eller inte.

Appen heter Kollapengarna och finns på Appstore och på Google Play.

 

 

 

Översätt tryckt text med Googles app

av Peter Pettersson

Google har uppdaterat sin översättningsapp så att den på ett mycket bättre sätt klarar av att översätta tryckt text som läses av med mobilens kamera.

Appen har stöd även för översättning till svenska.

IMG_1597

En snabb test med en text från senaste numret av den amerikanska tidskriften Acoustic Guitar visar att resultatet blir mycket bra.

För de språk man vill kunna översätta behövs en extra språkkit som laddas ned och sparas i mobilen. När texten är avläst av mobilkameran skickas den till Googles servrar för en extra kontroll och justering.

Klart värd att testa.

 

 

Dags för Windows 10

av Peter Pettersson

I morgon, onsdag 29, släpper Microsoft Windows 10. Gratis för dem som redan har Windows 7 eller Windows 8.

Startknappen är tillbaka och samma operativsystem ska hantera allt från mobiler till företagsdatorer.

Klart bättre än Windows 8 och modernare än Windows 7. Värt en uppgradering.

I vilket läge blir störst en flopp?

av Peter Pettersson

IMG_1575

Redan innan Apple visade upp sin första smarta klocka i september i fjol var tekniksektorn full av rykten och förväntningar på vad som skulle komma från utvecklarna i Cupertino.  Och efter premiärvisningen var det allmänna intrycket att Apples smarta klocka hade alla förutsättningar att bli bäst i klassen.

Men lanseringen dröjde längre än vad Apple hade lovat. Första kvartalet 2015 blev i praktiken det andra eftersom klockorna inte började levereras förrän den 24 april. Förhandsorder gick att boka från 10 april och när  beställningarna hade pågått i någon timma var leveranstiderna inne i juni månad.

Så när den 24 april kom visste alla som var intresserade av en smart klocka från Apple att enda sättet att få tag i en var att  beställa på Nätet och vänta till i juni. Det ledde till att de traditionella köerna utanför Apples butiker uteblev helt.

Inte förrän i början av juli var Apple i kapp i så motto att det fanns klockor för leverans direkt i Apples butiker i de länder klockorna hade släppts för försäljning.

Varför det blev så kan man undra? Helt klart var det inte bra för försäljningen av Apples smarta klockor.

Men trots det sålde Apple under perioden 10 april-30 juni någonstans mellan 2-4 miljoner klockor. Analysföretagen Strategy Analytics och Canalys hävdar över fyra miljoner, några andra runt två miljoner.

Även det lägre talet gör Apple till marknadsledande inom smarta klockor. Större än Samsung, Pebble, Lg, Motorola, Sony med flera tillsammans.

Försäljningen av smarta klockor ökade andra kvartalet i år med 457 procent jämfört med samma kvartal förra året: Något som i stort sett helt berodde på lanseringen av Apple Watch.

När börsanalytiker i Usa då talar om Apple Watch som en flopp blir det lite svårt att begripa. Visst, Apple har dragit sitt strå till stacken genom att inte särredovisa hur många klockor man sålt. Men flopp?

Apple Watch fanns under andra kvartalet i år till salu i 81 dagar i  Australien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, Japan, Storbritannien och USA. Om bolaget då sålde 50 000 klockor om dagen är det nog ingen flopp.

Marknadstvåan Samsung sålde under hela andra kvartalet (91 dagar) 400 000 klockor totalt på i stort sett alla marknader i världen . Det blir 4 395 klockor per dag.

 

 

 

Sida 85 av 335