Ingen kommer att sakna DAB

av Peter Pettersson

Första gången jag gjorde ett reportage om den digitala DAB-radion var i slutet av 1990-talet. Min gamle lokalradiochef från min tid som journalistpraktikant i Gävle, Jan Engdahl, hade fått ansvaret inom Sveriges Radio att få fart på den nya digitala tekniken.

En av de saker man talade om då var möjligheten att mer eller mindre göra radion till en jukebox med massor av kanaler för olika intresseinriktningar. Liksom möjligheten att sända bild och video till DAB-mottagare. Det fick jag liksom inte ihop. Det var svårt at skilja från TV.

Sedan dess har i praktiken inte mycket hänt. Några stycken DAB-radioapparater finns runt om i landet. Men för folk i allmänhet är tekniken iskall.

Lika iskall har den varit hos biltillverkarna som skulle ha kunnat driva på utvecklingen genom att erbjuda DAB-radio i bilar till ett vettigt pris. Jag är knappast ensam om att lyssna på radio mer i bilen än någon annanstans.

Nu verkar det som att DAB-sagan i Sverige är över. Ingen utom Sveriges Radio och en del kommersiella radiobolag vill ha tekniken. Streaming till smarta mobiler tar över och med en tätare integration som Apples Carplay till exempel har utvecklingen sprungit förbi DAB i ytterfilen.

Antalet sörjande torde vara begränsat…

Ljuddämpade hörlurar för barn

av Peter Pettersson

image002

 

Bra grej. Alltför många barn och andra också för den delen använder hörlurar som kan ge en alldeles för hög ljudnivå för att det ska vara bra.

Hörselnedsättningar blir ofta permanenta. Och även om hörapparaterna blir alltmer sofistikerade  är det ju inget skäl för att själv skada sin hörsel så man måste skaffa ett sådant hjälpmedel.

Kidsafe heter en uppsättning nya hörlurar för barn. De har alla inbyggda begränsningar så att volymen inte kan bli för hög. Ljudnivåerna  överskrider aldrig 85dB, för att skydda barn från hörselnedsättning.

Lurarna finns som vanliga, så kallade ”on-ear” och som ”in-ear”. Kostar cirka 350 kronor. Billigt för att skydda barnens hörsel.

 

Nokiasagan sista kapitlet

av Peter Pettersson

I dag meddelade Microsoft att de två sista Nokiahöjdarna lämnar bolaget. Stephen Elop och Jo Harlow. Elop kom ju från Microsoft när han rekryterades till Nokia. Jo Harlow började på Nokia 2003 och hon var på slutet chef för produktutvecklingen.

Elaka tungor har länge hävdat att Elop mer eller mindre var en femtekolonnare som hade till uppgift att sänka priset på Nokia innan Microsoft tog över.

Men med tanke på i vilket skick han överlämnade Nokia till Microsoft är det tveksamt om det ligger någon sanning i det.

Elop kom till Nokia 2010 som den förste icke-finnländaren på VD-stolen. Ett Nokia som fortfarande var världens ledande mobiltillverkare. Men som av olika anledningar, allt från arrogans till möjligen dumhet, inte fattat vad som höll på att hända på smartphonesidan med Apple och Googles Android.

Nokias möjligheter att få operativsystemet Symbian att bli en fullvärdig konkurrent till IOS och Android var små. Och istället för att göra som alla utanför Apple och hoppa på Androidtåget, valde Elop istället Microsofts Windows Phone.

Det kan de mera konspiratoriska se som ett drag för att tillfredsställa Elops gamla chefer på Microsoft. Men med tanke på hur urtaskigt det gått för Windows Phone sedan dess har Nokias val egentligen inte gjort så mycket varken till eller från. Jo, lite till, Nokia (numera Microsoft) står ju för majoriteten av alla byggda mobiler med Windows Phone.

Övriga tillverkare är minst sagt ljumma till ett operativsystem som attraherar runt tre procent av planetens användare av smarta mobiler.

När Elop och Harlow är borta är det inte mycket kvar av den tidigare finska mobiljätten. Historia ja, men framtid, njae knappast…

 

Apple Music kommer närmare

av Peter Pettersson

I den senaste beta-versionen av IOS 8.4 har även Apple Musics anmälningssida på svenska dykt upp med de två olika prisnivåerna: 99 kronor i månaden för ett singelkonto och 149 för ett familjekonto för upp till sex personer i samma hushåll.

Men än så länge går det inte att aktivera tjänsten.

IMG_1077

Twitter tar upp kampen om direktmeddelanden

av Peter Pettersson

Twitter kommer inom kort att slopa maxgränsen för antalet tecken i direktmeddelanden till andra Twitteranvändare.

Begränsningen på 140 tecken kommer dock att vara kvar på vanliga tweets.

Gissningsvis är det för att bättre konkurrera med andra meddelandetjänster.

Förändringen kommer art genomföras under juli månad. Exakt datum har Twitter ännu inte meddelat.

Spotify hävdar 20 miljoner betalande kunder

av Peter Pettersson

Spotify meddelade i dag att bolaget har 75 miljoner användare och hela 20 miljoner betalande kunder.

Företaget har än så länge vägrat att tala om hur många av dessa som är fullt betalande kunder. Om alla de 20 miljonerna var fullbetalande skulle Spotifys intäkter ligga på 20 miljoner x 99 kr/månad. Det vill säga 1,9 miljarder i månaden.

Eftersom årets resultat inte är känt så skulle det teoretiskt sett kunna vara det.

Men av Spotifys tidigare årsredovisningar att döma, räknas alla som betalar mer än noll som betalande. Räknat på förra årets siffror talar det mesta för att det i bästa fall är hälften som betala fullt. Men troligen ännu färre.

Alla kunder, fullbetalande, rabatterade och gratislyssnare, kostar lika mycket i utbetalningar till artister och upphovsmän. Så länge inte antalet fullbetalande ökar, kommer den ackumulerade skulden för redan spelad musik att växa tills dess intäkterna inte längre täcker den.

 

Telia ger Spotify konstgjord andning

av Peter Pettersson

Telia köper in sig i Spotify. Oh OK.

Det är i sig en nyhet. Men man kan ställa sig frågan varför?  Senaste tiden har Spotify tagit in cirka fyra miljarder kronor i nyinvesteringar från olika håll. Telia står för närmare en av dessa.

Det betyder att Spotify, som hittills aldrig gått med vinst, värderas till cirka 70 miljarder kronor.

Något som givetvis bara kan hända inom hightechområdet.

Fyra miljarder täcker kanske Spotifys underskott i 2-3 år beroende på vilka expansionsplaner företaget har.

Pengarna i sig förändrar inte det faktum att antalet fullbetalande kunder, hos Spotify såväl som hos andra streamingtjänster för musik, är för få. Majoriteten vill inte betala, utan väljer att lyssna gratis mot att störas av reklam. Reklam som inte genererar tillräckligt mycket pengar för att betala de royaltykostnader som gratislyssnandet genererar.

De artister som låter streamingtjänster spela deras musik vill ha lika mycket betalat oavsett om den som lyssnar är en betalande kund eller inte.

Det enda fyra nya miljarder gör är att det ger Spotify längre tid att övertyga majoriteten av kunderna att börja betala för sig. Hur nu det ska gå till?

Telia och Spotify ska dessutom samarbeta på utvecklingssidan. Det kan kanske stärka Telias erbjudande på sikt, men kan också skapa svårigheter för Spotify.

På de marknader Telia är aktivt som operatör kan ett nära samarbete med Spotify skapa problem med andra mobiloperatörer, som istället väljer att samarbeta med konkurrerande streamingleverantörer som Deezer, Tidal och kanske även Apple när Apple Music drar igång den 30 juni. Vi har sett sådant i Sverige redan där Tre valt att samarbeta med Deezer när Telia och Spotify blivit allt tajtare.

Vad tyckte Stockholmsbörsen om samarbetet mellan Telia och Spotify? Tja, Telias aktiekurs hade vid lunchtid stigit med 0,31 procent. Men det kan nog mera hänföras till att börsen som helhet vände uppåt efter en tid med fallande kurser.

Apple ger Spotify ännu längre till svarta siffror

av Peter Pettersson

IMG_0346 Vet inte riktigt vad Daniel Ek menade med sin tweet ”Oh OK” som kommentar till Apples lansering av Apple Music i går.

Möjligen: Sh*t nu är det kört.

För den tolkningen ligger närmast till hands.

Varför?

Spotify har ju lyckats bäst av streamingtjänsterna hittills. Jo, möjligen om man räknar det totala antalet kunder. 60 miljoner är inte fy skam.

Men problemet är att någonstans mellan 50-55 miljoner av dem kostar pengar hela tiden. Senaste verksamhetsåret kostade de så mycket att Spotify gjorde en miljardförlust.

Det är gratisätarna som inte vill betala för någonting på Internet, varken musik, media eller film, som dominerar bland Spotifys och de andra stora streamingtjänsternas kunder. De kostar stora pengar, som de reklamintäkter man kan få in, inte täcker.

IMG_0348

 

Apple väljer att skippa gratiskunder. Man får visserligen tre gratismånader att starta på, men sedan kostar det pengar.

Gratisätarna kommer att stanna hos Spotify, Deezer och Tidal med flera och fortsätta att kostar mer än vad de ger tillbaka.

Spotify har hittills jobbat som internetföretag gjorde före IT-bubblans krasch i början av 2000-talet. Man har prioriterat att bygga upp en kundbas. Inte att tjäna pengar. Varken de numera avsomnade It-bolagen Spray, Bredbandsbolaget, Torget och vad de nu hette, eller Spotify,  har haft någon tydlig idé om hur och när man faktiskt ska börja gå med vinst. För i längden är det faktiskt ett måste. Riskkapitalet är inte med hur länge som helst och eldar upp pengar.

När nu Apple kliver in med ett erbjudande, som inte är särskilt unikt eller annorlunda egentligen, får det ändå den effekten att det rör om i hela marknaden.

Man inför också en prispress genom att lansera familjeabonnemang för 149 kronor. Två betalda Spotifyabonnemang i ett hushåll kostar 198 kronor i månaden.

Det kommer att tvinga Spotify och de andra att följa efter och därmed ytterligare minska de intäkter som redan är för små…

Alltmedan Apple, världens högst värderade företag, kan sitta och titta på och under tiden utveckla sitt eget erbjudande.

Om man ser världen ur ett sådant perspektiv är nog ”Oh OK”, en rätt naturlig reaktion.

Apples nya musiktjänst huvudnumret på wwdc

av Peter Pettersson

Snart drar årets keynote igång på Apples utvecklarkonferens i San Francisco. Någon ny hårdvara lär det inte bli denna gång. Trots att konturerna av en Apple-Tv syns på inbjudan. Men väl en ny musiktjänst som ska ta upp konkurrensen med Spotify med flera.

 

Ingen Apple Watch till Sverige i juni

av Peter Pettersson

Apple släppte i dag information om vilka länder som står på tur för nästa släpp av Apple Watch. Och Sverige finns inte med på listan.

Istället blir det Italien, Mexiko, Singapore, Sydkorea, Spanien, Schweiz  och Taiwan som får klockor med start den 26 juni. Sedan tidigare säljs Apple Watch i Australien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, Japan, Storbritannien och i USA.

När Apple Watch kommer till Sverige är inte klart. Fram till för någon vecka sedan pekade det mesta på att Sverige skulle finnas bland de länder som skulle få klockan den 26 juni. Men med tanke på semesterperiod och liknande lär inte Apple Watch komma till Sverige förrän tidigast i augusti.

Sida 88 av 335