Drygt fyra miljarder skattekronor, rätt ner i Göta älv

av Robert Collin

Den där kvällen i somras, när Maud Olofsson tindrade lite extra och tog Christian Koenigsegg till sin famn i SVTs Aktuellt, då var det redan klart. Koenigsegg skulle få sitt jättelån för att ”rädda Saab”.

Maud Olofsson som baissat både Volvo och Saab, för att de ”tillverkar fel bilar”, sa i tv-studion att det är ”såna som Christian som kan rädda Sverige”.

Jag är i Japan nu och har gått runt på Tokyo Motor show hela dagen. Det är en stillsam mässa med bara de närmast sörjande, alla utländska tillverkare har hoppat av, för att de inte har råd. Och japanerna har varit klädsamt återhållsamma. Inte ens Toyota har pengar i dag.

Hur ska Koenigsegg kunna rädda Saab? Nu finns pengarna för köpet. Man var finns de tio miljarder som krävs varje år ett par år fram i tiden för att få Saab på fötter igen, för att betala löner, köpa delar, marknadsföra och inte minst – utveckla nästa generation Saab 9-3?

Koenigsegg och hans kompanjoner lyckades skrapa ihop 720 miljoner av egen kraft, mer pengar hade de inte. Nu får de ansvaret för en storindustri med flera tusen anställda, och indirekt för ännu fler inom underleverantörsindustrin, och ännu fler inom servicesektorerna runt omkring Saab och Trollhättan.

Jag önskar Saab allt gott, men jag tar en sömntablett i kväll. Annars blir det inte mycket sova. Den här affären känns inte sund.

Det troliga är att de fyra miljarderna som Maud Olofsson garanterat är pengar rätt ner i sjön.

Sista ordet inte är sagt. Men hur ska regeringen kunna backa från alla vackra ord?

I bästa fall betyder pengarna att Saab håller näsan över vattenytan ett tag till, och att tiderna blir lite bättre, och att kinesiska Beijing Automotive tar över.

För Volvo tror jag att kineserna kan betyda stora problem, för Saab kan Kina vara den enda räddningen. Koenigsegg som aldrig tjänat ett öre på sin biltillverkning är definitivt inte den hjälp Saab behöver.

Jag frågade Carlos Ghosn vad han tror om klimateffekten

av Robert Collin
IMG_2401.jpg

Nissan-chefen Carlos Ghosn på journalistmiddag i Tokyo

Jag är i Tokyo, i övermorgon börjar bilsalongen som blir det mest elektriska hittills.

Och i dag har jag kört Nissans Golf-klasstora elbil Leaf som ska börja säljas redan om ett år. Och som inte ska kosta mycket mer än en Toyota Prius.

Nissan tror stenhårt på elbilen och hoppar i princip över både hybrider och laddhybrider.

Och alldeles nyss lämnade jag en middag inne i Tokyo där Nissan-Renault-chefen Carlos Ghosn höll hov.

Efter ett demagogiskt tal om framtidens bilar som drivs av el och släpper ut noll CO2 och som höll oss vakna trots jet-lagg blev det frågestund. Jag frågade om han verkligen tror att det är för att vi kör bil som jorden blir varmare.

Han såg road ut, trots att han ägnat senste halvtimmen åt att förklara hur viktigt det är att ställa om från förbränningsmotorer till el.

– Det spelar ingen roll vad jag tror eller tycker. För folk är säkra på att bilen står för 60 procent av CO2, trots att det bara är 14 procent, sa han, och då förväntar de sig att vi kommer med en lösning för att få stopp på växthuseffekten.

60 procent av Japans el produceras med olja eller kol, men japanerna vill ändå köra elektriskt.

– Frågar vi folk säger 9 procent av japanerna och 8 procent av amerikanerna att de vill köpa en el-bil nästa gång. Och de har rätt, för även om elen produceras med kol och olja så blir en el-bil betydligt mer CO2-neutral än en bensinbil.

– Min bestämda uppfattning är att år 2020 är 10 procent av alla bilar el-drivna, sa Ghosn. Även om de som inte har nägra elbilar på gång pratar om en procent…

Varför är partiklarna kvar i Oslo? Nu är dubbdäcken är borta

av Robert Collin

Halvard Nilsson är mannen bakom Gislaveds Frost-däck på 1980-talet. De var revolutionerande på flera sätt. Dels använde Halvard i sina dubbdäck det mjuka gummit som tagits fram enkom för dubbfria däck, dels försökte han minska antalet dubb i varje däck. Från standard ungefär 120 till 75.

Gummit var en succé som alla tog efter direkt, men bara 75 dubb räckte inte till.

Detta för att presentera Halvard som en man som inte kramar dubbdäck om han inte måste.

Därför är det spännande att läsa hans blogg

http://halvardnilsson.blogspot.com/2008/11/nonsens-om-dubbdck.html

Han skriver att när Oslo belade dubbdäck med straffskatt och fick ner användningen från runt 80 procent till 16 förra året så MINSKADE INTE partiklarna i nämnvärd omfattning.

Det finns alltså andra partikelkällor, även till de stora PM10.

När Ulla Hailton säger att 80 procent av partiklarna kommer från dubbdäcken har hon inte läst på särskilt bra. Inte en enda forskare har redovisat sittror i närheten av hennes påstående. Och luften i Oslo talar sitt tydliga språk.

Jag frågade Ulla Hamilton för en månad sedan vad man ska göra i Hamburg och andra europeiska storstäder som också har partikelvärden över EUs gräns på vårvintern. Jag har fortfarande inte fått något svar.

Sen vill jag kommentera kommentarerna på förra blogginlägget: Det är klart att även flygplan släpper ut partiklar. Alla förbränningsmotorer släpper ut partiklar av den lilla PM1-storleken som är tusen gånger mindre än PM10 och som tränger in i kroppens vävnader och orsakar cancer. Bilmotorer, båtar, gräsklippare och flygplan. Jag förstår inte vad som är så kontroversiellt med det?

 

 

Se dubbdebatten i TV4 – Collin mot Karin Svensson Smith

av Robert Collin

I går morse diskuterade jag dubbdäck med Karin Svensson Smith (MP) i TV4s Nyhetsmorgon

http://tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1276102

Hon påstod att vi som använder dubbdäck ”riskerar liv. Dödligheten ökar med dubbdäck.”

När jag sa att hon har fel, att liv riskeras av betydligt mindre partiklar än de som rivs upp av dubbdäcken. Då svarar hon:

Jag har aldrig sagt det du säger (att jag sagt)

Ähh… det var ju bara 20 sekunder sedan.

Senare sa hon att dubbspåren i asfalten också är en säkerhetsrisk. Det håller jag med om. Men snälla Karin, du sitter i riksdagens trafikutskott: Kan du inte försöka få fram lite mer pengar till asfalt? Så blir våra vägar kanske lika fina som i Finland. Som har ännu fler dubbdäck än vi i Sverige.

Men jag har aldrig, aldrig, hört dig kräva större anslag till vägunderhåll.

 

Ulla Hamilton trasslar in sig i lögner, och nu drar hon in mig!

av Robert Collin

Jag har skrivit att Ulla Hamilton bluffar i dubbfrågan. Nu trasslar hon in sig i ännu fler lögner på sin blogg. http://ullahamilton.se/

Så här skriver hon:

”Robert Collin vill i Aftonbladet framställa det som att jag korresponerar med honom i dubbdäcksfrågan. Det brev från mig som han skriver om är i själva verket en debattartikel till Aftonbladets debattredaktör som Colllin bad min pressekreterare att få en kopia på. En debattartikel som också tidningen publicerade. Varför Collin vill framställa det som att jag korresponderar med honom begriper jag inte.
Man kan välja att debattera i sak och man kan välja att hoppa på person. Jag konstaterar att i dagens DN Motor så beskrivs att det finns olika däckundersökningar som ger olika resultat. Jag konstaterar också att det finns undersökningar som visar att en mycket stor andel av partikelhalterna kommer från dubbdäcksanvändningen. Jag konstaterar också att Vägverket i sina annonser som går fn lyfter fram anpassning av hastigheter och antisladdsystem som viktiga faktorer.
Till sist. Som politiker har jag ansvar för att se till att Stockholm stad klarar luftkvaliteten. Det gör vi inte idag. Det måste vi ändra på. En kraftig minskning av dubbdäcksanvändningen kan hjälpa oss att klara detta. Därför reglerera vi nu dubbdäcksanvändningen i Stockholm.”

Pinsamt. Jag har hela mejlkorrespondensen kvar.

Först kom ett telefonsamtal från hennes pressekreterare som förklarade att Ulla Hamilton ville ha in ett genmäle på en text jag skrivit, och sen kom det här mejlet.

 

”Robert,
 
Här kommer genmälet från Ulla Hamilton på artikeln om dubbdäck. Den är som sagt drygt 1700 tecken och skickas med kopia till Jan Helin, som du bad om. Hoppas att det är intressant!
 
Med vänlig hälsning,
Helena Öman
 
Pressekreterare för Kristina Alvendal, Ulla Hamilton och Ulf Kristersson (M)
———————————————————
Stadsbyggnads- och fastighetsroteln
Miljö- och trafikroteln
Social- och arbetsmarknadsroteln
Stockholms Stadshus
 
+46 (0)76-12 29 222
 
 
Via Eu-regelverket för luftkvalitet har Sverige förbundit sig att inte överskrida miljökvalitetsnormerna. Vi lyckas inte med att leva upp till detta rättsligt bindande direktiv. Trots de åtgärder som Stockholms stad vidtagit konstateras att de åtgärder som ingår i det av regeringen beslutade åtgärdsprogrammet inte har medfört att miljökvalitetsnormen för PM10 uppfylls i Stockholm.
 
EU-kommissionen har därför skickat varningsbrev till de medlemsstater, däribland Sverige, vilka bedömdes inte klara gränsvärdet för PM10 inom fastställd tid. Regeringen begärde underlag från bl.a. Stockholms stad för att besvara skrivelsen från EU-kommissionen. Enligt experter krävs det framförallt en åtgärd för att komma till rätta med överskridandena av miljökvlitetsnormen för luft: en radikal minskning av dubbdäcksanvändningen.
 
Oavsett vad Robert Colin (aftonbladet 2009-09-08) tycker om dubbat eller odubbat så måste Sverige leva upp till en rättsligt bindande miljökvalitetsnorm. Alternativet är stora och kännbara sanktioner gentemot Sverige från EU:s sida, vilket vi vill undvika.
 
Det är inte ett lätt beslut att fatta som politiskt ansvarig för trafikfrågorna i Stockholm. Trafiksäkerheten är mycket viktig och konsekvenserna i och med ett dubbdäcksförbud har analyserats mycket ingående, och Vägverket konstaterar att dubbdäcken inte påverkar trafiksäkerheten överlag.  Det kvarstår dock att dubbdäcken är den största källan till höga halter av partiklar i Stockholm och därför måste vi ta oss an problemet och reglera dubbdäcksanvändningen. Slutligen är det löjeväckande att påstå att det finns en dold agenda när det gäller underhållskostnader, och visar att Collin inte riktigt har förstått stundens allvar när det kommer till Stadens PM10-nivåer.
 
Ulla Hamilton,
Miljö- och Trafikborgarråd”

När jag läst mejlet bad jag om ett par föreklaringar till olika påståenden i genmälet och föreslog sen att det hela skulle publiceras på vår debatt sida.

Och så blev det.

 

 

Vad då halka? Finns det?

av Robert Collin

I morse inträffade en rad trafikolyckor i södra Sverige. Bilar som körde av vägen och snurrade runt voltade.

Enligt polisen var det blixthalka på vägarna norr om Stockholm, söder om Stockholm, väster om Stockgholm och runt Göteborg var det lika halt.

Enligt polisen alltså.

Enligt Ulla Hamilton, trafik- och miljöborgarråd i Stockholm och Lena Erixon, generaldirektör på Vägverket är blixthalkan avskaffad. Ryktena om halkan är överdrivna. det gäller bara att anpassa farten.

Jag var också ute på vägarna rint Stockholm i morse. Och jag lutar mot polisens version: Det var riktigt ruggigt HALT.

Nu lägger jag på dubbdäcken!

 

De farliga partiklarna kommer från flyget. Inte från dubben

av Robert Collin

Jag fick just det här mejlet fårn en kvinna på Söder. En vanlig tjrj som har sammanhanget klart för sig.

 

”Hej !
 
Jag måste bara driva denna fråga vidare ( genom er eller hur ni vill göra =) ) för jag blir så jäkla sur!
Bor naturligtvis själv på söder och har i familjen bil, och hur vi än gör måste vi ju korsa Hornsgatan på ett eller annat sätt ( min sambo varje dag när han åker till jobbet). Ska polisen stå och bötfälla ? Eller hur ska det fungera har de tänkt? Ska man byta däck på andra sidan hornsgatan ? Ulla åker väl skälv aldrig bil och gör hon det så kan jag ju garantera att hon aldrig besöker söder i alla fall.
Det är jättebra att man vill få bättre luft i Stockholm då Hornsgatan sägs vara den smutsigaste gatan i hela stockholm men om man nu vill förbättre miljön borde man börja med att stänga Bromma flygplats! Åk till södermalm ( tex Zinkens IP) och räkna hur många plan som passerar över stadsdelen varje dag! Det skulle nog vara ge mer än att förbjuda dubbdäck på en gata.
Vore kul att se vad Ulla Hamilton skulle tycka om det för det är ju bara för att politikerna inte orkar åka ”ända” till Arlanda som Bromma flygplats finns kvar ( i ytterligare 30 år!) Ingen annan vill ju ha kvar flygplatsen just på grund av miljöutsläppen över vår vackra stad!
 
Bästa hälsningar
Maria”

 

Jo, det är just de riktigt små partiklarna som är boven. De som kommer från avgaser. Såna som till exemel flyget släpper ut extra mycket av i samband med start och landning.

”Hann han inte bromsa? Eller försökte han inte ens?

av Robert Collin

Vi skriver på nätet: ”Mannen i en mindre lastbil hann inte bromsa – avled i den kraftiga kollisionen”.

Men jag undrar: Försökte han ens bromsa?

Om man kör in i en stillastående långtradare mitt på dagen på en bred och fin väg – då har man sysslat med något helt annat än bilkörning. Jag vet inte vad. Men medtrafikanterna som jag haft runt omkring mig i dag, 20 mils körning i Stockholmstrakten, ger en del tips och ledtrådar:

• En tjej i 30-årsåldern, med barnstol men utan barn, satt och sms-ade i infartstrafiken. Helt utan koll på omgivningen

• En man i övre medelåldern höll på med något i passagerarsätet. Och vinglade friskt mellan filerna.

• En kvinna i 40-årsåldern hade en karta över ratten som hon studerade noga.

• En invandrargrabb i tjugofemårsåldern med jämngammal kompis körde slalom på Essingeleden i sin sänkta BMW samtidigt som de båda var inbegripna i ett engagerande och uppenbarligen roligt samtal. (jo, han hade nog koll, men knappast omdöme)

• En man i en Ford S-max hade pyspunka på vänster bakhjul på Essingeleden. Till slut lyckas jag komma upp brevid honom, men trots tutningar som får Fredhällstunneln att eka och ivriga viftningar med armen utanför rutan tar det minst en minut innan han uppfattar att jag vill något, eftersom han pratar i telefon (i sin handsfree blåtand) När han till slut fattar och hissar ner rutan och jag talar om vad det gäller kör han glatt vidare. Våra vägar skiljs efter dryga milen i Täby. Undrar hur hans däck såg ut sen.

••• Att inte ägna sig åt bilkörningen är den största trafikfaran. Enligt en ny amerikansk undersökning orsakar ouppmärksamma förare 80 procent av alla olyckor.

”Han hann inte bromsa”…

 

”Smältande isberg”, eller ”Istäcke växer åter”?

av Robert Collin

Förstasidan i Svenska Dagbladet, söndag, domineras av en ödesmättad bild av ett isberg, med bildtexten ”Smältande isberg utanför Grönland är ett av de tydligaste tecknen på klimatförändringarna.”

Krigsrubriken lyder ”Tiden rinner ut”. Och inne i tidningen, två hela uppslag om hur bråttom det är att få stopp på klimatförändringen. Och SvDs miljöreporter Susanna Baltscheffsky skriver i en kommentar att ”I år står u-länderna för hälften av utsläppen.” (Dom jävlarna, att dom ens har mage att skaffa bil, kylskåp och kanske pool!)

Dagens Nyheter i lördags, en oansenlig notis på sidan 26 har rubriken ”Istäcke växer åter” och handlar om att det amerikanska institutet för snö- och ismätningar funnit att istäcket i Arktis växer igen.

Enligt institutet täckte isen 4,1 miljoner kvadratkilometer när istäcket var som minst 2007, och har nu vuxit till 5,1 miljoner kvadratkilometer.

En annan undersökning som fick lika lite utrymme i svenska medier är den forskning som amerikanska vetenskapsmän ägnat sig åt och som undersökt orkanfrekvensen tusen år tillbaka.

Hittills har man ju utgått från att de senaste tio årens orkaner i Mexikanska bukten har ett direkt samband med vår ovana att köra bil. Men när vetenskapmännen borrade sig ”tusen år ner” i kustområdet i Florida fann man en orkanaktivitet under perioden år 1000 till 1100 som liknar dagens.

Klimathysterin är en religion bland politiker och flertalet forskare, men borde inte omfattas av oss journalister.

Gud är stor, men ständigt ifrågasatt. Det borde den nya klimatreligionen också vara.

 

Volvochefen säger ingenting

av Robert Collin

Jag träffade just volvo-chefen Stephen Odell och bad honom berätta om de senaste turerna.

Han sa ingenting.

– Om det är ett vakuum och så dyker det plötsligt upp ett rykte så har det lilla, lilla ryktet, hur lite substans det än har, en förmåga att växa till något stort, sa han. Jag förstår personalen på Volvo, och svenskarna, de vill ju veta. Men vi har inte mer information i dag än förra veckan.

– Ford förhandlar om att sälja Volvo. Jag är inte med i den förhandlingen. Visst jag hålls informerad, men kan inte gå ut och kommentera rykten.

– När vi vet något, då lovar jag att gå ut direkt. Men först till personalen.

Sida 17 av 59
  • Tjänstgörande redaktörer: Alex Rodriguez, Jennifer Snårbacka och Fred Balke
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB