Tidsschemat har hållit hela dagen enligt de rapporter jag lyckats få fram från Liverpool och det innebär att Loreen har klivit upp på scenen och gör sina första rep just nu. Sverige har reptid 18:30 till 19.
Men det innebär tyvärr inte att ni kommer få se några bilder förrän långt senare. Som snabbast har bilder från andra länders rep dykt upp 35 minuter efter att de avslutats, så räkna snarare med att ni får se bilder framåt 20-tiden här.
Och när det gäller de pyttekorta videosnuttarna som EBU i år bara lägger upp på Tiktok (Vi är många som undrar vad den kinesiska starkt ifrågasatta sociala medier-jätten betalat för det samarbetet…) dröjer dessutom ännu längre. För Norge som var först ut att repa i morse, dröjde det över tre timmar innan videoklippet dök upp…
Och vad har hänt på dagens repetitioner då? Det är svårt att säga när det kommer ut mycket lite info, men lite bilder kan jag dela i alla fall.
Foto: Corinne Cumming / EBU
Norges Alessandra har uppdaterat sin superhjälte-outfit från den norska finalen och även lagt till en liten krona. Inte nog med att låten är väldigt lik Klara Hammarströms Run to the hills, visst börjar väl, även scenkläderna närma sig det som Klara haft i Mello?
Foto: Sarah Louise Bennett / EBU
Maltas grupp The Busker tycks ha sin egen variant av Elov & Benys raggarbil med sig på scenen.
Foto: Sarah Louise Bennett / EBU
Serbiens Luke Black har släpat upp nån sorts gigantisk keramisk blomma som han ligger i och sjunger.
Foto: Corinne Cumming / EBU
Sångaren i Irlands band Wild Youth har tydligen bestämt sig för att guldglittrig sparkdräkt är rätt väg att gå för Eurovision, men jag är inte säker på att resten av världen håller med honom.
Svenska delegationen är på plats i Liverpool nu. De flög via Amsterdam till Manchester igår kväll och tog buss därifrån till det svenska artisthotellet i Liverpool.
Här ovan är de på Arlanda och ett gäng timmar senare framme i Storbritannien här nedan.
Sedan pandemin har EBU kraftigt begränsat antalet personer som får ackrediteringar för att ingå i de olika delegationerna. Det gör exempelvis att flera av Loreens låtskrivare och många från skivbolaget och i teamet kring henne som inte har en absolut nödvändig funktion i arenan inte får ackrediteringar.
De kommer att få se rep och shower från publikplatser i arenan om de har köpt biljetter och sköta sitt jobb från hotellet istället för i loger, presscenter eller backstage.
Förutom kunde man lätt argumentera för att få mellan 35 och 40 ackrediteringar, om exempelvis en skivbolagsboss ändå var på plats i Eurovisionstaden (hotell och resa bekostades givetvis av skivbolaget) så fick den personen absolut en ackreditering och kunde ingå i den perifera delegationen i arenan (även om de inte fick tillgång till alla utrymmen).
Nu är det strikt nej på den typen av funktioner.
Om jag förstått det hela rätt så får varje delegation max 20 ackrediteringar. Men varje ackreditering är knuten till en specifik funktion. Sex stycken av dem är knutna till artist och scenmedverkan. det är ju också maxantalet personer som får vara på scenen.
Men i Sveriges fall är ju Loreen ensam. Hon har ingen kör och inga dansare med sig. Det innebär då inte att Sverige kan ge de fem ackrediteringarna som blev över där till några andra. Istället brinner de inne.
När det gäller låtskrivarna anses de inte, från EBU:s håll, ha en specifik funktion i arenan. Thomas G:son får en ackreditering som ljudansvarig i den svenska delegationen, men de övriga blir utan. Möjligen kan Jimmy Jansson eller Jimmy ”Joker” Thörnfeldt ha fått en liknande ackreditering från Cypern (vars låt de två också varit med och skrivit), men annars blir de utan ack och får hålla sig på hotellet och i publiken.
När det gäller repetitionerna så har de precis dragit igång i arenan i Liverpool bakom stängda dörrar. Norge är först ut idag och Sverige repar allra sist vid 18:30 svensk tid. EBU kommer att förse oss med lite bilder (som först ska godkännas av ländernas delegationer) så jag ska göra mitt bästa för att uppdatera er om det lilla vi får veta om Loreens rep.
Ikväll åker Loreen och den svenska delegationen till Liverpool. I morgon kväll, vid 18:30 svensk tid, repar hon för första gången på Eurovision-scenen.
Ingen press får närvara, eller ens följa repetitionen via skärmar eller på digital väg.
EBU kommer att släppa nån form av kort videoklipp från en genomsjungning och de kommer också att släppa några bilder från repet.
Men bilderna från de olika repen släpps inte förrän respektive delegation har godkänt dem, så vi kan inte räkna med bilder på om något skulle gå fel eller inte fungera. Allt ska helt enkelt vara så tillrättalagt som möjligt.
Loreen och svenskteamet åker till Liverpool ikväll Foto: Robin Lorentz-Allard
Och vi vet ännu inte något om hur den svenska scenshowen ska se ut. Kommer Loreen kunna ha med sig ”smörgåsgrillen” från svenska Melodifestivalen, med den 1,8 ton tunga led-skärmen som sänks ner från taket? Kommer det vara sand och rök? Och hur ska hennes scenkläder se ut.
Gång på gång har både Loreen, hennes team, SVT:s projektledare för Mello och Eurovision Anders Wistbacka och den svenska delegationschefen Lotta Furebäck fått frågor om det, men på hundra olika sätt valt att ducka, svara undvikande eller ge målande beskrivningar i stil med ”vi vill behålla känslan”.
Loreen i Melodifestivalen. Det finns fortfarande inga besked om den tunga takdelen i scenografin kan vara med i Eurovision Foto: Jimmy Wixtröm
Gång på gång har de vägrat att svara på det som alla faktiskt undrat över: Kommer takdelen av scenografin att vara med i Liverpool?
Att ingen från det svenska teamet har velat ge ett tydligt ja eller nej-svar på den enkla frågan har spätt på spekulationer kring hur storfavoritens scenshow kan tvingas förändras till Eurovision, med oroliga fans som undrar om Loreens favoritskap kommer hålla om scenshowen ser annorlunda ut.
Loreen i Melodifestivalen Foto: Jimmy Wixtröm
Men när min kollega Schlager-Stina Dahlgren pratade med Loreen tidigare i veckan fick hon faktiskt ur Loreen en sak: Anledningen till att hon och det svenska teamet vägrat att svara på om taket är med eller inte.
Så här gick intervjun:
– Jag är ju lite tekniskt lagd, både jag och SVT vill ju… Alltså, Sverige har rörstat fram det här numret, det måste vara intakt. Vi kan inte gå och göra något helt annat. Men det finns vissa möjligheter med den här scenen som kanske kan göra det en aning fetare. Vi håller på att titta på det. Men jag tänker inte avslöja för dig om det blir ett tak eller inte, säger Loreen.
Men den tunga anordningen som ni hade i Sverige kommer inte få följa med till Liverpool?
– Det har jag inte sagt, ehm, men jag kan säga så här mycket; ni kommer inte bli missnöjda när ni ser det.
Varför vill ni inte säga något om scenen?
– Jag vill inte avslöja för mycket för jag vill hålla er lite på sträckbänken till på söndag. Det är roligt att retas lite. Ni får göra en bedömning då om kärringen och SVT har lyckats.
Okej, men det skapar ju också lite oro bland fansen när ni inte säger något. Många undrar ju om det kommer gå att uppnå samma känsla i Eurovision som det var i Melodifestivalen?
– Alltså ibland… Jag är så detaljstyrd så det liknar ingenting. Visionen är där. Vi går från det lilla rummet till det stora rummet. Det kommer vara intakt. De behöver inte oroa sig överhuvudtaget över det. Men sedan får vi se… Ja, det är det enda jag kan säga. ”The mother” och SVT har allting under kontroll. Det kan jag säga.
Loreen Foto: Robin Lorentz Allard
Anledningen till att hon inte vill berätta är alltså för att hon tycker att det är ”ROLIGT ATT RETAS LITE”.
Det svaret borde faktiskt lugna precis alla. De vill inte svara för att de tycker att det är kul att spekulationerna pågår.
Och i och med med de stängda repetitionerna i Liverpool i morgon och på onsdag så är det inte säkert att vi får några fullständiga svar förrän genrepet dagen före semifinalen.
Nu kan Aftonbladet avslöja en upprörd diskussion bland över 30 delegationer som resulterade i att åtta tävlande länder skickade in ett prostestbrev till EBU där man vädjade om att ändra beslutet.
Men för döva öron.
Eurovision-arrangören har stått fast vid sitt beslut.
Det innebär att ingen press tillåts närvara, eller ens via tv-skärmar följa, Loreens eller någon av de andra artisternas repetitioner på Eurovision-scenen.
EBU kommer att lägga ut korta videoklipp i sina sociala kanaler och dela stillbilder från repetitionerna. Men några presskonferenser där artister och ansvariga från de olika ländernas delegationer får svara på journalisters frågor efter repen kommer inte att hållas.
Eurovision 2023 hålls i Liverpool Foto: James Stack / BBC
Källa: Åtta länder skrev under
Aftonbladet har tagit del av ett utkast till brevet, som diskuterades mellan ett 30-tal av de tävlande ländernas presschefer. Enligt uppgifter till Aftonbladet valde slutligen åtta tävlande länder att ställa sig bakom brevet som skickades till EBU:s presschef för Eurovision, Dave Goodman.
Diskussionen om de stängda repen och inställda presskonferenserna uppstod i samband med att EBU höll informationsmöten med representanter för de tävlande länderna i mitten av mars, först ett möte med delegationschefer från de 37 tävlande länderna, och därefter ett möte med respektive lands presschefer.
Efter mötena fortsatte diskussionen på digital väg mellan ett 30-tal av presscheferna och det var då som protestbrevet formulerades.
Orättvist för dem som tävlar i första semin
I brevet lyftes orättvisan för dem som tävlar i den första semifinalen, att presscentret inte öppnas förrän dagen före den semin.
Enligt utkastet till brevet vädrades en oro över att när inget presscenter finns öppet, inga rep går att följa och inga presskonferenser hålls så finns inget för pressen att bevaka, vilket skulle komma att leda till att de flesta journalister inte skulle vara på plats förrän till invigningsceremonin söndag 7 maj.
Storfavoriterna Loreen och Finlands Käärijä tävlar i den första semifinalen.
Länderna som tävlar i den första semifinalen har då mycket begränsad tid till intervjuer, möten med journalister och att nå ut med sina artister och låtar.
”Vi känner att det här beslutet inte är rättvist för länderna som tävlar i den första semifinalen”, står att läsa i utkastet som Aftonbladet tagit del av.
”Tidigare år har vi alla upplevt att de allra flesta intervjuer genomfördes under den första veckan, när det finns mer fri tid mellan repetitioner och medan pressen att prestera i sändningarna fortfarande håller på att växa.
Den 8:e maj, som du kan förstå, kommer artisterna som tävlar i den första semifinalen inte ha någon tid att tillbringa med media. Schemat är för tajt och de måste fokusera på sina framträdanden.”
Vädjan: ”Tänk om, ändra beslutet”
Brevet avslutades med en vädjan från de åtta länderna om att beslutet skulle upphävas och presscentret öppnas upp tidigare för journalister:
”Vi för fram vår oro i ett gemensamt mejl för att vänligen be er att tänka om, ändra beslutet och överväga att öppna det några dagar tidigare”, står det i brevet.
Men någon ändring har inte genomförst.
Portugals Mimicat och Sveriges Loreen har sina första Eurovision-rep på söndag, men ingen press får följa repen och inga presskonferenser hålls efteråt. Foto: Jorge Simão
På söndag kommer de första tio länderna, inklusive Sverige och Loreen, Portugals Mimicat och Norges Alessandra, att repetera. Men för stängda dörrar.
Och så ser det ut hela veckan.
Ingen press får närvara när Israels Noa Kirel, Nederländernas Mia Nicolai och Dion Cooper eller Finlands Käärijä repeterar på måndag.
Teya & Selena tävlar för Österrike, men det blir inga presskonferenser efter duons rep under Eurovision Foto: Roman Zach-Kiesling / ORF
Inga presskonferenser hålls efter att Estlands Alika, Polens Blanka eller Österrikes Teya och Selena repeterat på tisdag.
Och när Loreen ställer sig på scenen för sin andra repetition på onsdag nästa vecka fortsätter samma sak. Ingen press närvarande, ingen efterföljande presskonferens.
Länderna som skrev under
De länder som slutligen valde att skriva under brevet var, enligt källor: Portugal, Malta, Tjeckien, Schweiz, San Marino, Azerbajdzjan, Lettland och Polen.
Även representanter för delegationerna från Belgien och Estland skulle skriva under brevet, men när de väl meddelade att de ställde sig bakom hade brevet redan skickats iväg.
Gruppen Vesna tävlar för Tjeckien i Eurovision 2023, men som alla andra får de klara sig utan presskonferenser efter sina repetitioner, som sker bakom stängda dörrar. Foto: Milan Vopalensky
Enligt vad Aftonbladet erfar ska det faktum att Sverige inte skrev under brevet ses som ett ställningstagande varken för eller emot innehållet. Diskussionen kring brevet skedde i ett informellt digitalt forum och de som inte var aktiva i forumet de aktuella dagarna kunde lätt missa diskussionen om brevet.
Aftonbladet har varit i kontakt med EBU:s presschef Dave Goodman som bekräftar att han fått brevet och också delar med sig av sitt svar till delegationerna.
EBU:s svar: Kostar för mycket
Där hänvisade han till den höga kostnaden för att hålla ett presscenter öppet och att den stora majoriteten av traditionella medier inte brukar anlända till Eurovision-staden förrän under sändningsveckan.
Han hänvisade också till att EBU:s beslut att stänga alla repetitioner för media gjordes för att skydda artisterna från negativa kommentarer på nätet och tillåta dem att fullända sina framträdanden i avskildhet
I sitt svar lyfte han också fram att EBU möjliggjort för frivilliga så kallade meet & greet-träffar på andra ställen än i anslutning till arenan, där fans och journalister skulle kunna träffa de artister som valde att delta.
I ett mejl till Aftonbladet skriver Dave Goodman att 14 av de 37 tävlande länderna hittills visat intresse för dessa meet & greet-träffar.
”Vi hoppas att den siffran ökar eftersom många delegationer ännu inte har svarat, inklusive några av dem som skrivit under det aktuella brevet”, skriver han.
Original English language wording of the draft of the letter sent to the EBU’s Head of Communication Dave Goodman, on behalf of eight of the participating broadcasters in Eurovision 2023. Provided to Aftonbladet by sources:
”After our meeting today, some Heads of Media have shown their concern about the Media Centre opening only at may 8th.
We feel this decision is not fair for countries performing on the first semi-final.
In the past years, we have all experienced that the larger number of interviews happened in the first week, when the free time between rehearsals is bigger, and the pressure of the Live Shows is still growing.
As you can understand, at May 8th the artists performing in the first semi-final have no free time to spend with media. The schedule is too tight and they have to focus on their performance.
We understand you brought the solution of doing this meetings with media in the Euro Club but we also feel that without a space to work, probably the majority of media members won’t attend to Liverpool earlier than 7 or 8 of May.
We gather our concern in a group email to kindly ask you to reconsider this decision and to review the chance of opening it some days earlier.
We all want the best for the contest, for the Eurovision brand, for the Artists and we all stand for fairness with all participating countries.”
Nederländerna har inte haft någon nationell uttagning till Eurovision på många år. Istället väljer tv-bolaget Avrotros ut artist och låt internt och går sen ut med sitt val till piubliken.
I år skickar de duetten ”Burning daylight”, skriven av förra Eurovision-vinnaren Duncan Laurence, som ska framföras av de mycket oerfarna artisterna Mia Nicolai, 27, och Dion Cooper, 29.
Mia Nicolai & Dion Cooper tävlar för Nederländerna i Eurovision Foto: Jasper Suyk
Låten släpptes 1 mars, men inte förrän på Eurovision-festen i Madrid 8 april framförde Mia & Dion låten live för första gången. Och det lät inte bra. Inte bra alls.
Det blev en enorm snackis i hemlandet.
Framträdandet vevades i pratshower och nyhetsprogram på tv, flera av de allra största tidningarna och nyhetssajterna har skrivit om det.
”Kan vi fortfarande skicka nån annan till Eurovision?” – Shownieuws programledare efter Mia & Dions falsksång i Madrid
Och det stannade inte där.
När Loreen var i Amsterdam förra helgen för ett annat fanevent, den stora Eurovision in concert, ville flera nederländska medier fråga henne om Mia & Dions sånginsatser i Madrid.
I en talkshow fick Loreen förklara att ljudet och tekniken inte varit av högsta kvalitet i under eventet i Madrid och hon försvarade den nederländska duon:
– Det var ändå inte så illa.
När en reporter från Shownieuws också frågar Loreen om hennes nederländska konkurrenter säger hon igen att tekniken och medlyssningen i Madrid ställde till det:
– Det enda som behöver hända är att ett, teknikerna kring dem ska göra sitt jobb och två, att personerna runt dem ska berätta för dem hur underbara de är.
Loreens råd till Nederländernas artister och deras team: ”Personerna runt dem ska berätta för dem hur underbara de är” Bild: Shownieuz
Men senare samma kväll upprepades falsksången när Mia & Dion ställde sig på scenen under Eurovision in concert, något som snabbt spred sig i sociala medier.
Det gick inte längre att skylla på dålig teknik. Men att artister sjunger falskt är ju inte ovanligt i Eurovision. Det som istället är anmärkningsvärt är att tv-bolaget Avrotros vd nu har gått ut och kommenterat sånginsatserna.
– Mia och Dion har nu framträtt två gånger. Vi har avsiktligt låtit dem öva och vi har märkt att det inte har gått så bra hittills, säger Avrotros vd Eric van Stade till RTL Boulevard.
– Vi vet vad som är problemet, hela Nederländerna har sett det. Vårt kreativa team fortsätter att arbeta med just det, att få till sånginsatsen.
– Vi väljer alltid låten, det är inte för inte som det heter ”song contest”. Vi har också valt den bästa sången i år. Med två unga artister, två unga talanger. Men i år ser vi att steget till den stora scenen är mycket större än tidigare år när vi arbetat med unga talanger.
Tycker inte ni också att det här är lite märkligt?
Det är ju faktiskt Eric van Stade och hans tv-bolag som är högst ansvarig för att ha valt ut just Mia & Dion och låten de tävlar med. Det har inte hållits någon tävling där man kan lägga ansvaret på tittarna eller en jury, här är Avrotros ensamt ansvariga och Eric van Stade är högst ansvarig för Avrotros.
Att på det här sättet kasta den egna artisten under bussen känns högst tveksamt. För jag kan inte uttolka det på något annat sätt än att det är det han gör.
Tv-bossen borde istället ha lyssnat på Loreen och följt hennes råd om att teamet ska fokusera på att få artisterna att känna sig trygga, istället för att säga ”vi vet vad som är problemet, hela Nederländerna har sett det”.
Missförstå mig inte, jag avskyr när någon ljuger, jag vill inte att van Stade skulle ha sagt att han tyckte att det lät fantastiskt. Men han hade kunnat avstå från att kommentera alls, eller bara säga något om att tv-bolaget står bakom sitt val av artister och att teamet fokuserar på det enda som faktiskt spelar någon roll, de tre minuterna på scen under Eurovision.
Här kan ni höra låten i studioversion, utan falsksång.
Många av Eurovision-artisterna reser runt i Europa nu för att marknadsföra sig och sina låtar. Loreen har gjort succé på fanevent i Madrid, Amsterdam och London, gjort massor av tidnings- och tv-intervjuer och träffat fans.
Norska Alessandra Mele och hennes låt ”Queen of kings” blev ju tidigt en snackis i Eurovision-världen, inte bara för att den är mycket lik Klara Hammarströms ”Run to the hills” och Lumix ”Thunder”, utan framför allt för att låten är omedelbar och kan bli en av utmanarna på scenen i Liverpool.
Men nu är hon också en snackis av en helt annan anledning: Hon försökte ta med sig olaglig pepparsprej till London – och stoppades av tullen på Heathrow.
Alessandra var på väg till London för att få vila lite efter att ha medverkat på flera olika fanevents den senaste tiden.
Men tullpersonalen stoppade henne.
Hon har själv delat med sig av händelsen på Tiktok:
– Jag är så överväldigad. Det är så mycket som händer. Och nu när jag trodde att jag skulle kunna få koppla av så kom jag till Heathrow och går igenom kontrollen och mamma har köpt pepparsprej till mig, så jag kan skydda mig mot dåliga människor, säger hon i videoklippet som tycks vara filmat i rumemt där hon tagits åt sidan på flygplatsen i London.
Tårar rinner nedför hennes kinder när hon fortsätter:
– Jag tar den med mig överallt för att den får mig att känna mig säkrare. Så stoppade de mig och sa att den är olaglig här. Jag visste inte det. De stoppade mig. De ringde polisen och har tagit allt.
Hon avslutar videon med att säga att allt kommer ordna sig:
– Det kommer bli bra, jag vet det, men jag är överväldigad. Jag vill bara till min mamma.
I Sverige omfattas pepparsprej av vapenlagen och det krävs specialtillstånd för att få inneha eller föra in det i landet. Så om Alessandra hade pepparsprejen med sig till Sverige när hon var här i samband med Melodifestivalens final så bröt hon även mot svensk lag.
däremot finns det andra typer av försvarssprejer, med liknande effekt, som är fullt lagliga.
Alessandra ska kanske också vara glad över att det här hände nu och inte när hon och den norska delegationen var på väg till Liverpool för Eurovision. Det skulle ha kunnat bli ännu mycket jobbigare då.
Vad händer i Eurovision-världen, undrar ni? Massor, men jag måste också jobba med lite annat innan det bär av till Liverpool. Som att fläka ut mig i bar överkropp i både tidning och sajt (Läs allt här).
Men till Liverpool bär det av i alla fall.
Det har tagit lite tid att få ackrediteringen godkänd. Även fast man mer än dubblerar antalet journalister till årets Eurovision jämfört med förra året så har EBU hållit hårt i ackarna. Ursprungligen verkar det som att Sverige bar fått en ytterligare ack än förra året, men nu verkar det som att SVT utövat en del påtryckningar och fått till lite fler ändå.
Tyvärr är ju alla rep utom genrepen stängda i år, eftersom EBU tydligen inte längre är intresserade av en öppen och fri press utan vill hålla så mycket hemligt som möjligt och tyvärr därmed öppna för ännu hårdare och elakare spekulationer.
Därför det finns ingen anledning för mig (eller egentligen några journalister för den delen) att vara på plats förrän genrepen drar igång, måndag 8 maj. Eller till invigningscermonin dagen före möjligen.
Men jag ska ändå försöka uppdatera er lite här, mer eller mindre oregelbundet, om det händer något spännande, som nu, när norska Alessandra åkt fast i tullen på Heathrow (kommer text om detta snart) och debaclet kring de stackars nederländska artisternas sånginsatser och det oförsvarliga sättet som tv-bolaget Avrotros agerat (håll utkik i bloggen under dagen).
Och så kommer det ju ske repetitioner i Liverpool, om än bakom lyckta dörrar, hela veckan före genrepen och sändningarna drar igång. Vi lär åtminstone få tillrättalagda bilder från EBU då, så nån form av uppdateringar ska jag förhoppningsvis kunna bjuda på även då.
MADRID. Loreen fick fans och konkurrenter att jubla i natt.
Den svenska stjärnan hade äran att avsluta lördagens stora Eurovisionfest i Madrid – och fick 2500 i publiken att dansa och sjunga med.
– Tack! Jag älskar er, ropade hon från scenen.
Loreen fick 2500 fans att jubla i natt
01:51 natten mellan lördag och söndag intog hon scenen.
Då hade 27 andra Eurovision-artister redan framfört sina tävlingslåtar på PrePartyES, en stor konsert och förfest i Madrid inför Europa-finalen i Liverpool i maj.
När Loreen klev in på scenen möttes hon av en vägg av jubel från 2500 i publiken på den fullsatta konsertarenan.
Loreen var sist ut av artisterna på den stora Eurovision-konserten i Madrid
På en balkong stod också ett 20-tal av hennes konkurrenter och följde hennes framträdande, sjöng med och jublade lika högt som den övriga publiken.
Starten på Loreens PR-turné inleddes mer skakigt under fredagen när ett borttappat bagage på väg till Madrid gjorde att hon blev försenad till en presskonferens där hon skulle delta tillsammans med flera av årets Eurovision-artister.
När den svenska stjärnan väl anlände var arrangörerna fast beslutna om att det krävdes en fotografering, så Loreens medtävlare fick snällt avbryta pågående intervjuer för att istället ställa upp på gruppbilder. Detta orsakade vissa sneda blickar från andra länders delegationer även fastän Loreens konkurrenter mer än gärna ser till att hamna på bild med den svenska tidigare Eurovision-vinnaren.
När Loreen dessutom valde att avstå från att delta i PrePartyES:s flaggparad på fredagskvällen, där hennes motståndare presenterades på scenen, och istället vilade på hotellrummet inför ännu fler press- och tv-intervjuer under lördagen, var det ett och annat Eurovision-fan som öppet visade sin besvikelse nedanför scenen i Sala La Riviera i Madrid.
Loreen på scenen i Madrid
Men sent på lördagsnatten var den besvikelsen som bortblåst igen.
Inför 2500 jublande fans rev Loreen av både ”Tattoo” och ”Euphoria”.
Hon var kvällens avslutande artist, huvudakt på den stora Eurovisionkonserten, som arrangeras som en av flera förfester runt om i Europa.
Publiken jublade och Loreen verkade tagen över publikens stöd. Från scenen ropade hon:
– Tack! Jag älskar er!
Framträdandet blev klimax i en fullsatt konserthall för spanska och tillresta europeiska fans som fick se totalt 28 av årets tävlade framföra sina låtar. Och det blev klimax även för Loreen som under knappt två dygn gett mängder med intervjuer med spanska medier och fansajter.
Hon har intervjuats för olika tv-program på den spanska tv-kanalen RTVE, inklusive ett stort inslag tillsammans med årets spanska Eurovision-artist Blanca Paloma.
Loreen med Spaniens Blanca Paloma
Hon har intervjuats av stora nyhetssajten El Plural, tv-tidningen Vertele, musiksajten Jenesaispop, och gaytidningen Shangay. Dessutom har Loreen passat på att träffa den finska artisten Käärijä som just nu pekas ut som hennes största konkurrent i tävlingen.
Loreen tillsammans med Finlands Käärijä
Och det märks att Loreen är den som ses som den stora stjärnan även bland artisterna. Efter mötet mellan Loreen och Käärijä la den finska favoriten upp en bild på dem tillsammans på Instagram och skrev:
”Loreen är drottningen. Hon är kungen. Jag är en pojke från Vantaa”.
Nästa helg väntar ytterligare två stora Eurovision-konserter för Loreen, i Amsterdam och London.
I maj är hon storfavorit till segern i Eurovision Song Contest.
Hon är spelbolagens och fansens favorit till seger.
Nu står det klart att SVT i flera månader har känt till vilka begränsningar Eurovision-scenen innebär – och att Loreen kommer att tvingas ändra sin spektakulära scenshow.
Men hur vill ansvariga ännu inte kommentera – trots att tiden håller på att rinna ut.
– Vi är mitt i den processen ochkan ännu inte säga hur det kommer att bli, säger Anders Wistbacka, SVT:s projektledare.
Foto: Robin Lorentz Allard
Det avancerade numret, med sand, rök, ett scenpodium och en 1,8 ton tung ledskärm som sänks ned över Loreen från taket fick fans och tv-tittare att tappa hakan under Melodifestivalen.
Foto: Robin Lorentz Allard
Sedan dess har ”Tattoo” seglat upp till att bli den solklara segerfavoriten i Eurovision, trots att det fortfarande är oklart hur mycket av scenshowen Loreen kan behålla till Liverpool.
Krävdes över 10 scentekniker
Under Melodifestivalen krävdes mellan 10 och 15 scentekniker och flera minuters riggtid för att ställa i ordning scenen inför Loreens framförande.
Numret är sekundplanerat, och beroende av att varje moment klaffar exakt. Om riggningen drar ut på tiden pumpas för mycket rök ut och riskerar att dölja artisten, något som hände under deltävlingen, men framför allt i Melodifestivalens final där Loreen blev i princip osynlig under en betydande del av framträdandet.
Foto: Robin Lorentz Allard
SVT:s ovanliga drag när röken sabbade
Det fick SVT att ta till det mycket ovanliga draget att inte skicka in Loreens finalframträdande till Eurovisions officiella Youtube-kanal. Där finns istället hennes genrep, som har försetts med den något märkliga titeln ”officiell musikvideo”.
Men i Eurovision finns inte möjlighet till några extra långa scenriggningar. I undantagsfall kan ett lands framträdande placeras efter en reklampaus (I Sverige och andra länder utan reklam brukar detta vara när programledarna håller låda.) för att skapa lite mer utrymme för en avancerad scenlösning, men grundförutsättningen är att alla deltagande länder ska ha samma förutsättningar och begränsningar.
EBU:s restriktioner
Det ställer också till det för Sverige och Loreen när det gäller belastningen av scentaket. Under Eurovisionsändningarna finns ingen möjlighet att hänga upp och plocka ner saker ur taket. Ska något hängas upp så görs det inför repetitionerna och sen blir det kvar i taket tills sändningarna är över.
För att inte 37 deltagande länder ska kräva att få hänga upp tung scenografi i scentaket har därför Eurovision-arrangören EBU och det arrangerande tv-bolaget BBC tagit fram riktlinjer och restriktioner när det gäller vilken typ av rekvisita och scenografi som är tillåten under tävlingen.
Foto: Robin Lorentz Allard
De restriktionerna har alla de tävlande länderna fått besked om. Enligt vad Aftonbladet erfar har SVT känt till restriktionerna i flera månader.
Eurovisions tävlingschef: Lika villkor för alla
Twan Van de Nieuwenhuijzen Är Eurovisions head of contest, alltså tävlingschef. I en kommentar säger han till Aftonbladet (engelsk ursprungsversion av kommentaren längst ner):
– Eurovision song sontest är egentligen en samproduktion mellan, i år, 37 tv-bolag. EBU och värdlandets tv-bolag BBC skapar förutsättningar för att de deltagande länderna ska kunna tävla under lika villkor. Dessa förutsättningar delas samtidigt med samtliga delegationer, inklusive dokumenten ”Villkor och restriktioner för framträdanden” och ”Riktlinjer för rekvisita, dekor och scenpodier”. De kreativa planerna bedöms utifrån dessa grundregler och praktiska riktlinjer.
Källa: För samtal med BBC
Enligt vad Aftonbladet erfar har SVT haft ett flertal möten med BBC och ansvariga för Eurovision-produktionen för att lyckas lösa Loreens spektakulära scenshow.
– Som jag förstår det jobbar de fortfarande på det. De för fortfarande samtal med BBC. Målet från SVT är att det ska se så likt ut Melodifestivalen som möjligt. Det är vad alla vill. Något annat har jag inte hört än, säger en person med god insyn.
SVT: Vill bevara känslan
Trots att SVT har känt till vilka begränsningar scenen i Liverpool och Eurovision-produktionen satt upp för scenakter under tävlingen vill projektledaren Anders Wistbacka fortfarande inte gå in på några detaljer om hur restriktionerna ser ut och hur Loreens scenshow kommer att ändras:
– Arbetet pågår just nu med att ta fram Loreens nummer tillEurovision-scenen. Vi är mitt i den processen ochkan ännu inte säga hur det kommer att bli, säger SVT:s projektledare.
Anders Wistbacka är Melodifestivalens projektledare och chef Foto: Peter Wixtröm
– Eurovision och BBChar ett antal regleroch förutsättningarsom styr vårt arbete där vikt i tak är en parameter men det finns också andra. Till exempel att det ska gå snabbt att rigga numret.Vår ambition är att bevara känslan i numret från Melodifestivalen. Exakt hur det kommer bli ber vi att få återkomma till.
Tiden rinner ut
Men om det faktiskt är så att allt ännu inte är klart är tiden på väg att rinna ut för SVT.
Igår började scenen att byggas i arenan i Liverpool. Sverige tävlar i den första semifinal och Loreen väntas därför ha sin första repetition på scenen söndag 30 april. Men redan innan dess kommer varje lands scenshow också att repeteras minutiöst med hjälp av stand-in-sångare, för att säkerställa att ljus, ljud, scenrigg och teknik fungerar när artisterna och ländernas delegationer anländer till Storbritannien i månadsskiftet april maj. Dessa stand-in-repetioner väntas påbörjas i mitten av april och tills dess måste alla scenlösningar vara bestämda.
Loreen tävlar i den första semifinalen som sänds på SVT tisdag 11 maj. Sverige har fått startnummer 11 av 15 tävlande länder.
Original English language comment from Twan Van de Nieuwenhuijzen, Head of Contest:
“The Eurovision Song Contest is actually a co-production of – this year – 37 public broadcasters. The EBU and the Guest Broadcaster on duty – BBC – create conditions that create a level playing field for the acts of the participating countries. Those conditions are shared with all delegations at the same time, including in the documents PERFORMANCE CONDITIONS & RESTRICTIONS and GUIDELINES FOR PROPS, DECORATION & RISERS. Creative plans are assessed against these ground rules and practical guidelines.”
Det är faktiskt inte slut på siffernördigheterna ännu. För jag kunde inte låta bli att plocka fram detta också.
Sedan kombinationen av jury- och tittarröster infördes i den moderna Melodifestivalen har maktfördelningen mellan jury och tittare, på pappret, alltid varit 50-50.
Om jurygrupperna haft totalt 473 poäng att dela ut så har tittarna också haft lika många poäng att dela ut.
Loreen vinner finalen i Melodifestivalen 2023. Foto: Robin Lorentz-Allard
Tabellen visar alternativa resultaten i Mello
Men just hur tittarrösterna fördelats har sett lite olika ut genom åren.
Fram till 2010 fördelades tittarnas poäng så att den som fick flest röster av folket skulle få motsvarande 12-poängare av samtliga jurygrupper, den med näst flest röster fick 10-poängare av samtliga jurygrupper etc.
Från 2011 fram till 2018 fördelades tittarnas poäng procentuellt, så att den som fick 10 procent av rösterna också fick 10 procent av maxpoängen som delades ut.
Så hur hade finalresultatet sett ut om tittarnas röster fördelats enligt de tidigare systemen? Jo, det har jag tagit reda på åt er och det kan ni kolla i tabellen här (Obs, den är skrollbar i sidled, jag som inte är så tabellduktig är mycket stolt över att ha lyckats få till detta så klaga inte på läsbarheten är ni snälla):
Topp 3 hade fortfarande sett likadan ut, men Theoz hade kommit fyra med båda de tidigare systemen, medan Jon Henrik Fjällgren, Arc North feat Adam Woods hade slutat 5:a enligt det system som användes 2002 till 2010 och sjua om rösterna fördelats procentuellt.
Jon Henrik Fjällgren, Arc North och Adam Woods hade halkat ner i resultatlistan om något av de tidigare poängsystemen använts, till förmån för Theoz. FOTO: Robin Lorentz Allard
Det som framför allt framgår här är att man kan förstå varför SVT tyckte att procentfördelningen inte blev så bra tv. Eftersom SVT envisas med att alla kan rösta lika många gånger på varje artist i appen, så blir inte skillnaden i den procentuella fördelningen särskilt stor.
Att sex av de tolv finalbidragen fick mellan 7,6 och 8,6 procent av rösterna vardera och därmed alla skulle ha fått mellan 35 och 40 poäng ger ju inte särskilt spännande tv.
Det var en av anledningarna till att man istället införde poäng utifrån hur de olika åldersgrupperna röstar, tillsammans med det faktum att vissa ålderskategorier röstar mycket mer än andra (de yngre i förhållande till äldre) vilket ledde till klagomål om att många artister som riktade sig till äldre tittare röstades ur tävlingen.
Men för mig ligger problemet snarare i att mani appen kan rösta lika mycket på alla artister. Det leder till att man smetar ut rösterna på väldigt många artister istället för att tvinga tittarna att rösta fram sin ultimata favorit.
I Norge får varje tittare en enda röst
I Norge hade man i stället ett helt annat system i år. De som loggade in i NRK:s app fick en röst. En enda röst. Att lägga på sin favorit.
Det skulle bli väldigt spännande om SVT vågade göra något liknande. Rensa upp i ett röstningssystem som bara blir krångligare och krångligare ju mer lager de lägger ovanpå och mer och mer obegripligt för tv-tittarna.
Jag hör ju själv hur rekordälskande chefer på SVT får hicka över ett sånt här förslag. De vill ju kunna fortsätta skryta om röstningsrekord på röstningsrekord. Att då gå från möjligheten att lämna 120 röster i finalen till 1 är kanske för drastiskt. Men ge alla 10 röster då, att fördela som man vill mellan artisterna.
Alla röster i Mello är INTE lika mycket värda
Jesper Rönndahl och Farah Abadi i Melodifestivalen 2023. Foto: Robin Lorentz-Allard
Och en helt annan sak. Ni minns kanske hur Farah Abadi och Jesper Rönndahl tjatat sig blåa i sex veckor över att alla röster är lika mycket värda. Titta på den här lilla grafen som min kompis Anders på podden Schlagerfesten roat sig med att ta fram.
Bild: Schlagerfesten
För Paul Rey krävdes det en miljon röster för en enda ynka poäng. Med samma mått borde Loreen ha slutat på knappt 4 poäng, men hennes slutresultat blev ju som bekant 177.
Så nej, Farah, Jesper, Mello-manusskrivarna och SVT:s Melodifestivalproduktion. Det är mycket tydligt att alla röster INTE ALLS är lika mycket värda.