Svenska aktörer bakom julens finaste dofter

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Svenska designerduon Quod (höger) och Ben Gorham för IKEA har gjort årets finaste doftljus.

Ska du köpa ett enda doftljus i år. Välj svenskt! Stöd svenska aktörer! Som Quod exempelvis, eller malmöitiska Amoln. En tidigare kollega till mig på Aftonbladet, stylisten Anna Göransson, står för årets coolaste doftljus med hållbarhet i centrum. Tillsammans med Malin Myllymäki har hon gjort ett stilfullt doftljus som är producerat i Sverige helt och hållet, Quods alla delar som ljus, kärl och kartong är genuint svenskt hantverk. Ljusmassan produceras i en liten fabrik utanför Stockholm och kärlen görs i Rörstrands gamla porslinsfabrik i Lidköping Dramatic Cologne, min favorit, är en doft som är ett spännande möte mellan kryddigt och blommigt där maskulina dofter blandas med mysk, svartavinbär och citrus.

”Vi älskar svenskt hantverk och för oss var det viktigt att kunna använda oss av inhemska leverantörer i alla delar av vår produktion”, säger Anna Göransson.

Moreno- Silver Lake -är Jennie Hammars flört med Kalifornien och hennes hemstad Los Angeles. Fikon, Sandelträ, vit mysk och vanilj.

Amoln-är en småskalig aktör i Malmö som gör jättefina doftljus i sin ateljé i Malmö, med handplockade ekologiska råvaror och finparfymer från Grasse. Min favorit Chado är en hyllning till den japanska teceremonin. Med grönt te, neroli, guaiacträ och blommor från Okinawa. Plantbaserad ljusmassa.

Byredo- Bohemia

Ben Gorham behöver ju ingen närmare presentation men hans senaste samarbete med IKEA, Byredo for IKEA, och doftprojektet Osynlig, har hans fina doftsammansättningar gjorts tillgängliga för allmänheten tack vare en bra prissättning. Fikon och Cypress är min favorit.

 


Silhuett- Linda Landenberg för NK.

Sveriges bästa näsa, Linda Landenberg Holst har gjort nerslag i NK:s historia och tillverkat varuhusets mest spännande dofter just nu. Silhuett är en grön tolkning av ett forna minne från 30-talet då det låg en golfbana på NK:s tak. Bara en sådan sak. 

EU presenterar ny kemikaliestrategi – Den gröna given

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
EUs Green Deal klubbades nyligen igenom och belyser 35 olika punkter där en ny kemikaliestrategi är en av punkterna. Bild: Cenelec

EU-Kommissionen har presenterat en ny kemikaliestrategi under namnet (EGD )European Green Deal– den gröna given. EU har åtagit sig att uppnå klimatneutralitet senast till år 2050 och inom ramen för den uppoffringen har kommissionen även tvingats se över unionens kemikaliestrategier.

Kort beskrivet innebär det att EU:s gröna giv ”ska främja utnyttjanden av resurser genom att ställa om till en ren, cirkulär ekonomi”. EU:s Green Deals syfte är också att ”återställa den förlorade biologisk mångfalden och minska föroreningarna i vår närmiljö”. Given har 35 olika punkter och pressmeddelandet kan ni läsa här.

Den gröna given (EGD) är EU-kommissionens strategi för att genomföra FN:s Agenda 2030 och målen för hållbar utveckling.

Vad innebär den gröna given då för skönhetsbranschen?

Enligt den nya kemikaliestrategin ska ALLA nya kemikalieregistreringar kontrolleras. Registreringarna ska också kunna återkallas, något som inte är möjligt i dag. En ny granskningsfunktion ska införas i REACH (EUs kemikalieinspektion som reglerar och registrerar vilka kemikalier som används i olika produkter). Den europeiska byrån för bedrägeribekämpning, OLAF, kommer att få ett breddat mandat att kunna undersöka hur olagliga kemiska produkter cirkulerar i samhället (produkter/kemikalier som kommer in i EU under radarn, eller ingår i varor som klickas hem från andra länder som inte har samma lagstiftning). I given ingår även ett förhållningssätt till producenterna där tillverkningen ska vara rättvis, socialt ansvarstagande och jämställd ( i linje med FN:s globala mål).
Bevarande och återskapande…Den biologiska mångfalden ska ökas genom den nya Gröna Given som EU klubbat igenom. Foto: Agneta Elmegård
Ämnen som REACH anser vara tveksamma eller extra skadliga kommer upp på EU:s kandidatlista hos ECHA, där de stöts och blöts av expertis som gör bedömningar om hur farliga de är. Myskxylen (syntetisk myskdoft) är ett exempel på ett ämne som finns listat på kandidatlistan över ämnen som är ”särskilt farliga”, ett ämne som man hittat i bröstmjölk och i fiskar från Östersjön om än i låga halter (källa: KI).
I korta ordalag kommer konsumenten (du och jag) få ett stärkt skydd om den nya gröna given får genomslag: Given har nämligen tagit på sig att fasa ut användningen av de farligaste ämnena från konsumentprodukter som till exempel leksaker, barnavårdsartiklar, kosmetika, tvättmedel och material som kommer i kontakt med livsmedel och textilier. Det gäller bland annat hormonstörande ämnen, kemikalier som påverkar immunsystemet och andningsorganen och långlivade ämnen som per- och polyfluoralkylerade ämnen (PFAS).
Så var det skrivet. Kan 2021 bli ett grönare år? Förhoppningsvis.

https://audiovisual.ec.europa.eu/en/video/I-181464?&lg=EN

Flankers – ett säkert kort i parfymbranschen

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Världsmästerskap i flankers? Donna Karans berömda äppleformade doft ”Be delicious” lanserades första gången 2004 och blev en omedelbar succé. Efter det har det kommit ut 32 (!) olika varianter på ”Be delicious”. I den senaste utgåvan ”Be Extra Delicious” (2019) är äpplenoten utbytt mot päron och parfymen ska, enligt tillverkaren, ”förstärka doften av original”-utgåvan om man använder dem tillsammans, sk layering.

Är du på jakt efter den perfekta julklappsdoften? Då är det stor risk att du kommer hem med en doft som mer eller mindre är en kopia på en tidigare försäljningssuccé hos parfymhusen. Ett säkert kort för producenten med andra ord och en trygg igenkänning från din sida. Dofterna kallas för ”flankers” och är ett sätt att krama ut några extra kronor från en redan populär doft.

Hugo Boss Bottle har kommit i ett 20-tal olika flankers sedan starten 1998 och originaldoften (till vänster) innehåller noter av plommon, bergamott, citron, germanium, cederträ och sandelträ. Den senaste flankern från Bottled kom 2020 och innehåller doftnoter som äpple, svartpeppar, bergamott, kardemumma och vetiver.

Flaconen är förvillande lik originaldoften.Oftast. Om inte exakt likadan. Namnet är förvillande likt, kanske har de lagt till Fraiche, Spring, eller Eau… Det som skiljer är receptet. Men gud förbjude. Bara aningen. Du ska fortfarande ana originaldoften.
”Flankers är en uppdaterad tolkning av en tidigare succélansering. Tolkning kan innehålla nya inslag av noter eller en uppdatering av flaskans utseende. Anledningen till att man väljer att tillverka flankers är för att original-lanseringen fått en så pass stor slagkraft på marknaden att man ser potentialen av att göra succén i fler tappningar för att nå ut till en ännu bredare målgrupp. Har originallanseringen varit en djup, fyllig, mustig doft så lanserar varumärket mest troligt även en lättare dagdoft”, berättar Alexandra Tromp, parfymexpert och varumärkesansvarig på Scandinavian Cosmetics i Malmö.
Varför tror du att många väljer säkra kort framför nyheter?
”Min uppfattning är att majoriteten av människor ofta faller tillbaka till de som de tidigare köpt om och om igen. Idag är folk mer bekanta med begreppet doftgarderob och kan därför säkert tänka sig att ha både sin klassiker, tillsammans med en nyhet, ståendes i parfymhyllan”.
Kan du ge ett exempel på en lyckad flankers som blir fast i sortimentet?
– Boss Bottled är ett exempel på en klassiker med framgångsrika flankers. Orginaldoften lanserades 1998 och finns idag i flera framgångsrika tappningar, så som Boss Bottled Tonic och Boss Bottled Infinite, som tillsammans utgör en hel Bottled -doftfamilj.
Igenkänning och trygghet spelar även roll i tider av kris?
”Parfym är så mycket mer än den sista detaljen man sprayar på sig innan man lämnar hemmet på morgonen. Jag skulle snarare likna parfym med ett sätt att kommunicera dagsform och sinnesstämning. Är du full av energi vill man per automatik bära en doft som hjälper dig att hålla uppe energin. Därför ser vi, hitintills, ingen negativ påverkan på industrin i Sverige eftersom att detta välbehag är lika viktigt på hemmakontoret som på kontoret”, resonerar Alexandra Tromp.

Chloé är också ett anrikt parfymhus som satsar på flankers. 11 stycken varianter har det blivit på Chloe Eau de Parfum, som kom 2008.

Vilken herrdoft rekommenderar du att lägga under granen?
”Julen är en tid av omtanke och därför faller min första rekommendation på den absolut mest kärleksfulla herrdoft jag känner, klassikern Boss Bottled. Min sambo, min morfar och min bror bär alla denna. Trots detta är det aldrig någon som doftar den andra lik”.
Och damdoft?

”Att köpa doft till någon annan kan ju vara svårt, därför är det en stor tillförlitlighet att köpa en klassiker när man ska ge bort parfymer. Boss Alive har varma noter av såväl äpple som kanel i sig, men med en mycket mer sprudlande framtoning. En sådan doft gör en glad”.

Dior Perfumes upprepar succén om och om igen i sin doft J’Adore. 24 olika varianter på originalet har det blivit. Den senaste heter J’Adore Eau de Parfum Infinissime och beskrivs som en ”sensuell variant” av originalet.

Så får du snygga ögonbryn

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Kolla in skillnaden! Bilderna är tagna av MAkeupartisten och brynspecialisten Lina Ekh och föreställer henne själv och visar före och efter.

Snygga ögonbryn kan vara ett riktigt lyft för hela ansiktet. Mer än någonsin är ögonbrynen i och med några enkla knep kan du själv fixa snygga och hållbara bryn.
”Rätt färg och form ger ett dunderlyft för ögonbrynen”, berättar Lina Ekh som är makeupartist och brynstylist.

Förra gången det var fokus på ögonbrynen var på 80-talet. Brooke Shields och Madonna visade vägen för välkammade fylliga bryn. Nu är det dags igen. Skippa att plocka brynen, investera i en bra ögonbrynspenna och lär dig det gyllene snittet.

Med enkla tillbehör som borste och brynpomada är halva jobbet gjort

Hur kan man på ett enkelt sätt få snyggare ögonbryn?
 ”Genom att ge ögonbrynen färg kan du snabbt få en definition vilket ger ett dunderlyft för ögonbrynen. Färga ögonbrynen på salong, gör det själv hemma eller använd brynsmink i form av en färgad bryn-gel eller brynskugga”, tipsar Lina Ekh.
Vad ska man tänka på när man fyller i brynen?
”För att få brynen att hålla och inte smeta se till att pudra huden en aning för att fixera sminket och dämpa oljan. Brynprodukter har en tendens att lösas upp när de möter en fet eller kladdig hud. Tänk även på att välja pudriga brynprodukter före kladdiga om du exempelvis vill använda både en brynskugga och en bryngelé”.
Hur ska man tänka kring sina ögonbryn om man är 50 +?
¡Undvik en allt för skarp form och en allt för stark färg. Ett bra tips är att använda sig av en brynskugga över hela brynet istället för penna, detta ger volym och färg samtidigt som det ger ett naturligt intryck.

Ögonbryn to dye for. Brooke Shields på 80-talet.

När man blir äldre tappar man ofta brynen i ytterkanten. Vad göra?
”Har man inte så mycket hår eller färg i slutet av brynen rekommenderar jag att kombinera brynskugga med att fylla i partiet med en penna eller en brynpomad. En pomad fastnar lättare på huden och ser till att man får ett skarpare avslut. Applicera pomaden eller pennstrecken och borsta ut för en naturlig finish. Använd dig av det gyllene snittet för att veta hur långt du kan dra pennan”, berättar Lina Ekh som håller brynkonsultationer på Lyko Concept i Stockholm.

Kan man få fylligare ögonbryn med hjälp av ett serum?
”Det verkar vara väldigt individuellt. Det är aldrig något jag utlovar som brynstylist. Men jag håller ögonbrynskonsultationer på salong sedan många år tillbaka och jag har sett en hel del positiva förvandlingar på kunders bryn. En del ögonbryn har jag följt i över 7 år och längs med vägen har jag både sett och hjälpt till att förvandla bryn som man i början trott varit omöjliga att fixa. Så ibland går det. Med en stor dos tålamod, rätt produkter och rätt tekniker går det att få riktiga drömbryn”, förklarar Lina Ekh.

Vad är det gyllene snittet?
”Det är en teknik för att framhäva formen på sina ögonbryn. Med hjälp av tre specifika punkter och riktlinjer, bestämmer man formen på brynen”.

Lär dig det gyllene snittet så kan du lättare fylla i ögonbrynen.

Så får du rätt form på dina ögonbryn:
1. Den första punkten förklarar vart ditt ögonbryn ska starta någonstans. Det tar du reda på genom att hålla en penna eller verktyg mot sidan av nästippen och låta verktyget peka rakt upp mot ögonbrynets främre del. Där själva verktyget slår i mot ögonbrynsbenet – där ska ditt ögonbryn starta.

2. Nästa steg är att ta reda på vart din högsta punkt ska sitta under brynet och det tar du reda på genom att hålla verktyget vid den yttre delen av din nästipp hela vägen genom pupillen. Där verktyget slår mot ditt brynben, där ska den högsta punkten vara underifrån.

3. Den tredje linjen förklarar var ditt ögonbryn ska sluta någonstans. Det får du reda på genom att vrida pennan/verktyget vidare ner mot ögats slut. Där verktyget möter brynbenet ska ditt ögonbryn sluta.

 

Mest googlade parfymerna 2020

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Marc Jacobs, Daisy, till vänster ligger på fjärde plats över mest sökta dofter 2020. Lancomes La Vie Belle , till höger ligger på 11 plats över mest googlade parfymen 2020

Företaget Fragrance Direct har analyserat Googles sökresultat från konsumenter under de senaste 12 månaderna för att ta reda på den mest googlade parfymen. Siffrorna omfattar sökningar gjorda på 10 000 olika dofter i mer än 100 länder, det uppger Cosmetic Business.

Överst på listan över mest sökta parfymer (både manliga och kvinnliga parfymer), låg Estée av Estée Lauder, med mer än 962 000 sökningar över hela världen. Kanske lite oväntat eftersom det är en doft som lanserades 1968. Jasmin, ylang ylang och ros.

Etta på listan över mest googlade parfymerna 2020 är Estee Lauders parfym Estee. Lanserades första gången 1968.

Versus, Eros Pour Femme, Carolina Herreras Good Girl och Marc Jacobs, Daisy tog andra, tredje respektive fjärde plats.

Cool Water från Davidoff som lanserade 1988 är den mest sålda herrparfymen i världen fram till idag. Den kom på en femte plats och hamnade på 134 000 sökningar på Google, tätt följd av Diors Homme.

Cool Davidoff lanserades 1988, en riktig hit av allt att döma. 133 400 sökningar på Google i år.

I Sverige låg parfymen Versus, Eros, högst på listan över de mest googlade parfymerna tätt följd av Tom Ford, One Direction (!), Gucci Bloom och Chanels Chance.

Yves Saint Laurent ”Libre” kommer på sjunde plats på listan över mest sökta parfymer på Google 2020. Foto: Agneta Elmegård

Lush släpper ny makeup

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Lushs veganska läppstift passar i fina retrohylsor som går att återanvända om och om igen och fylla med olika färger efter tycke och smak. Läppstiften kostar 129 kr/st (hylsan 89 kr) och läppstiften innehåller bland annat ängskrasseolja.

Lush vidgar sitt utbud av makeup och lanserar smink i alla sina fysiska butiker världen över. Tre nya nyanser lanseras i det veganska läppstiftet, en ny mascara (lush lashes) och sex nya nyanser av eyeliners. Lush är ju mest kända för sina hudvårdsprodukter, men med den här strategin antar jag att de även vill finnas tillgängliga för makeuplovers! De nya produkterna finns redan online och i butik.

Lush Lashes (229 kr styck) är Lushs helt nya förlängande mascara med en låg andel konserveringsmedel och naturliga ingredienser som vårdande kokosolja och skyddande akaciagummi.

6 nya färger i eyelinern.

Lush Eyeliners (kostar 199 kr styck) och har tagits fram i 6 nyanser De är lätta och  superpigmenterade och sitter länge. De har en lugnande bas på ekologisk jojobaolja och rättvisemärkt aloe vera-gel.

6 nya färger kan eyelinerfansen glädja sig åt. Får jag gissa blir ”Motivation” en hit

 

Ekologiska nyheter på hyllan

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Många ekologiska märken har kommit med nyheter eller uppdaterat innehållet inför hösten.

Det har kommit en hel racka med ekologiska nyheter till satellitredaktionen i Solna den här hösten. Hud-, hår och makeup står uppradade i mitt badrumsskåp. Här har ni mina favoriter just nu.

Uppifrån från vänster: Madara, Ocean Love, tillfällig serie som hyllar världshaven. Ansiktsrengöring som skummar av milda tensider. Förpackningar gjorda av plast funna i haven. La Provencale Bio. Ny ekologisk serie från Frankrike inspirerad av Provence, rengörande mask gjord av kallpressad olivolja. Acorelle, färgat solskydd med fysikaliskt mineralfilter, ecocertifierat solskydd, spf 30.Garnier Bio:s nya ekologiska serie bygger på hampafröolja och doftar riktigt gott. Danska Urtekram har uppdaterat sin look på produkterna och handkrämen spicy orange blossom, har snabbt blivit min favorit!

Ekologiska nyheter både från Kerstin Florian och LÓrealgruppen i La Provencale Bio.

Anda är Kerstin Florians ekologiska linje, hennes nya Super Cream är skapad med innovativa ingredienser som röda alger. Provencale Bio har även en bra nattkräm och ett oljeserum ouppbyggd av kallpressad olivolja. Pulpe de Vie, prebiotisk ansiktskräm med fermenterade apelsinskal. Grekiska Evergetikon gör magiska kroppsbalmer som smälter på huden. Lågskaligt producerade på Kreta.

Schampo fria från sulfater gör Australian Native Botanicals och Maria NIla.

På mittenhyllan börjar vi med det Australiska märket Australian Native Botanicals som har gjort ett sulfatfritt schampo som ger glans åt livlöst hår, Ultimate gloss schampo. Svenska Maria Nila har släppt sitt första ekologisk producerade schampo som är krämigt löddrande och doftar härligt av svenska bär, Revive. Danska Hair Lust har gjort höstens bästa hårbottenpeeling. Hair and scalp  detox scrub. Deodoranten från Provencale Bio, doftar av tvål från Marseille. Står på den finska solida ansiktsoljerengöringen Luonkos, ”Healing”. Australiska makeupmärket Inika har släppt hudvård. Här står ett miscellärvatten som doftar ros. Brittiska Bamford gör en härlig aromatisk hud- och meditationsolja med rosmarin och ingefära, ”Padmasana”. Litauiska Mossa har gjort en bra rengöringsmousse med Aha- syra från vita vinbär. Ungerska Eminence, skin cares stone crop, hudolja innehåller arnica som hjälper ömma muskler.

Kure Bazaar har kommit med nya färger i sina nagellack.

Neils Yard har kommit med många nyheter den här hösten, som en bra kroppsolja med rosendoft. Svenska Une Care gör en bra återfuktande kräm med hyaluronsyra och niaciamid. Holländska Kure Bazaar har kommit med nya ljusa nagellack och nya återfuktande läppstift med granatäppleolja. The 7 Virtues ekologiska parfym, Grapefruit Lime, är en rollerparfym som piggar upp. Orgaid ansiktolja av amaranth och peelingen i pastaform är en trevlig ny bekantskap. Sephorum Soul Tonic, gör den här oljerengöringen med vilda morötter och apelsinolja. Polska Organique gör en bra kroppspeeling med sockerkristaller. Franska Nuxe Bio har släppt en ny komplett ekologisk serie, här mina favoriter, ögonkrämen och ansiktoljan. Miranda Kerrs märke Kora, har släppt ett nattserum. Svenska Camilla of Sweden gör det här närande oljeserumet för ögonfransarna.

Kora Oganics och Nuxe Bio har släppt nytt.

No Black Friday – The Body Shop säger nej

av Agneta Elmegård, Aftonbladet

Säg nej till Svart fredag. The Body Shop säger nej på sitt eget lilla vis. Med en antivåldskampanj.  – No Black Friday. Och ska du köpa något alls på fredag – köp The Body Shops ”Snow Globe”
2020 har varit annorlunda på alla sätt, det kommer även årets Black Friday att vara.The Body Shop kommer i år att belysa den aktuella frågan om mäns våld mot kvinnor och killars våld mot tjejer. Under Black Friday-veckan ägnas all kommunikation i alla företagets kanaler åt kampanjpartnern Ungarelationer.se och deras viktiga budskap.

Istället för den numera traditionsenliga butikskommunikationen som berättar om rabattnivå i procent under Black Friday kommer The Body Shops kunder mötas av den mörka statistiken att var fjärde tjej utsätts för våld i sin relation.

Siffran, var fjärde tjej, kommer från BRÅ kortanalys 2018 ”Brott i nära relationer bland unga” där 23 % av tjejerna i åldersgruppen 16-24 år uppgav att de någon gång utsatts för brott i en nära relation och kampanjen är ett samarbete med Ungarelationer.se.

Zandra Kanakaris är generalsekreterare på Unga Relationer.

Att The Body Shop använder Black Friday till att istället så tydligt synliggöra ett utav våra största samhällsproblem – mäns och killars våld mot kvinnor och tjejer – är oerhört viktigt och betydelsefullt”, säger Zandra Kanakaris generalsekreterare på 1000 Möjligheter som driver ungarelationer.se och fortsätter: ”När det kommer till hållbara långsiktiga CSR-samarbeten så handlar det inte bara om donationer och finansiering, minst lika viktigt är folkbildning och informationsspridning”.

The Body Shop har under året fokuserat på att lyfta problemet med mäns ökade våld som en effekt av självisolering och restriktioner under Covid-19 pandemin. UN Women kallar ökningen av våld nära relationer för en pandemi i pandemin – en skuggpandemi.

”Ungarelationer.se är en nationell organisation som jobbar för att motverka mäns våld mot kvinnor som börjar med killars våld mot tjejer. Vi är glada att vi under en vecka med stor trafik online och i butik har möjlighet att lyfta ett så viktigt ämne som våld i ungas relationer”, säger Tanja Bruun, marknadsansvarig på The Body Shop i Sverige och Danmark.

När du köper The Body Shops ”Snow Globe” donerar de 50 kr till Unga relationer

Bianca Ingrosso släpper ny parfym – La nuit

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Lagom till Black Friday (idag den 23 november 2020) släpper Bianca Ingrosso en ny parfym. La Nuit Edp. Bild från pressutskick.

Idag släpper Bianca Ingrosso och Caia Cosmetics en ny parfym, La Nuit, som beskrivs som en ”sensuell kvällsdoft”med inslag av vanilj, svart viol, patchouli och trä. Den är upplättad med toner från persika och mandarin och bottnar sedan i mysk och kanel. Jag gissar att den är ganska disktinkt i sin formulering vilket alla av hennes tidigare parfymer har varit. Bär man en Ingrossoparfym som märks man.  Jag gillade hennes första parfym Senteur Caia som hade tydliga inslag av svartvinbär. Är spänd på hur den här kan dofta. Och flacongen…

Doftnoterna i La Nuit drar åt det tunga hållet som trä, patchouli, kanel och mysk

Tre närproducerade adventskalendrar 2020

av Agneta Elmegård, Aftonbladet
Depend tillverkar sina nagellacker i Halmstad. Där har de sitt labb och sin fabrik.

Vill du tänka lite extra på miljön i år inför ditt kalenderköp? Då ska du egentligen inte köpa någon adventskalender alls. Men det minst dåliga i adventskalenderhysterin är att leta efter närproducerade adventskalendrar. Tänk Skandinaviska producenter, norra Europa som England, Benelux och Tyskland. Transporter av produkter och råvaror är belastande för miljön. Förutom långa transporter, är framtagandet av alla små mini-sizeprodukter även det belastande för omgivningen. Inga glada nyheter alltså. Men inte fejk news å andra sidan. Bara fakta.

Obs. Innehåller inga affiliatelänkar. Jag tjänar inga stålar på mina tips.

Depend Christmas Beauty box 369 kr (Värde: 920 kr). Innehåller nagellacker, glitter och makeup från halländska Depend. Osäker på dock var makeupen produceras.

Apotekets eget märke producerar all sin hudvård i Sverige och är noga kontrollerad.

Apoteket AB:s eget märke Apoliva gör alltid väldigt vackra adventskalendrar.  I år innehåller adventskalendern ett urval av Apolivas egna hud- och hårvårdsprodukter samt  makeup och accessoarer. Apoliva adventskalender 2020 kostar 499 kr. Även den prisvärd.

Finska Lumene producerar i Esbo inte långt från Helsingfors.

100 procent vegansk är Lumenes adventskalender 2020. Innehåller minisize från deras bästsäljande hudvårdsserier och fullsize mascara. Kostar 799 kr på Kronans Apotek.

 

 

Sida 34 av 247
Skönhetsredaktörerna
Agneta Elmegård Beauty Oscar Chanel ekologisk hudvård Estée Lauder hudvård Hållbarhet L'Oréal Lancôme Lush läppstift Makeup nagellack nischparfym parfym Scandibeauty solskydd sulfatfritt schampo The Body Shop Weleda
  • Tjänstgörande redaktörer:  Joakim Ottosson, Kristina Jeppsson och Annika Panas
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB