Zombies och yakuzas = instawin?
av
”Yakuza: Dead souls” är ett bisarrt experiment. ”Yakuza”-serien handlar till vardags om den japanska maffian, deras unika hedersystem och de många intrikata händelseförlopp och dubbelspel som så ofta präglar den undre världen. Det är stundtals en fantastiskt bra spelserie, mycket på grund av de vältecknade karaktärsporträtten och den levande skildringen av Tokyos glittrande gator.
Men ”Yakuza: Dead souls” vänder upp och ner på det här. Genom att slänga in zombies. Eftersom jag tillhör de som tycker att hela zombie-grejen är våldsamt passé (zombien var ursprungligen en politisk kommentar i George A Romeros händer, blev kult på 80-talet för att sedan bli ironiskt rolig, och numera överexploaterad som så mycket annat) har jag inga stora förväntningar direkt. Det känns också lite motsägelsefullt att en spelserie som utmärkt sig för sitt fina närstridssystem helt plötsligt plockar upp en hel arsenal av tunga vapen i syfte att mörsa loss.
Spelet var menat att släppas i Japan redan i mars i år, men efter att tsunamin och jordbävningen slagit till mot landet beslöt man sig för att skjuta upp releasen till sommaren eftersom de apokalyptiska vibbarna antagligen inte skulle gått i god jord hos många. Det västerländska släppet blir i mars nästa år.