Startsida / Inlägg

Dear Esther är inte som andra ”spel”

av Jonas Högberg

Indiespelet ”Dear Esther” ser ut att bli något väldigt annorlunda. Spelet var ursprungligen en ”Half-life 2”-mod, nu släpps en betydligt snyggare version i februari. Och, tja, det kanske är fel att tala om det som ett ”spel”, en interaktiv berättelse kanske är mer rättvist. ”Dear Esther” placerar dig på en vacker, öde ö. Snart börjar din karaktär prata. Om ön, om Esther, i gåtor, med märkliga metaforer.

Utforskandet av ön sägs vara halva nöjet, ”Dear Esther” är, om vi får tro trailern, vidunderligt vackert. Och den poetiska tonen, det abstrakta berättandet, och den starka och fascinerande rösten från den mystiske man som man kontrollerar lär göra spelet till en oförglömlig upplevelse. På gott och ont, givetvis. ”Dear Esther” kan lika gärna vara provocerande pretentiöst som underskön Tranströmer-lyrik i spelform. Men annorlunda kan vi nog alla enas om att det är.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Nathalie Mark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB