Rör inte min katamari, är du snäll
av
Okej, nu är det verkligen dags att lägga ner. Den här prologen för ”Touch my katamari” visar med all önskvärd tydlighet att serien förlorat all sin charm. När Keita Takahashi gjorde ”Katamari”-serien var den utflippad, oberäknelig, varm, men också full av svärta. Nu känns spelen… amerikaniserade. Tråkiga. Intetsägande. Givetvis en sorglig utveckling, men ska vi vara ärliga borde Namco Bandai avvecklat serien redan efter tvåan. Efter att Takahashi vägrat göra fler spel.
Att Namco gav blanka fasen i vad deras stjärnutvecklare ville fick nio ödesdigra konsekvenser: ÅTTA nya ”Katamari”-spel, och en Takahashi som, desillusionerad av spelbranschen, till slut fick nog och lämnade den. Tills förra sommaren. Då började han jobba på Tiny Speck och MMO-spelet ”Glitch”. Fast mest uppseendeväckande är att han 2009 förverkligade en dröm och designade en lekpark i brittiska Nottingham City. Det är sådana människor som man inte kan låta bli att älska.
Till skillnad från ”Touch my katamari” då.