Spec ops: The line har visst en story
av
Som ni märker av storytrailern ovan gör ”Spec ops: The line” ingen hemlighet av att det är inspirerat av Joseph Conrads ”Mörkrets hjärta”. Skådeplatsen är Dubai, målet är att hitta den försvunna översten John Konrad (nej, som sagt, det här med subtilitet är nog inte tyska utvecklarna Yager Developments grej). Men om storyn redan på förhand känns aningen krystad och gjord så känns det ändå som att det kan finnas ett och annat guldkorn här.
Eller, tja, sandkorn då. En stor del av spelet är nämligen de oberäkneliga sandstormarna som i det här scenariot har förstört Dubai och som kan användas som skydd när man kommenderar fram sitt team. Jag antar att det här kommer yttra sig i stora sandhögar, men också genom nedsatt synfält. Tänk ”Fracture” eller ”Red faction”-serien. Möjligtvis kommer det här integreras som en schysst spelmekanisk detalj, jag har dock svårt att se det här spelet som mer än en kuriös liten petitess i vårens spelflora.