Startsida / Inlägg

Internet svärmar för nya Starcraft-filmen

av Peter Ottsjö, spelredaktör

Spektakulära slagfält kräver spektakulära och – får vi förmoda – dyra promotionfilmer. Blizzard håller åtminstone inte igen när det gäller högaktuella ”Starcraft II: Heart of the swarm”.
Det är lätt att glömma: ungefär hälften av de mest hängivna ”Starcraft”-fansen ägnar sig åt spelet främst för dess singelspelarkampanj och ”Heart of the swarms” berättelse tar vid där ”Wings of liberty” slutade. Enligt Blizzards Chris Sigaty är kampanjen – om man räknar ”Starcraft II”, samt dess färska expansion – uppe i sisådär 50-60 timmar för en genomspelning.
Blizzard vill dessutom locka nya multiplayer-spelare med ett nytt träningsläge för var och en av raserna. På så sätt hoppas de också kunna ta udden av den ”ladder-ångest” många spelare vittnat om; frustrationen över att spelare en bit högre upp i rankingen tycks omöjliga att slå.
– Det börjar ganska basic, säger Chris Segaty till Eurogamer. Om du spelar med terran på nivå ett och bara följer instruktionerna kommer det att vara en givande utmaning för dem som aldrig spelat ”Starcraft II” tidigare. Man kan spela om och om igen tills man känner att man bemästrar den delen. Därpå går det lite snabbare, på nivå två får man lite mer avancerade råd. Vid steg tre är man redo att möta verkliga spelare som är i början av laddern.
Och vill man inte möta mänskligt motstånd kan man mäta sina krafter mot AI:n; de nya AI-utmaningarna kan skräddarsys så att man tränar på sina svaga sidor. Det går också att bra att möta andra spelare utanför laddern i spelets nya orankade matcher.
Betan av ”Heart of the swarm” pågår för fullt och den officiella premiären är planerad till mars. Räkna med att e-sportvärlden går över till den nya expansionen under våren.

Du kan läsa mycket mer om expansionen ”Heart of the swarm” hos Eurogamer.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB