Startsida / Inlägg

Så tänker ”Soma” skrämma skiten ur dig

av Alfred Holmgren

Svenska Frictional Games ”Soma” är, baserat på studions tidigare framgångar, ett av höstens mest lovande spel. Om jag tänker spela det? Inte en chans i helvete.

Frictional själva säger att de designat ”Soma” som ett försök att stimulera spelarens fantasi. Det kan nämligen ge långt läskigare resultat än att bara ösa fiender över en urskillningslöst.

På den officiella Playstation-bloggen förklarar kreative regissören Thomas Grip hur de går tillväga för att uppnå detta:

1. Monstren är olika farliga. Det här kanske inte låter direkt banbrytande – i stort sett alla spel har trots allt olika svåra fiender. Vad Frictional menar är dock att alla monster inte kastar sig på spelaren direkt. Möter man en fiende som låter en vara får man själv försöka räkna ut vad det kan bero på – och huruvida det kan komma att förändras.

2. Olika monster kräver olika taktiker. Det här kan också låta uppenbart, men sättet Thomas Grip beskriver det på får nackhåren att resa sig: ”En sorts varelse tvingar dig att undvika ögonkontakt, vissa reagerar på hur snabbt du rör dig, andra bara på ljud, och så vidare.”

3. Monstren används sparsamt. Varje typ av fiende kommer bara dyka upp ett fåtal gånger i hela spelet. Målet är att du aldrig ska lära känna dem ordentligt.

4. Svårtolkat hälsosystem. Glöm gröna örter och medkits. I ”Soma” utlovas ett mer obehagligt system för att läka sina sår – förhoppningsvis i linje med ökänt skräckinjagande ”Call of Cthulhu: Dark corners of the earth”, där man ibland tvingades lägga om sina bandage mitt under biljakter och eldstrider. Dessutom ska man i ”Soma” aldrig kunna räkna ut i förväg hur mycket hälsa man förlorar av att ge sig i kast med en fiende: ”Ibland kommer en attack knappt lämna en skråma, ibland kommer den slå omkull dig och tvinga dig att krypa till säkerhet, och andra gånger kommer du dö av första träffen.”

5. Monstren är kopplade till spelets teman. I klartext betyder det här att fienderna används som några av berättelsens viktigaste byggstenar, snarare än random odjur som spridits ut här och var. Vilka ”Somas” teman är? Grip nämner ”medvetandet, identitet, och frågor om vår själva existens”.

”Soma” släpps den 22 september till pc, Mac, Linux och Playstation 4.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB