Ett skräckspel som kontrolleras med Playstation Move? Det låter som ett skräckscenario i mina öron. Men det ser faktiskt lite småkul ut. Man kan ju alltid hoppas att det är det första så-dåligt-att-det-är-bra-spelet.
Keeichiro Toyama och hans Japan Studio släppte tidigare i år smått briljanta PS Vita-spelet ”Gravity rush”. Nu har deras nya spel utannonserats. Det heter ”Rain” och handlar om en värld där människor och djur bara syns när regnet väller ner. Han har inte slut på fantastiska idéer, den gode Toyama.
”Remember me” är så här långt det hetaste spelet på europeiska spelmässan Gamescom (som startade idag). Franska utvecklaren Dontnod Entertainment ligger bakom det ”Assassin’s creed”-liknande spelet som utspelar sig i framtiden (mer exakt: ”Neo-Paris anno 2084) och kretsa kring minnen och manipulation av dem. I gameplay-trailern ovan får vi se hur protagonisten Nilin hittar sin måltavla genom akrobatiskt klättrande för att sedan smyga sig in i hans minnesbank med avsikten att remixa den. Sistnämnda inslag påminner en del om briljanta äventyrsspelet ”Ghost trick: Phantom detective”, men ser inte ut att vara lika genomtänkt. Men visst har ”Remember me” potential. Jag hoppas bara att utgivaren Capcom inte lyckas förstöra den.
Vissa saker klickar med mig direkt. Som mysiga 2D-pusslaren ”Unmechanical”. Musiken är bedårande magisk, må jag säga. Ser ut att vara ett riktigt hjärtligt litet spel.
Team 17 bjussar på introt till nya ”Worms revolution”. Småkul, men gameplay-mässigt ser det inte direkt fräscht ut. Samma grej igen, för femtusende gången? Skärp er.
Äventyrsspelet ”Papo & yo” har en minst sagt udda släpptrailer. Grejen med det här spelet är att det skildrar utvecklaren Vander Caballeros egen uppväxt med en alkoholmissbrukande far och hur han vänder sig till en drömvärld för att fly sina problem. Men som vi alla vet går det inte att fly från sina problem. I drömvärlden stöter nämligen Caballeros alter ego på ett monster som är överdrivet förtjust i giftgrodor, och som blir galen av att äta dem. Symboliken må vara väldigt enkel, men jag gillar det här personliga anslaget väldigt mycket. Det behövs mer sånt här i spelvärlden.