Dirt showdown gör väsen av sig
av
Jomen, det här ser inte alls dumt ut.
Jomen, det här ser inte alls dumt ut.
Capcom har utannonserat ”Lost planet 3”. Det är dock inte Capcom som gör spelet, utan Spark Unlimited vars främsta alster är söndersågade ”Turning point” och ”Legendary: The box”. Min reaktion på det hela? 🙁
Capcom har ju fått för vana att lägga ut sina spelserier på entreprenad senaste åren, gärna till amerikanska utvecklare, och resultaten har varit ojämna, för att uttrycka det milt. Grins ”Bionic commando” var kul, Blue Castles ”Dead rising 2” var tekniskt kompetent (men så likt ettan att existensvärdet är lika med noll), och för bara några veckor sedan turades en enig spelpress om att kasta skit på Slant Six ”Operation Raccoon City”.
Kan ”Lost planet 3” bli bra? Trailern är fin, men säger självklart inte ett smack om själva spelet. Men med tanke på att Capcom-utvecklade ”Lost planet 2” var en enda soppa av bisarra designmissar så vore det uppseendeväckande om uppföljaren lyckas bli ännu värre.
Åh, Ninja Theory, varför måste ni förstöra en så bra spelserie för? It’s not right, it’s not okay.
Woah, senaste trailern för ”Resident evil 6” bjuder på en riktig överraskningsbomb! Den involverar allas vår favoritskurk Albert Wesker, som är/tros vara död, men vars arvsmassa ändå verkar leva vidare. I övrigt är jag inte speciellt exhalterad över spelet, att actioninriktningen numera helt verkar ha förintat alla skräckspår gör mig snarare ganska ledsen och besviken. Och för att vara ett fräsigt och röjigt actionspel verkar det finnas på tok för många olika karaktärer att hålla reda på. Releasedatumet verkar ha ändrats: nu är det 2:e oktober som gäller, inte 20:e november.
Nintendo är inte direkt kända för sina fantasifulla reklamfilmer, men den här är inte alls dum. Joel McHale, känd från hyllade tv-serien ”Community”, tar ett rejält metagrepp på hela reklamfilmsgrejen och det är svårt att inte gilla hans bistra uppsyn.
Det kommer mera. Det kan man vara hundraprocentigt säker när det gäller ”Pokémon”-franchisen.
Ja, vi kan ju alla enas om att 2D-plattformaren ”Deadlight” ser helt sjukt jävla fantastiskt ut. Men är det lika kul att spela som det är snyggt? Svaret låter vänta på sig till sommaren.
Som ni märker av storytrailern ovan gör ”Spec ops: The line” ingen hemlighet av att det är inspirerat av Joseph Conrads ”Mörkrets hjärta”. Skådeplatsen är Dubai, målet är att hitta den försvunna översten John Konrad (nej, som sagt, det här med subtilitet är nog inte tyska utvecklarna Yager Developments grej). Men om storyn redan på förhand känns aningen krystad och gjord så känns det ändå som att det kan finnas ett och annat guldkorn här.
Eller, tja, sandkorn då. En stor del av spelet är nämligen de oberäkneliga sandstormarna som i det här scenariot har förstört Dubai och som kan användas som skydd när man kommenderar fram sitt team. Jag antar att det här kommer yttra sig i stora sandhögar, men också genom nedsatt synfält. Tänk ”Fracture” eller ”Red faction”-serien. Möjligtvis kommer det här integreras som en schysst spelmekanisk detalj, jag har dock svårt att se det här spelet som mer än en kuriös liten petitess i vårens spelflora.
Ifall du har missat det: tre av spelhistoriens fräsigaste actionspel har fått ny fernissa. Det är väl värt att kolla in.
Kanske kan indieutvecklade äventyrsspelet/skräckisen ”Stasis” vara något för dig?