Maximal smärta pga försening?

av Jonas Högberg

”Max Payne 3” är försenat. 18 maj är det nya släppdatumet. Men sura inte för det! Av den här trailern att döma ser det ut att bli ett polerat, väldigt nytänkande och (givetvis) stenhårt spel.

Kategorier 360, pc, ps3

Dear Esther är inte som andra ”spel”

av Jonas Högberg

Indiespelet ”Dear Esther” ser ut att bli något väldigt annorlunda. Spelet var ursprungligen en ”Half-life 2”-mod, nu släpps en betydligt snyggare version i februari. Och, tja, det kanske är fel att tala om det som ett ”spel”, en interaktiv berättelse kanske är mer rättvist. ”Dear Esther” placerar dig på en vacker, öde ö. Snart börjar din karaktär prata. Om ön, om Esther, i gåtor, med märkliga metaforer.

Utforskandet av ön sägs vara halva nöjet, ”Dear Esther” är, om vi får tro trailern, vidunderligt vackert. Och den poetiska tonen, det abstrakta berättandet, och den starka och fascinerande rösten från den mystiske man som man kontrollerar lär göra spelet till en oförglömlig upplevelse. På gott och ont, givetvis. ”Dear Esther” kan lika gärna vara provocerande pretentiöst som underskön Tranströmer-lyrik i spelform. Men annorlunda kan vi nog alla enas om att det är.

Kategorier pc

Rör inte min katamari, är du snäll

av Jonas Högberg

Okej, nu är det verkligen dags att lägga ner. Den här prologen för ”Touch my katamari” visar med all önskvärd tydlighet att serien förlorat all sin charm. När Keita Takahashi gjorde ”Katamari”-serien var den utflippad, oberäknelig, varm, men också full av svärta. Nu känns spelen… amerikaniserade. Tråkiga. Intetsägande. Givetvis en sorglig utveckling, men ska vi vara ärliga borde Namco Bandai avvecklat serien redan efter tvåan. Efter att Takahashi vägrat göra fler spel.

Att Namco gav blanka fasen i vad deras stjärnutvecklare ville fick nio ödesdigra konsekvenser: ÅTTA nya ”Katamari”-spel, och en Takahashi som, desillusionerad av spelbranschen, till slut fick nog och lämnade den. Tills förra sommaren. Då började han jobba på Tiny Speck och MMO-spelet ”Glitch”. Fast mest uppseendeväckande är att han 2009 förverkligade en dröm och designade en lekpark i brittiska Nottingham City. Det är sådana människor som man inte kan låta bli att älska.

Till skillnad från ”Touch my katamari” då.

Kategorier ps vita

Jag har en crush på Crush

av Jonas Högberg

Smarta pusslaren ”Crush” kommer till 3DS. Man växlar mellan 2D och 3D för att lösa plattformspussel. Funkade utmärkt redan till PSP, och vinner säkert en del på 3D-effekten i 3DS.

Kategorier 3ds

Alan Wake drömmer mardrömmar igen

av Jonas Högberg

”Alan Wake’s american nightmare” ska varken ses som DLC eller en ren uppföljare till ”Alan Wake”, utan som ett litet sidospår. Spelet släpps 15 februari på Xbox Live Arcade.

Kategorier 360
Sida 142 av 212