Snacka om sandlåda
av
Eric Chahis efterlängtade gudsspel ”From dust” är äntligen här på Live Arcade. 17 augusti dyker det upp på PC.
Eric Chahis efterlängtade gudsspel ”From dust” är äntligen här på Live Arcade. 17 augusti dyker det upp på PC.
Jag vet inte riktigt vad vi kan förvänta oss av ”Anarchy reigns” än. Platinum Games (”Bayonetta”, ”Mad world” och ”Vanquish”) säger att det är ett ”online-beat ’em up” och exakt vad det innebär återstår att se.
”Street fighter” möter ”Tekken” i ett oheligt crossoverspel någon gång i mars nästa år. Att säga att jag är upphetsad vore en lögn, jag har dött och kommit till himlen. Spelet bygger på ”Street fighter IV”-motorn, och det finns även tag team. Reglerna för tag team påminner dock mer om ”Tekken tag tournament” än om till exempel ”Marvel vs Capcom”, eftersom ett lag vinner redan då de lyckats slå en av motståndarna medvetslös. En kompromiss med Namco, månne? ”Pac-man”-skaparen kommer följa upp Capcoms ”Street fighter X Tekken” med egna ”Tekken X Street fighter”, och då är det ”Tekken”-motorn som gäller.
Kul att man kan växla mellan den gamla och nya grafiken när man vill.
”Mortal kombat” får en minst sagt överraskande nedladdningsbar karaktär.
Heliga handgranater, Batman, vad är det för galning som klär sig i gamla 1800-talsrockar och använder botten på ett Coca Cola-glas som monokel?
”Batman: Arkham city” är inte det enda Batman-spelet som är på gång. Eller förlåt, nu ljög jag. ”Gotham city impostors” handlar ju faktiskt inte om Batman. Det handlar om ett gäng Batman-wannabees och ett gäng Jokern-dyrkare som inget hellre vill än att mosa varandra. Spelet är en nedladdningsbar förstapersonsshooter och förståeligt nog är det team deathmatch som gäller. Det kommer finnas både vanliga vapen och ett knippe flippade prylar, som Jack-in-the-box, hakskott, rullskridskor och glidvingar. Förhandsrapporterna har varit positiva och många har liknat spelet vid ett Halloween-maskerat ”Call of duty”.
Ja, vad ska man egentligen tycka om ”Asura’s wrath”? Tokigt verkar det vara, och det är ju en bra sak. Men är det… bra?
Nytt ”Zelda” brukar innebära automatisk kvalitetsgaranti, men faktum är att det på förhand finns i alla fall en faktor som ser ut att kunna släpa spelet i smutsen: kontrollen. Peter var inte överdrivet förtjust i den vingliga Wiimote-flygningen (kolla trailern, Link kan flyga på fåglar) när han testade det på E3 och jag kan inte påstå att jag gillade det klumpiga menysystemet när jag provspelade på Gamescom förra året. Nintendo brukar ju vara extremt pedantiska när det gäller just kontrollen, men i ”Skyward swords” fall ser det faktiskt ganska mörkt ut. Annars gillar jag verkligen att Eiji Aonuma försökt ta nya tag med den anrika spelserien. Premissen, att Link och Zelda bor på soldränkta, flytande öar högt ovan marken och att ondskan styr nere på jorden, är kittlande.
Ny liten trailer för ”Battlefield 3”. Det är mest skryt om hur bra spelet var på E3, men det är det väl värt?