Hack & slash – ett äventyr för hackare

av Jonas Högberg

Double Fine (”Psychonauts”, ”Brütal legend”) har utannonserat sitt nästa spel. Det heter ”Hack & slash” och är ett ”Zelda”-liknande äventyr där man istället för att slåss med svärd datorhackar sig förbi fiender och problem. Ovan ser du prototypen som visades upp på Amnesia Fortnight.

Kategorier linux, mac, pc

Nytt rollspel från Nippon Ichi

av Jonas Högberg

”Disgaea”-utvecklaren Nippon Ichi är på gång med ett nytt färgstarkt rollspel. ”The witch and the hundred knights”, som det heter, kommer dessutom att släppas här i Europa – det tackar vi för. Ringa in 21 mars 2014 i kalendern.

Kategorier ps3

No man’s sky årets hetaste utannonsering på VGX

av Jonas Högberg

Nej, det blev ingen stor uppföljarutannonsering som det brukar bli på Video Game Awards. Inget ”Fallout 4”. Inget ”Half-life 3” (om nu någon verkligen trodde det).

Men det vi fick istället var verkligen inte kattskit. ”No man’s sky” ser ut att bli en utmanare till ”Star citizen”; ett rymdäventyr där man kan slåss i rymden och även åka ner till planeter och utforska dem. Enormt är bara förnamnet.

Fotnot: inga format är ännu avslöjade för spelet.

Star citizen drar in sinnessjuka 33 miljoner dollar

av Jonas Högberg

Det har snackats mycket om den nya konsolgenerationen. Det har snackats mycket om de farliga mobilspelen som ständigt tar nya marknadsandelar.

Men nu har pc-spelarna fått nog. Framför allt har ”Wing commander”-utvecklaren Chris Roberts fått nog. Hans crowdfunding-finansierade rymdspel ”Star citizen” ska visa varför spel till pc är bäst.

Och gensvaret Roberts upprop fått saknar motstycke. Redan i somras slog ”Star citizen” rekord och blev det crowdfunding-finansierade spel som dragit in mest pengar genom tiderna. Detta när donationerna passerade tio miljoner dollar (65 miljoner kr). Ett drygt halvår senare har ”Star citizen” nått 33 miljoner dollar (216 miljoner kr).

216. Miljoner. Kronor. Det är en helt sinnessjuk summa.

Men så har ju också Chris Roberts ganska sjuka visioner för sitt spel också. Kolla in filmen ovan och du får en ganska bra bild av vad ”Star citizen” ska bli för typ av spel.

Kategorier pc

Kan Titanfall rädda FPS-genren?

av Jonas Högberg

Vi måste prata om ”Titanfall”. Efter att ha spelat höstens förstapersonsskjutare har jag blivit oheligt trött på genren. Ingen tycks vilja innovera längre. Mina två sista hopp är 2014-spelen ”Destiny” och ”Titanfall”.

Jag har inte spelat något av dem, men de ser bägge fantastiska ut. Speciellt ”Titanfall”. Jag älskar tanken att blanda mechmörsande med mobila, väggspringande och taktiskt överlägsna Lille Skutt-soldater. Att man sömlöst kan byta mellan de här spelstilarna mitt under brinnande slag är en grym bonus.

13 mars landar ”Titanfall” i Sverige. Det skulle inte förvåna mig det minsta om Xbox One (som än så länge inte har något släppdatum här) släpps samtidigt. Det här spelet kan mycket väl komma att bli en lika stor konsolsäljare som ”Halo”.

(Ovan ser ni ett gäng klipp från i somras. Respawn har släppt märkligt få trailers på spelet.)

Kategorier 360, pc, Xbox One
Sida 67 av 212