Startsida / Inlägg

Vem behöver en resmässa?

av Sture Bjarnelind

Det ska fan arrangera en resmässa. Man får ju som besökare aldrig prova på själva resan, det blir inte i närheten lika verklighetsnära som på andra sorters mässor.

På bilmässan kan man kliva ner i den nya önskemodellen, som kanske inte ens släpps på marknaden förrän nästa år. Känna på inredningen, snurra lite på ratten – och inse att även den här bilen är för dyr.

På bokmässan kan man med lite tur få höra favoritförfattaren själv läsa ur senaste boken. På matmässan får man smaka mat och på öl- och whiskymässan får man med lite otur en fullt autentisk huvudvärk dagen därpå.

På resmässan får man fortfarande 2014 oftast nöja sig med en broschyr, i bästa fall en filmsnutt från resmålet på en skärm inne i montern.

Sveriges största resmässa, TUR i Göteborg, är inte heller vad den en gång varit. Det beror dels på att mässan som företeelse sedan många år känns passé. Det är dyrt att vara med och det anses numera lättare att hitta sin egen kundkrets i andra sammahang. De stora charterbolagen insåg det för flera år sedan och sanningen är att TUR sakta är på väg att förvandlas till en allt mindre publik framgång med allt mer fokus på business to business. Affärer över disk mellan olika respartners är det som betalar sig.

Jag kan inte klandra TUR.

Och jag kan inte heller klandra Martin Ahlberg, initiativtagaren till Stockholm Travel Show, som tre dagar förra veckan fyllde (nåja, nästan) Centralstationen i Stockholm. Den lilla mässan, med ett 40-tal utställare, och några partners på det, är inte ens att jämföra med TUR. Men det såldes resor, bland annat från självaste Hurtigruten, och det gjordes affärer mellan idkare. Ahlberg själv sken som en sol när årets andra Travel Show var avklarad.

De ”vanliga” besökare som hoppats på lite fantasi och upplevelse hade inte mycket att hämta. De enda som lämnade mässområdet med ett drömskt leende var de allra minsta. De fick i alla fall sitta i en rekordtidig tomtes knä och bli fotograferade.

Men i en tid där vi reser som aldrig förr och där en fräck filmsnutt från resmålet inte är längre bort än i egna mobilen så är det förstås blåögt att tro att en resmässa av idag ska kunna konkurrera med drömmar.

Jag hade en gång en idé om att TUR skulle bjuda in Stockholm och alternera Sveriges största resmässa mellan landets två största städer. TUR-generalen Farhad Kakavand log bara lite åt idén och det är klart… vad har Svenska mässan, som äger TUR, att vinna på att låna ut sin bedagade skönhet vartannat år?

Då dör man hellre sotdöden – åtminstone när det gäller ambitionen att vara en upplevelse för allmänheten.

Någon konstgjord badstrand eller uppbyggd berg-och-dalbanekopia av Disneylandmodell är heller inte att vänta på megamässan World Travel Market, som börjar på måndag i London. WTM är visserligen helt vikt för affärer, men även om allmänheten varit välkommen så hade inga spektakulära bjudningar i världen varit i närheten av detta faktum:

Nordkorea kommer till WTM.

 

 

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Jenny Åsell, Jennifer Snårbacka och Mattias Kling
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB