Trend o träning

Inspiration för dig som älskar träning och hälsa

Startsida / Inlägg

Tips på bra frukostar

av Anna
frukost.jpg

Jag fick den här frågan om frukost i ett mail:

Hej!
 
Tack för en JÄTTEbra blogg, den inspirerar mig massor.
 
I 9 månader har jag ätit fullkornshavregryn med hallon och ett kokt ägg till frukost. Jättegott men det vore kul att variera sig lite. Så jag ser att du ibland äter yoghurt, vad för yoghurt äter du (gärna märke) och vad kan man ha i?

Jag älskar bröd och det är väl det jag saknar mest sen jag drog ner på kolhydraterna. Om jag nån gång ska byta ut gröten mot smörgås, vad ska jag äta då? Kan man gå på nyckelhålsmärkningen eller är det missvisande på nåt vis?
 
Mvh Therese

Mitt svar:

Hej Therese!

Tack, det gör mig glad att du gillar bloggen 🙂

Jag brukar också fastna för en viss frukost och äta den flera veckor i rad och varierar mest mellan gröt och kesella + yoghurt med olika tillbehör. När jag äter yoghurt brukar jag ta en burk lättkesella + ca 1 dl naturell yoghurt (oftast Arla ekologiska milda med 3-4% fett), ett par msk linfrö, solrosfrön, kruskakli, hallon, blåbär, mandlar. Ibland All Bran+, havregryn eller osötad müsli och frukt till (beroende på hunger), ibland inte.
Andra tips till yoghurt är mullbär, valnötter, kanel, vaniljpulver, osötad sylt eller att röra i några msk proteinpulver (vanilj- eller fruktsmak).

När det gäller bröd – välj osockrad sorter med hela korn och frön, typ pumpelnickel eller kanske knäckebröd som alltid håller sig ”färskt” hemma. Kompakta bröd med hela korn är något du hellre bör titta efter än nyckelhålmärkning (vilken annars ofta finns på brödsorterna jag nämner). En sådan macka med t.ex. mjukost, kalkon och paprika + 1-2 kokta ägg och du har en kanonbra frukost utan allt för mycket kolhydrater om du vill hålla nere på det.

Tänk på att det även är mängden, inte bara den enskilda matvaran, som avgör hur mycket blodsockret stiger. D.v.s. en bit knäckebröd med högt GI ger inte så stor blodsockerhöjning om du äter kokta ägg och bra fett i form av avocado eller nötter till.
Sist men inte minst – frukosten är din kickstart som säger till magen att vakna varför den är så viktig. Däremot ska den inte vara något du måste tvinga i dig för att det är ”nyttigt”. Välj något du tycker är gott – i lagom mängd är allt rätt!

Mvh/Anna

frukostar.jpg
Fler goda frukosttips:
  • Rågbröd med nötter, mjukost och ägg.
  • Havre- + linfrögröt med proteinkräm (av vanilj-proteinpulver), kanel, mandlar, mullbär och gojibär.
  • Keso med linfrön, solrosfrön, kruskaki, mandlar, blåbär och en klick naturell yoghurt.
  • Knäckebröd med mjukost, skivad kycklingfilé, avocado och ägg.
  • Äggröra med rökt kalkon.
  • Kesella med banan, jordgubbar, blåbär, kanel och solrosfrön.
  • Tjänstgörande redaktörer: Matilda Andersson, Nils Höglander och Aleksandra Wojcik
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB