Startsida / Inlägg

Luften har gått ur Melodifestivalen

av Martin Söderström

Det är 2014 och Melodifestivalen mår inte bra.
Det finns bara en väg framåt:
Gör om precis allt.
Det spelar egentligen ingen roll vad man tycker om själva spektaklet. Om man är fetnere med vitrysk folkdans eller hellre noddar till skotsk kärlekspunk. Invändningarna mot årets upplaga av Melodifestivalen (SVT1) handlar, för en gångs skull, inte om musikalisk smak.
Trudeluttävlingen har fler – och betydligt allvarligare – problem än så.
Om vi bortser från att årets startfält inte innehåller en enda låt som känns som en vinnare. Om vi helt överser med att tävlingen fortfarande släpar runt en generande stor andel artister som bara har en karriär på planeten Björkman så kvarstår fortfarande ett bistert faktum:
Luften har gått ur Melodifestivalen. 2014 känns den trött, fattig, oengagerad. Som om de ansvariga inte bryr sig skitmycket om ifall det blir jättebra eller inte.
Det vi ser i år känns mest som en dödsryckning.
Björkman-eran av tävlingen fick sin peak med Loreens ESC-vinst. Man borde slutat där. Tänkt om.
För 2014 är som vanligt fast sämre. Och det är just där som guldskon klämmer: Vi kan det här nu.
Tv-tittarna är inte lika intresserade. Någon mello-feber har inte direkt rasat genom landet.
Visst, många tittar fortfarande. Men Melodifestivalen dominerar inte varken tablå eller fikarumsprat längre. Jag har alltid kunnat uppskatta tävlingen som cirkusspektakel. En glittrande tingeltangelfest som görs bäst i att inte tas på för stort allvar. I år har jag inte orkat, kunnat eller velat bry mig. Inte som protest, utan som en direkt följd av blekt startfält, urvattnade bidrag och ett koncept som känns lika välbekant som Kalle Anka på julafton.
Den här deltävlingscirkusen har pågått för länge.
Mitt tips?
Less is more.
Kanske bara en tävling? Eller två, på sin höjd? Där samtliga bidrag (och artister) håller absolut toppklass. Där musiken får stå i fokus och låtsasartisternas låtsasnummer får mindre plats än ett plankton i en valkäft.
En tävling som både är, och går att ta, på allvar.
Det har aldrig gjorts förut. Och är det inte precis sådant man som tävlingsmakare och public service-bolag borde vilja satsa på?
Söndag 23 februari tittar jag på ”House of cards” (Netflix).

MARTIN SÖDERSTRÖM

Hurra 1
”True detective” (HBO Nordic). Det bästa som går att se just nu.

Hurra 2
”House of cards” (Netflix). Det näst bästa som går att se.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB