Utvecklingsavdelningen

IMG_0820_2_2.jpg

Vi är 23 personer som jobbar med att utveckla aftonbladet.se, vår mobilsajt och andra tjänster för nätet och mobilen. Vi är grupperade i ett antal olika utvecklingsteam som jobbar med olika delar av våra tjänster. I teamen finns olika roller som utvecklare, designer och projektledare. Vi jobbar tätt tillsammans med redaktionen och andra avdelningar i mediehuset.

Hur är det att jobba på Aftonbladets utvecklingsavdelning? Här svarar några personer som vet:

Erik, utvecklare:
Vad jobbar du med?
– Utveckling av lösningar för betaltjänster och medlemstjänster. Oftast kodar jag server-side Java.
Vad är roligast med att jobba på Aftonbladets utvecklingsavdelning?
– Att  ha grymma kollegor och prestigelös atmosfär på avdelningen. Att det är inspirerande att jobba på ett så levande företag där det ständigt händer saker. Att det är nära till verksamheten och att man verkligen kan påverka beslut.

Daniel, designer:
Vad jobbar du med?
– Jag jobbar som desiger och webbutvecklare. Jag har jobbat med Snack, Allt Om Stockholm och senast med mobil-gänget. 
Vad är roligast med att jobba på Aftonbladets utvecklingsavdelning?
– Det måste vara det att du inte vet vad som kommer att hända i morgon =)

Fredrik, utvecklare:
Vad jobbar du med?
– Jag jobbar som webbutvecklare, för min del så innebär det att jag kan få en skiss på en ny sektion som ska skapas och så bygger jag den. Jag sitter mest med HTML, CSS och den kod som ligger användaren närmast. HTML ska validera, vara fint strukturerad och rätt taggar ska användas till rätt saker. Är även inblandad i det SEO-arbete som pågår på Aftonbladet. Utöver det så tycker jag det är väldigt kul och viktigt att hänga med på vad som händer och nyttjar en hel del sociala tjänster.

Vad är roligast med att jobba på Aftonbladets utvecklingsavdelning?
– Att vi har kul när vi jobbar. Vi sitter på väldigt mycket kunskap tillsammans och det finns alltid någon att diskutera med.

Linda, projektledare:
Vad jobbar du med?
– Jag jobbar som projektledare i det team som ansvarar för redaktionell utveckling och annonser, också kallat core-teamet. Vi jobbar tex mycket med utveckling i vårt publiceringssystem, Escenic. Min roll är också att vara Scrum-master, dvs att underlätta arbetet för teamet. Jag jobbar mycket med våra beställare på redaktionen och säljavdelningen, för att se till att vi bygger rätt saker och informera om det vi gör.
Vad är roligast med att jobba på Aftonbladets utvecklingsavdelning?
– Alla duktiga människor som är så engagerade i vad de jobbar med.

Vi letar efter fler medarbetare. Just nu söker vi en utvecklare som vill jobba med tjänster för mobilen


A Holistic View on Developer Productivity

What does developer productivity mean, really? Is it churning out more code or less code? Is it to have less bugs in production or shipping code more often? Is it doing a lot of things or just one thing? Let’s think about this for a moment. I believe developer productivity is about getting more things […]


Improving the usability of Aftonbladet Video-clip pages

We have recently started the process of improving the usability of video-clip pages. In order to get an idea of where Aftonbladet stands compared to other world-class online video/news providers, we conducted an online test answered by 110 visitors of Aftonbladet TV. In this test we compared their perception of an Aftonbladet TV video-clip page […]


Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up

Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up Thursday, 28th of April 2016: getting to know each other, guests arrive Friday, 29th of April 2016: the meet-up date We here at Aftonbladet had been planning on having a meet-up with iOS developers across various Schibsted companies for many months. We had a range of topics in mind for […]


Hackday: The Future of Storytelling is social, engaging and rewarding

We gathered students, journalists, developers and designers to get together and conceptualize something new for the news industry. This was our first organized hack event – The Future of Storytelling Hack. The hack was a team-based, news-media-focused prototyping and experimentation event within storytelling over two days at Kungsbrohuset, Schibsted and Aftonbladets headquarter in Stockholm. A good story used to […]