Massflykt från IE7 till IE8

Webbläsarstatistik är alltid spännande, och med fem miljoner unika webbläsare per vecka är nog statistiken för Aftonbladet.se den bästa översikten av svenskarnas webbläsare som går att få.

Det är dock sällan som det händer några dramatiska förändringar, folk i allmänhet är rätt dåliga på att uppgradera sina webbläsare. I statistiken för förra veckan kunde man dock notera en förändring, och när jag grävde mig ner till sifforna för enskilda dagar blev det faktiskt riktigt spännande.

Här är en kurva som visar utvecklingen för IE7 och IE8 sedan efter sommaren. IE7 har länge legat fast runt 50% och det var många månader där det inte skedde någon förändring alls, men från i onsdags har det plötsligt skett en rejäl förflyttning av användare från IE7 till IE8.

IE7/IE8

Uppdatering:

Den väldigt snabba förändringen beror på att Aftonbladet.se togs bort från den senaste versionen av Microsofts Internet Explorer 8 Compatibility View List från den 26/1 (se http://support.microsoft.com/kb/978506). Compatibility View List är en halvautomatisk skapad lista över en mängd stora sajter som IE8 ska visa i kompatibilitetsläge (dvs visas som i IE7). Det har också fått webbläsarna att identifiera sig som IE7 i vårt statistiksystem.

Hela listan finns att ladda ner från Microsoft, och är ganska intressant om man gillar att läsa sköna listor på domännamn.


A Holistic View on Developer Productivity

What does developer productivity mean, really? Is it churning out more code or less code? Is it to have less bugs in production or shipping code more often? Is it doing a lot of things or just one thing? Let’s think about this for a moment. I believe developer productivity is about getting more things […]


Improving the usability of Aftonbladet Video-clip pages

We have recently started the process of improving the usability of video-clip pages. In order to get an idea of where Aftonbladet stands compared to other world-class online video/news providers, we conducted an online test answered by 110 visitors of Aftonbladet TV. In this test we compared their perception of an Aftonbladet TV video-clip page […]


Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up

Schibsted’s 1st iOS Deployment Meet-up Thursday, 28th of April 2016: getting to know each other, guests arrive Friday, 29th of April 2016: the meet-up date We here at Aftonbladet had been planning on having a meet-up with iOS developers across various Schibsted companies for many months. We had a range of topics in mind for […]


Hackday: The Future of Storytelling is social, engaging and rewarding

We gathered students, journalists, developers and designers to get together and conceptualize something new for the news industry. This was our first organized hack event – The Future of Storytelling Hack. The hack was a team-based, news-media-focused prototyping and experimentation event within storytelling over two days at Kungsbrohuset, Schibsted and Aftonbladets headquarter in Stockholm. A good story used to […]